Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurasjon på Tesla Model S

Startet av B_Tesla, mandag 23. juni 2014, klokken 12:16

« forrige - neste »

B_Tesla

Hei,

Da har jeg endelig bestilt meg Tesla  ;D Lurte på litt feedback på konfigurasjonen. Slik bilen er satt opp nå er det følgende:

19"
Sort S85
Dobbeltlader
Panorama
Parkeringsassistent
Pianosvart innvendig
Tech-pakke
Diverse ladeadaptere

Noen kommentarer til dette?

EDIT: Type 2 ladekabel er følgelig også med
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Kristian O

En fornuftig TMS.  :)
Panoramatak er litt omdiskutert pga kulderas om vinteren og noko meir støy.
2 ekstra bakseter kan være greit, men det er naturligvis veldig avhengig av familiesituasjon. Har du små barn no eller i nær framtid ville eg tatt dei med.
Ville også tatt med Teslas Type 2 kabel, sidan den har blitt særdeles rimlig.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

B_Tesla

Glemte å skrive det. Den er følgelig med. 1300,- er en god pris der.

Når det kommer til panorama, synes jeg glasstak er fantastisk. Hatt det på flere biler. Ikke hatt kuldeproblemer som har irritert meg nevneverdig, så den føler jeg meg ganske trygg på.

Bakseter er et godt argument. Idag har jeg ikke småbarn (eller barn), men har nå planlagt å ha bilen i minst 8 år, så hvem vet. Argument for ikke å kjøpe er at min kone nekter å ha barn så langt bak i bilen, med tanke på hva kræsjtester har vist med andre 7-8 setere. avstanden fra bakre del av bilen til bein (Tesla) eller hode i vanlige biler er ganske kort. Hjelper lite med forsterkninger, dersom det er en buss som kjører i bakfra. Energimessig håper jeg da ikke at komprimeringssonen er 20 cm.

Øvrige innspill?
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Klykken

Dette med panoramataket er at Tesla har levert biler hvor dette ikke har vært helt tett, og det har slått seg kondens og dertil fukt og mugg i taket, hvis jeg nå ikke husker feil da.. Men det er også en god del  som har kun positive erfaringer (sikkert mange fler på positive siden, kjenner jeg internett riktig).
Her er en tråd i Tesla-forumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12507.180/viewresults.html
Søk litt i teslaforumet så får du sett litt brukererfaringer. Husk at ikke alle tesla-eiere er på dette forumet, og at de som opplever feil gjerne "skriker høyest". :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

B_Tesla

Har tenkt litt tanker rundt det der med panorama. For jeg har hørt/lest mye om problemer med panorama, men sett svært få som sier at det har vært problemer med akkurat deres bil. Så mange biler som er levert med panorama prosentvis, og så få poster om at akkurat deres bil har hatt problemer, gjør at jeg faktisk ikke fester fryktlig mye lit til størrelsen på probelmet. Da ville det vært mye mer snakk om reperasjoner og hvilke løsninger. Men det er nå mine tanker.

I alle tilfeller kommer jeg ikke til å velge bort panorama. Siden bilen er sort, synes jeg det heller ikke gjør noe med det yttre designet, som rett og slett er nydelig. Siste er at jeg nok må ha takboks etter hvert. Skiferie er en relativt hyppig aktivitet her i huset.

Det sagt, oppfordrer jeg evt de som har hatt problemer med sin TMS til å skrive om det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Philip Marlowe

Det er også veldig lurt av deg å velge dobbeltlader. Det settes opp stadig flere type 2 uttak på 22kW. Du får over 10 mil i timen på dem. Uten dobbeltlader får du bare halvparten.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

B_Tesla

Ser ut som jeg bør være Ganske fornøyd med oppsettet da. Har last konfigurasjonen, selvom det sikkert ikke er umulig å gjøre bilen dyrer dersom jeg finner på det senere:)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Kristian O

Sitat fra: Børhaug på mandag 23. juni 2014, klokken 13:49

Bakseter er et godt argument. Idag har jeg ikke småbarn (eller barn), men har nå planlagt å ha bilen i minst 8 år, så hvem vet. Argument for ikke å kjøpe er at min kone nekter å ha barn så langt bak i bilen, med tanke på hva kræsjtester har vist med andre 7-8 setere. avstanden fra bakre del av bilen til bein (Tesla) eller hode i vanlige biler er ganske kort. Hjelper lite med forsterkninger, dersom det er en buss som kjører i bakfra. Energimessig håper jeg da ikke at komprimeringssonen er 20 cm.

Vi har tenkt ganske mykje på desse bakseta. Det farligaste ved bilkjøring er frontkollisjoner. Da er det absolutt tryggast å sitte bakovervendt. I en vanlig bilstol er dette mulig til 18 kg om man bruker isofix, til 25 kg uten isofix og til 35 kg i Tesla sine seter  8)

Påkjørsel bakfra skjer vanligvis i lav hastighet. Om bilen blir påkjørt bakfra av en buss i større hastighet satser eg på at bilen flytter seg. Husk også at biler med 7 seter fra fabrikk er ekstra forsterka nettopp med tanke på å tåle påkjørsel bakfra.
Uansett trur eg at sjansen er større for å bli involvert i front mot front / utforkjøring enn påkjørsel bakfra av en buss i stor hastighet. Einaste unntaket eg kjem på er om man er på Autobahn i Tyskland. Der er påkjørsel bakfra i stor hastighet visstnok ganske vanlig og naturlig nok betydlig farligere enn i Norge.

Husk også at det er fult mulig å montere vanlig bilstol sjøl om man har 7 seter.
Vi har 2 unger på 2 og 5 år. Begge bruker fortsatt "vanlige" bakovervendte bilstoler sidan desse har betydlig bedre sidebeskyttelse enn Tesla sine. Så snart eldstemann når vektgrensa blir han sendt heilt bak  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Electrix

Å bli påkjørt av en lastebil eller buss er vel uansett katastrofalt dersom du ikke har "fri bane foran deg. Om du må stoppe bak et vogntog vil du ligge dårlig an om et tyngre kjøretøy ikke klarer å stoppe. Her kan du se hva selv en liten lastebil gjør med et par biler I kø bak f.eks et vogntog, tror ikke det spiller noen rolle for disse om de har sikkerhetssele...http://www.caradvice.com.au/130158/video-adac-multi-car-crash-test-asks-for-mandatory-eba-for-trucks/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

B_Tesla

Gode argumenter. Skal tenke litt på saken. Men liker forsåvidt ikke det at de forsterker bakenden (Må følgelig gjøres når man bruker 7 seter, men ikke de gangene man ikke bruker dem). Hele poenget er jo at bilen skal bli totalvrak, med unntak av der man sitter - så nær midten som mulig.

Se f.eks hva som skjer dersom man sitter i de mindre sikre fremovervendte setene i en syvseter. Da berører faktisk hodet kjøretøyet som kjører på deg. I tilfelle med tesla er risikoen mer at beina blir klemt: http://www.streetfire.net/video/392-fifth-gear-rear-end-crash-test_634708.htm
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Elbil fundamentalist

#10
Hva med luftfjærer? Dere som er glad i ski og fjell. Fjellveier å heve bilen over dype hjulspor og nysne. Teslaen med luftfjærer legger seg også litt lenger ned på motltveikjøring og får litt bedre areodynamikk og dermed litt bedre rekkevidde. Komforten er bedre også .
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Pompel

Droppet selv luftfjærer når jeg bestilte, mest basert på usikkerheten rundt vedlikeholdskostnadene med disse når de eventuelt skulle ryke. Med tanke på veiene rundt omkring her så vet jeg rett og slett ikke om jeg hadde turt å ha den i Low heller.

Han jeg snakket med hos Tesla i Trondheim mente også at bilen med standardfjærer kun er en drøy cm lavere enn Tiguanen vi har i dag (pga eksosanlegg og alt annet mikkmakk under fossilbilen).

Jeg føler meg i alle fall trygg på at for vår del så skal standardfjærer fungere godt, men som alt annet - dette er individuelle valg og man har hver sine behov.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

shb

Jeg har luft. Er greit å kunne heve bilen på ferger med knappe inn og utkjøringer. Mulig det hadde gått bra. Nå holder den seg i høy opp til 50 km/t så en slipper å brøyte på sideveier om vinteren også.
Er også endel parkeringshus jeg har stoppet opp og hevet den før jeg har vert sikker på at den ikke har subbet nedi på vei ned.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

B_Tesla

Droppet luftfjærer jeg. Er noe usikker på hvor  myke de er - kanskje for myke. Når det kommer til kostnad er det ikke noe spørsmål rundt at det er dyrt å vedlikeholde. Når man bytter dempere, så er det da også ofte at kompressor har tatt kvelden også - ref. BMW, så da ruller kronene. Dette kommer følgelig mer inn i bilde dersom du skal ha bilen en stund. Men fornøyd med mine valg, og gleder meg til å få bilen i oktober. Fosilbilen blir solgt på tirsdag (gikk litt fortere enn jeg trodde), så får finne en løsning i noen mnd.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Asarin

Jeg synes luftfjæringen var bra, og endte opp med å bestille denne.

Det som jeg synes er helt herlig, er at det virker som alle er fornøyd med fjæringen på Model S - uansett om de har luft eller ikke. Virker som Tesla har gjort en god jobb med begge deler. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA