Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta

Startet av muggost, lørdag 21. juni 2014, klokken 19:58

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: leaf-newbe på søndag 22. juni 2014, klokken 01:44
mener at det var en høyere km sats.

Satser for kilometergodtgjørelse ved bruk av egen bil

For inntil 10 000 km i kalenderåret   kr 4,05 pr. km.
Over 10 000 km i kalenderåret   kr 3,45 pr. km.

Satser for kilometergodtgjørelse ved bruk av andre egne fremkomstmidler
EL-bil   kr 4,20 pr. km.

Her, som ved alle andre godtgjørelser, kan arbeidstaker og arbeidsgiver i utgangspunktet fritt avtale hvordan bilgodtgjørelsen skal dekkes.

Men for at denne godtgjørelsen ikke skal bli trekk- og avgiftspliktig, må man følge skattereglene for reisegodtgjørelse. Reisen må være en yrkesreise, godtgjørelsen må ikke være større enn statens satser for bilgodtgjørelse og legitimasjonskravene må følges.

Kjelde:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/dok/lover_regler/retningslinjer/2011/kostgodtgjorelse-og-nattillegg.html?id=438637
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Reiseutgifter/Bilgodtgjorelse-/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Fox81

Jeg kjører enda litt til i forhold til trådstarter og sparer desto mer, heltt til jeg la inn verditapet. Da gikk det ca opp i opp. Så var det å veie fordeler mot ulemper. Flexibiliteten med diesel vant over ladetid i denne omgang

Jan-Børre Olsen

Angående verditap så tror jeg svært mange ikke tar med verditapet veldig mange har med moderne dieselbiler hvor holdbarheten i dag generelt er svært dårlig vil jeg påstå. 2.0 motoren til BMW brukt i X3 feks var i mange år en dårlig motor hvor særlig turbo rett og slett ikke holdt mål. Siden dette ofte var utenfor garantitid satt man med en kjempekostnad ikke så langt unna prisen for en ny batteripakke. Jeg elsker dieselmotoren sånn den var med vannvittig driftsikkerhet og problemfri hold godt over 3-400000km minst men i dag er det rett og slett ikke sånn lengre. At automatkasser heller ikke har lengre levetid enn 150000-200000km er det ikke mange som tenker på. Nissan hadde en 2.5td motor som ikke varte lengre enn 100000km før den totalhavarerte hvor svært mange måtte ta kostnaden selv men det er ikke noe tema. Batteribytte derimot er kjempekrise i media? I markedet i dag så er ikke verditapet så stort på en brukt dieselbil, det er sant men jeg ville aldri kjøpe en brukt dieselbil i 150000-200000km klassen i dag så i mine øyner er en brukt Transporter for å ta et eksempel svært lite verdt. Det samme med en X3 eller Volvo V70. Verditapet på slike biler er mye mer enn markedet har oppfattet mener jeg. Å måtte legge ut 100000 på motor eller gir anser jeg ikke som usannsynlig engang.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Powerflux

Sitat fra: smaug01 på torsdag 26. juni 2014, klokken 16:11Å måtte legge ut 100000 på motor eller gir anser jeg ikke som usannsynlig engang.
Du er helt klart inne på noe!!
Har en 2008 XC90 der girkassen havarerte fullstendig i høst. Dette er i følge Volvo helt merkelig da kassene fra 07 og fremover er nærmest bombesikre! Mulig det, men faktum er at min tok kvelden på 80000 km uten å ha dratt tunge hengere eller lignende!
Nå tok forsikringen denne regningen så det hadde ikke så stor betydning for min del 8)

D5 maskinen derimot anser jeg som skuddsikker ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

muggost

Dere er inne på noe, men jeg er usikker på om det å ta med verditapet skal inn i dette regnskapet. Jeg prøver å synliggjøre forskjellen i driftsutgifter mellom Leafen og Focusen min og et gitt verditap ville jeg hatt uansett.

Hvis jeg kjøte meg en ny Lamborghini Aventador ville jeg hatt et sinnsykt verditap som gjør at bilen ikke kan sammenliknes med noen andre biler. Men det er prisen jeg måtte betale for å ha den typen bil. Derimot ville driftsutgiftene til Lamboen vært interessante å sammenlikne med andre biler av samme type (hvis det finnes noen  ;) ). Prisforskjellene på slike biler kan være enorme, og derfor store forskjeller i verditap, mens driftsutgiftene kan være sammenliknbare.

Å ta med verditapet i regnestykket ville vært interessant hvis jeg var ute etter et totalregnskap, men det er jeg altså ikke.

Men som sagt; Jeg er usikker, og tar gjerne imot argumenter for og imot!

Fox81

#20
Folk som er ute etter å spare penger med elbil må jo ta med verditapet, på samme måte som man må "verdivurdere" garanitperioden på en ny leaf. Man kan jo ikke regne med girkassehavarier etc i den perioden på en brenselsbil. Nå finnes det også forsikringer mot dette også om bilen er relativt ny, som en har erfart her. (Meg inkl).

Man kan få ett regnskap til å helle begge veier. Leaf vs lamo eller leaf vs 1989 volvo 240.

Nå vet jeg ikke årsmodellen focusen din er, men jeg har selv hatt en og de er jo skambillige brukte. Så det er jo en bil som gir mange km per krone. Har selv en ford som jeg hadde iregnestykket mitt og kom frem til at det var hipp som happ hva jeg gjorde. Veldig lavt verditap (har tapt seg ferdig for det meste når jeg kjøpte) men høyt drivstoff budsjett kontra stort verditap og lave driftsutgifter.

Den dagen forden ryker må man frem å regne litt igjen. Ny leaf kontra ny dieselbil går nok i favør leafen.

eHaakon

Når jeg nå bytter inn diesel opelen min med en Leaf får jeg 180.000 i verditap på 5,5 år.  Elbilen må bli omtrent verdiløs etter 5 år om den skal få noe særlig større tap.  Det kan jo hende, men batteriene er jo tross alt garantert til 70% i 5 år, så noe verdi må det være igjen.  Ser uansett på besparelser på minst 100.000 i løpet av de 5 årene (drivstoff, bompenger, forsikring, årsavgift, tom billigere lån!) så da er jeg rimelig sikker på lønnsomheten. 

Håper imidertid på at forenklet motor/drivverk på elbilen gir mindre vedlikehold på lengere sikt, slik at den kan kjøres ut på 7-8 år.  Da er den nok avskrevet uten større tap enn på dieselbilen.

Alternativet var å kjøre ut dieselbilen; lavere avskriving de siste 5 årene av levetiden, men mer reparasjon, mer plunder og heft ved stopp, og jevnt økende dieselpriser.  Miljømessig blir jo ikke dieselbilen min borte, men jeg tilfører jo bilparken en ny elbil:-)
ID.3 First Max - Turkis

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA