Nå har vi hatt gleden av å ha en eGolf på låns i helga
FørsteinntrykkFørsteinntrykket etter å ha kjørt hjem fra forhandleren var at dette var en bra bil. VW tvers gjennom - ingen store overraskelser mhp kvalitet eller kjørekomfort, og svært lettkjørt. Tight og fin bil med gode kjøreegenskaper, også på svingete vei. Ingen tendenser til over- eller understyring hva jeg fant, og balansen i bilen er bra. Hvis man ser bort fra elbil-biten var det ingen større overraskelser med kjøreopplevelsen. Det umiddelbare inntrykket var at eGolfen virker som en mye større bil enn den egentlig er.
Bedre kjentGjennom helga brukte vi eGolfen som bil #1 for å bli ekstra godt kjent med den, og ikke minst evt begrensninger, selv om den er ment å erstatte dieseldyr #2. Har kjørt mange turer i Trondheimsområdet - dog ingen turer over 100km. Landskapet i området må vel betegnes som lettere kuppert, med max ~400 høydemeter-forskjeller på de veiene jeg kjørte. Bilen hadde gått i underkant av 2000 km da vi henta den.
Inntrykket av bilen ble bare bedre og bedre gjennom helga!
KjøringDet krever nok litt trening for å kjøre mest mulig økonomisk. Tur til madamens arbeidsplass med 100% ukritisk kjørestil (Mode normal, AC på, stereo på full guffe, uten ACC, dog ikke mye kø). Guess-o-meteret stemte ikke så ille ved ankomst (14.1kwh/100km, 23km, 0:23h, Ø 59km/t, 165km -> 139km) - og her er det altså store muligheter for mer økonomisk kjøring. Turen hjem ble kjørt med litt omvei, så total distanse ble 51km (13.3 kwh/100km, 51km, 1:02h, Ø 49km/t, -> 113km). Guess-o-meteret stemmer rimelig bra her også.
Opplevde aldri rekkeviddeangsten på kjøringa i helga - og før vi leverte bilen kjørte vi sågår omveier, og rundt om på små svingete veier, bare for å hatt rekkevidde under 100km

Det er lite lyd i bilen. I 30-soner på ny asfalt er det nesten lydløst. Rullestøyen er slettes ikke noe å si på (205/55R16 Conti e.Contact) selv i 90km/t på motorvei, og vindsuset er som forventet. Det som gjør opplevelsen stille er jo mangelen på motorlyd. Behagelig og veldig lite slitsomt.
Er svært(!) overraska over hvor lite rullemotstand det er i bilen i 'D' (coasting mode, ref manual). Den ruller usannsynlig langt sammenlignet med andre biler! Til det punkt at man skulle tro bilen faktisk har litt motorpådrag for å gi minst mulig motstand? Den stopper dersom man forsøker rulle oppoverbakke, så mye er det nok ikke.
ACC er genialt. Så enkelt

Den reagerer på syklister på kantlinja...
Standard radio i demobilen fungerer helt sikkert bra nok for de aller fleste.
Felgene har fått mye pepper i media og diskusjonsfora. De er ikke så ille når man har vent seg til dem. Hadde det vært fritt valg (og samme luftmotsand) ville jeg kanskje heller valgt de lignende men råere felgene med "knivblad" som ble brukt på show-bilene tidligere. Men dette er smak og behag.
Stoffsetene er greie - men ikke mer IMHO. Nok en gang i kategorien smak og behag - og litt kroppsbygning. Dog bedre enn i TMS, da eGolf har sidestøtte på sine seter, så du sitter mer "inni" setet enn "foran". God plass i baksetet, selv for en voksen kar.
2/3 + 1/3 delt nedfeltbart bakseterygg, og skilomme, gir gode muligheter for å få med seg mye rart. Normal skole/barnehagehenting + handlerunde er ikke noe problem baggasjemessig så lenge man ikke skal ha med stor barnevogn.
LadingVi så for oss at hjemmelading skulle bli den største utfordringen. Bilen ble satt på max 10A lading pga vanlig Elko-stikk og delt 16A kurs med portåpnere + lys i garasjen. Opplevde ingen problemer med avbrutt lading. Siden helgas bruksmønster reflekterer det tiltenkte relativt bra, og bilen alltid var full-ladet når vi dro ut, ser vi ikke noe umiddelbart behov for å oppgradere til en dedikert, større kurs for hjemmelading.
For de teknisk intersserte så har vi 400V TN-nett her, og vi kommer nok likevel til å gå for en Salto veggboks, så har vi muligheter ved evt fremtidige oppgradering av eGolfen mhp batterikapasitet eller lademuligheter (7.2kw). Fordi vi *kan*, ikke fordi vi *må* - en vesentlig forskjell.
ForbedringspotensialeSelv om bilen gir ett meget bra og solid inntrykk, så har den selvfølgelig noen forbedringsmuligheter. Og, ja, det er bare småpirk.
Etter å ha knotta mye på computeren i bilen (Maskinvare H43, Programvare 0362) er det nok der den har størst og ikke minst lettest tilgjengelig forbedringspotensiale:
- Den kunne med fordel hatt e-Up!'ens lærings-skjermbilde. "Hvor økonomisk kjører du nå?"-score.
- Ingen mulighet til å sette bilen i Eco/Eco+ mode som default ved oppstart. Du må via knappen ved girstanga, og trykke på skjermen, hver oppstart.
- Mode valg (Normal, Eco, Eco+) bare tilgjengelig via knapp ved girspak, ikke via software og dermed rattet.
- Selv med kupè-temp satt til 20 grader default i displayet så ble det 22 grader på klimaanlegget etter lading. Dette var på grensen til irriterende ved klattlading. Klimaanlegget hadde korrekt temp dersom man bare stoppa og starta bilen på nytt (uten lading) etter hva jeg kunne se.
- "Nedre batteriladegrense" er ett mysterium - også etter å ha lest instruksjonsboka.
- Ryggekameraet har ikke svingende grønne streker, men de er faste rett bak. Parkerings-assistenten viser dog svingende streker med rattutslaget, så at ryggekameraet ikke har svingende streker virker svært sært. Har vi tatt en snarvei VW?
- Fant ikke noen intuitiv måte å slette blåtann paring i bilen når jeg skulle levere den tilbake. Fabrikksreset virka litt voldsomt...
- Mangla ladenivå 13A i menyen IMHO. Hadde 16A, 10A, 6A, 3A, 1A. Hadde vært greit med 13A for bruk på delt 16A kurs (med CEE stikk), og 30% mer ladestrøm. Kunne med fordel hatt 1A intervall og slider, om dette ikke er begrensa til fastsatte nivå pga konstrukskjon av laderen?
- Integrasjonen på guess-o-meteret var litt for kort IMHO, så den ble litt hissig på å oppdatere rekkevidden. Skulle hatt mulighet for å velge intervallet den integrer forbruket over feks via rullegardin-meny for Default (som i dag), km eller min, pluss en slider for ønsket tall.
- Norsken til nav-dama er fullstendig håpløs...! Engelsken var helt super. Dette er noe VW bør fikse snarest!
- Savna mulighet for navigasjon på engelsk, men menyspråk på norsk. Dette kunne bøta på den dårlige norsken - inntil videre i allefall...
Og ett par mekaniske kuriositeter:
- Klaring mellom åpent tanklokk og bakdøra er bare 1/2 fingers tykkelse. Ser for meg at dette kan bli "interessant" til vinteren med en møkkete bil med rim, is og snø på både tanklokk og dørblad. Bakdøra vil dog treffe midt på tanklokket, så det er vel ingen sjans for å rive det av, men det blir sikkert stripete etter hvert.
- Plastlokket på ladekladden hang og dingla i vinden og kommer til å skrape opp lakken til slutt. Den havna akkurat på kanten av skjermbuen, og det var ingen plass å henge den fra seg skikkelig, uten å tvinne den rundt ladestikket hvilket ser så lite gjennomtenkt ut...
KonklusjoneGolfen kommer til å fungere utmerket i den rollen den er tiltenkt for oss, som jobb-bil/bil #2. Den har noen småting å pirke på i softwaren - men det er sw og lar seg relativt lett oppdatere om VW er lydhøre. Prøvekjøring denne helga var ment å korte ned ventetida til leveranse av bil med ventepumpe - men resultatet er at det nå føles enda lenger til. Småpirket mitt tatt i betraktning - dette var rett og slett fantastisk bra!
T