Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta

Startet av muggost, lørdag 21. juni 2014, klokken 19:58

« forrige - neste »

muggost

Hei,
legger ut mitt "el-bil regnskap" etter ett år med min 2013 euro-leaf. Det er hyggelig lesning, og hvertfall når jeg tenker på at bompengene begynner å løpe på E18 fra høsten av... eller.. ikke for meg da :-)

Min gamle Ford Focus 1,6 stasjonsvogn er sammenlikningsgrunnlaget og bilen er kjøpt uten lån. Alternativet var å betale ned på huslån og beholde den gamle bilen noen år til. Bør jeg egentlig ha med reduksjon i renteutgifter i regnestykket da?

Er det andre utgifter dere mener jeg bør ha med?

Jan-Børre Olsen

Hvorfor er det er bare et halvt år med i regnskapet? Selv ser jeg at jeg kjører dobbelt så mye med min Leaf og regnskapet for min del er veldig positivt men har ikke fin regnet så nøye som dette.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

muggost

Fordi det bare er 21.juni i dag. Jeg har ikke kjørt noe i juli eller august 2014 enda :-)


Jan-Børre Olsen

Åja, bare tenkte når du skriver "etter et år", så har du hatt bilen i et år(kjøpt juni i fjor).
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Powerflux

Hyggelig lesning indeed :)

Med 103 km t/r jobb og Drøbak tunnel i mellom+et vanvittig antall passeringer i Oslo ringen så har jeg redusert kostnadene pr. mnd. med ca kr. 4000. Når det i tillegg lades rundt 70% andre steder enn hjemme så blir regnskapet svært lystig ;)

Et lite sidespørsmål til elbil regnskap! Skriver folket av bompasseringer ifbm kjøring til/fra jobb på selvangivelsen til tross for at man er fritatt betaling?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på lørdag 21. juni 2014, klokken 21:51
Et lite sidespørsmål til elbil regnskap! Skriver folket av bompasseringer ifbm kjøring til/fra jobb på selvangivelsen til tross for at man er fritatt betaling?

Bomkostnader i selvangivelsen skal jo selvfølgelig være betalte bompenger med tilhørende kvitteringer. Betaler du ikke bompenger kan du ikke kreve fradrag på de som en del av reisekostnadene selv om du passerer bommen.

leaf-newbe

det er vel ikke helt riktig.
det er vel ikke krav til at det er faktiske utgifter.
du skal vel ha samme fratrekk selv om du velger å sykle til jobb.

er det ikke ikke noen ekstra fordeler ved bruk av elbil.
mener at det var en høyere km sats.
en får i alle fall 1/2 firmabil skatt ved bruk av elbil.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

jkirkebo

Sitat fra: leaf-newbe på søndag 22. juni 2014, klokken 01:44
det er vel ikke helt riktig.
det er vel ikke krav til at det er faktiske utgifter.
du skal vel ha samme fratrekk selv om du velger å sykle til jobb.

For kilometergodtgjørelsen, ja. For bompenger, nei.

Her er en tekst hentet fra skattebetaleren.no om bompenger og ferge:

"Kun fradragsrett dersom bilbruk til og fra jobb fører til minst to timer kortere reise- og ventetid regnet under ett for hver gang du reiser hjemmefra til du kommer hjem igjen, sammenlignet med bruk av kollektivtransport. For å få fradrag må samlede utgifter til bom og ferge overstige 3.300 kroner per år. Er vilkårene oppfylt får du fradrag for de samlede utgifter."

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Den største utgiften er glemt i regnestykket, verditapet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Trig8

Driftskostnadene er alltid hyggelige på elbiler. Du må ta med eiekostnadene også for å få hele kostnadsbildet. Da må du ta med kapitalkostnad på verdien av bilene og verditapet. Så kan du legge til forventet servicebehov i tillegg. Jeg gjorde en tilsvarende øvelse da jeg skulle kjøpe Leaf. Fant ut at med mitt bruk ble det billigere å eie og drifte en ny Leaf enn en 12 år gammel Polo.

Lynet

Mine utgifter med Leaf kommer ikke før den dagen jeg skal kvitte meg med den!
Kjøpte den i november 2011, skal jeg selge den i dag må jeg realisere et tap på ca 130 000,-
Det bli en kostnad pr km på nesten 4 kroner! eller 137 kroner pr dag!

Hvis jeg skal beholde Leafen til den skal på høggern må jeg nok legge inn et batteribytte eller to. Jeg vil regne med en batterikostnad på ca 1 krone pr kilometer bli ganske riktig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jan-Børre Olsen

Statens km-sats er på 4,20/km eller 15 øre mer enn normalt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

muggost

@Trig8: Hva mener du med kapitalkostnad? Tapte renteinntekter som følge av redusert kontantbeholdning?
Servicebehov... ja det har jeg debattert frem og tilbake med meg selv og føler vel ikke helt at det blir riktig å ta inn i regnestykket. Jeg har en serviceavtale som gjør det gratis de første tre åra og det hadde jeg naturlig nok ikke på min gamle bil. Men hadde jeg kjøpt en hvilken som helst ny bil i dag, hadde jeg nok fått en tilsvarende serviceavtale da og.

@Lynet: Jeg har tenkt å beholde leafen til den kan skrotes :-) Regner med at det vil bli aktuelt med batteribytte, men da med økt kapasitet, en gang i fremtida. Verditapet på bilen er selvfølgelig en stor kostnad, men det ville jeg hatt uansett hva slags bil jeg hadde. Blir det da riktig å ta inn i regnskapet? Jeg tenker vel litt sånn at dersom verditapet på en Leaf er mye større (eller lavere) enn alternative biler, da er det riktig å ta med kostnaden. Men jeg har så langt fått et inntrykk av at elbiler ikke taper seg noe mer enn andre biler.

BE

Så lenge du sammenligner med din gamle Fokus, må du ta med verditapet i regnestykket på begge. Det er en reel kost, og den er selvsagt mye lavere på Fokusen nå.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Trig8

@muggost:
Kapitalkostnad regner jeg som hva jeg ville spart av renter på huslånet, som ville vært alternativ plassering av pengene for meg. For meg ble det rentekostnad av 30.000 kr for Polo´en og 250.000 kr for Leaf´en.
Som verditap regnet jeg at begge bilene var verd "null" etter 8 år. Ikke 100% korrekt selvsagt, men det gir deg en ide om kostnadene ved å ha bil.
Alt i alt kom Leafen ut i pluss, i tillegg antar jeg at jeg hadde byttet ut Poloen med en nyere bil før 8 år var gått og kostnaden for det hadde kommet i tillegg som pluss for Leafen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA