Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: nime01 på fredag 01. august 2014, klokken 13:25
Kjørte fra forhandler på Kongsberg til Notodden, retur samme vei, ingen spesiell økonomisk kjøring. Ca 65km kjøring, tilbake på samme sted var rekkevidden redusert med kun 35km. Altså ca 30km regenerering tilsammen begge veier fra toppen av Meheia. Brukte både D1, D2, D3 og B. Bratt opp, men også store muligheter for å hente inn endel i nedoverbakkene som man må bremse i likevel for å ikke få for høy fart.

Bestiller snart!

Dersom du kjører i en lang bratt nedoverbakke, hvor svingene begrenser hastigheten, så betyr det ingenting hvilken regenerering du bruker, eller at du bruker bremsene. Bremsene regenererer jo (inntil du virkelig tråkker dem inn, eller batteriet er fullt), så hvis du kjører med lav regenerering så må du bremse mer, som regenererer like mye.

Regenereringen er altså konstant hvis du uansett må bremse lett for å holde hastigheten nede.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: nime01 på fredag 01. august 2014, klokken 13:25
Kjørte fra forhandler på Kongsberg til Notodden, retur samme vei, ingen spesiell økonomisk kjøring. Ca 65km kjøring, tilbake på samme sted var rekkevidden redusert med kun 35km. Altså ca 30km regenerering tilsammen begge veier fra toppen av Meheia. Brukte både D1, D2, D3 og B. Bratt opp, men også store muligheter for å hente inn endel i nedoverbakkene som man må bremse i likevel for å ikke få for høy fart.

Husk på at restrekkevidde (Guess-o-meteret) ikke angir virkelig restkapasitet på batteriet men bare er et anslag basert på den siste kjøringen.
Så umiddelbart etter en lang regenerering er den MYE mere optimistisk (=feil) enn ellers.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

thomanie

#92
Nå har vi hatt gleden av å ha en eGolf på låns i helga :D

Førsteinntrykk
Førsteinntrykket etter å ha kjørt hjem fra forhandleren var at dette var en bra bil. VW tvers gjennom - ingen store overraskelser mhp kvalitet eller kjørekomfort, og svært lettkjørt. Tight og fin bil med gode kjøreegenskaper, også på svingete vei. Ingen tendenser til over- eller understyring hva jeg fant, og balansen i bilen er bra. Hvis man ser bort fra elbil-biten var det ingen større overraskelser med kjøreopplevelsen. Det umiddelbare inntrykket var at eGolfen virker som en mye større bil enn den egentlig er.

Bedre kjent
Gjennom helga brukte vi eGolfen som bil #1 for å bli ekstra godt kjent med den, og ikke minst evt begrensninger, selv om den er ment å erstatte dieseldyr #2. Har kjørt mange turer i Trondheimsområdet - dog ingen turer over 100km. Landskapet i området må vel betegnes som lettere kuppert, med max ~400 høydemeter-forskjeller på de veiene jeg kjørte. Bilen hadde gått i underkant av 2000 km da vi henta den.

Inntrykket av bilen ble bare bedre og bedre gjennom helga!

Kjøring
Det krever nok litt trening for å kjøre mest mulig økonomisk. Tur til madamens arbeidsplass med 100% ukritisk kjørestil (Mode normal, AC på, stereo på full guffe, uten ACC, dog ikke mye kø). Guess-o-meteret stemte ikke så ille ved ankomst (14.1kwh/100km, 23km, 0:23h, Ø 59km/t, 165km -> 139km) - og her er det altså store muligheter for mer økonomisk kjøring. Turen hjem ble kjørt med litt omvei, så total distanse ble 51km (13.3 kwh/100km, 51km, 1:02h, Ø 49km/t, -> 113km). Guess-o-meteret stemmer rimelig bra her også.

Opplevde aldri rekkeviddeangsten på kjøringa i helga - og før vi leverte bilen kjørte vi sågår omveier, og rundt om på små svingete veier, bare for å hatt rekkevidde under 100km ;)

Det er lite lyd i bilen. I 30-soner på ny asfalt er det nesten lydløst. Rullestøyen er slettes ikke noe å si på (205/55R16 Conti e.Contact) selv i 90km/t på motorvei, og vindsuset er som forventet. Det som gjør opplevelsen stille er jo mangelen på motorlyd. Behagelig og veldig lite slitsomt.

Er svært(!) overraska over hvor lite rullemotstand det er i bilen i 'D' (coasting mode, ref manual). Den ruller usannsynlig langt sammenlignet med andre biler! Til det punkt at man skulle tro bilen faktisk har litt motorpådrag for å gi minst mulig motstand? Den stopper dersom man forsøker rulle oppoverbakke, så mye er det nok ikke.

ACC er genialt. Så enkelt :) Den reagerer på syklister på kantlinja...

Standard radio i demobilen fungerer helt sikkert bra nok for de aller fleste.

Felgene har fått mye pepper i media og diskusjonsfora. De er ikke så ille når man har vent seg til dem. Hadde det vært fritt valg (og samme luftmotsand) ville jeg kanskje heller valgt de lignende men råere felgene med "knivblad" som ble brukt på show-bilene tidligere. Men dette er smak og behag.

Stoffsetene er greie - men ikke mer IMHO. Nok en gang i kategorien smak og behag - og litt kroppsbygning. Dog bedre enn i TMS, da eGolf har sidestøtte på sine seter, så du sitter mer "inni" setet enn "foran". God plass i baksetet, selv for en voksen kar.

2/3 + 1/3 delt nedfeltbart bakseterygg, og skilomme, gir gode muligheter for å få med seg mye rart. Normal skole/barnehagehenting + handlerunde er ikke noe problem baggasjemessig så lenge man ikke skal ha med stor barnevogn.

Lading
Vi så for oss at hjemmelading skulle bli den største utfordringen. Bilen ble satt på max 10A lading pga vanlig Elko-stikk og delt 16A kurs med portåpnere + lys i garasjen. Opplevde ingen problemer med avbrutt lading. Siden helgas bruksmønster reflekterer det tiltenkte relativt bra, og bilen alltid var full-ladet når vi dro ut, ser vi ikke noe umiddelbart behov for å oppgradere til en dedikert, større kurs for hjemmelading.

For de teknisk intersserte så har vi 400V TN-nett her, og vi kommer nok likevel til å gå for en Salto veggboks, så har vi muligheter ved evt fremtidige oppgradering av eGolfen mhp batterikapasitet eller lademuligheter (7.2kw). Fordi vi *kan*, ikke fordi vi *må* - en vesentlig forskjell.

Forbedringspotensiale
Selv om bilen gir ett meget bra og solid inntrykk, så har den selvfølgelig noen forbedringsmuligheter. Og, ja, det er bare småpirk.

Etter å ha knotta mye på computeren i bilen (Maskinvare H43, Programvare 0362) er det nok der den har størst og ikke minst lettest tilgjengelig forbedringspotensiale:

- Den kunne med fordel hatt e-Up!'ens lærings-skjermbilde. "Hvor økonomisk kjører du nå?"-score.

- Ingen mulighet til å sette bilen i Eco/Eco+ mode som default ved oppstart. Du må via knappen ved girstanga, og trykke på skjermen, hver oppstart.

- Mode valg (Normal, Eco, Eco+) bare tilgjengelig via knapp ved girspak, ikke via software og dermed rattet.

- Selv med kupè-temp satt til 20 grader default i displayet så ble det 22 grader på klimaanlegget etter lading. Dette var på grensen til irriterende ved klattlading. Klimaanlegget hadde korrekt temp dersom man bare stoppa og starta bilen på nytt (uten lading) etter hva jeg kunne se.

- "Nedre batteriladegrense" er ett mysterium - også etter å ha lest instruksjonsboka.

- Ryggekameraet har ikke svingende grønne streker, men de er faste rett bak. Parkerings-assistenten viser dog svingende streker med rattutslaget, så at ryggekameraet ikke har svingende streker virker svært sært. Har vi tatt en snarvei VW?

- Fant ikke noen intuitiv måte å slette blåtann paring i bilen når jeg skulle levere den tilbake. Fabrikksreset virka litt voldsomt...

- Mangla ladenivå 13A i menyen IMHO. Hadde 16A, 10A, 6A, 3A, 1A. Hadde vært greit med 13A for bruk på delt 16A kurs (med CEE stikk), og 30% mer ladestrøm. Kunne med fordel hatt 1A intervall og slider, om dette ikke er begrensa til fastsatte nivå pga konstrukskjon av laderen?

- Integrasjonen på guess-o-meteret var litt for kort IMHO, så den ble litt hissig på å oppdatere rekkevidden. Skulle hatt mulighet for å velge intervallet den integrer forbruket over feks via rullegardin-meny for Default (som i dag), km eller min, pluss en slider for ønsket tall.

- Norsken til nav-dama er fullstendig håpløs...! Engelsken var helt super. Dette er noe VW bør fikse snarest!

- Savna mulighet for navigasjon på engelsk, men menyspråk på norsk. Dette kunne bøta på den dårlige norsken - inntil videre i allefall...


Og ett par mekaniske kuriositeter:

- Klaring mellom åpent tanklokk og bakdøra er bare 1/2 fingers tykkelse. Ser for meg at dette kan bli "interessant" til vinteren med en møkkete bil med rim, is og snø på både tanklokk og dørblad. Bakdøra vil dog treffe midt på tanklokket, så det er vel ingen sjans for å rive det av, men det blir sikkert stripete etter hvert.

- Plastlokket på ladekladden hang og dingla i vinden og kommer til å skrape opp lakken til slutt. Den havna akkurat på kanten av skjermbuen, og det var ingen plass å henge den fra seg skikkelig, uten å tvinne den rundt ladestikket hvilket ser så lite gjennomtenkt ut...


Konklusjon
eGolfen kommer til å fungere utmerket i den rollen den er tiltenkt for oss, som jobb-bil/bil #2. Den har noen småting å pirke på i softwaren - men det er sw og lar seg relativt lett oppdatere om VW er lydhøre. Prøvekjøring denne helga var ment å korte ned ventetida til leveranse av bil med ventepumpe - men resultatet er at det nå føles enda lenger til. Småpirket mitt tatt i betraktning - dette var rett og slett fantastisk bra!

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

np

Kona og jeg var innom VW på Hvam og lånte en e-Golf en time. Ble ikke rare testturen, men lang nok til å gi et veldig godt inntrykk. Ikke fullt så spenstig som i3'en, men faktisk spenstig nok. Veldig fin bil, utvendig og innvendig. ACC er nesten litt Voodoo.  ;D

Tilbud på e-Golf ble nesten 50K under den i3'en jeg hadde spekket. Hmm...

Ikke lett, dette her...
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Råde

Sitat fra: np på mandag 04. august 2014, klokken 12:00
Kona og jeg var innom VW på Hvam og lånte en e-Golf en time. Ble ikke rare testturen, men lang nok til å gi et veldig godt inntrykk. Ikke fullt så spenstig som i3'en, men faktisk spenstig nok. Veldig fin bil, utvendig og innvendig. ACC er nesten litt Voodoo.  ;D

Tilbud på e-Golf ble nesten 50K under den i3'en jeg hadde spekket. Hmm...

Ikke lett, dette her...

  8) Velferdsproblem?    8)

Lett hvis du skal kjøpe for noen i baksetet  :) Ellers er begge meget gode biler. Lykke til.
e-Golf | X75D

Hanzo

Jeg var ikke veldig imponert over i3, hadde forventet mye mer. Den virker stiv og hard i kjøring, mer som en sportsbil enn en bil myntet på bykjøring for min del. Har testet det meste den siste perioden, og hadde VW bare klart å hoste opp en bil med varmepumpe i løpet av en 2-3 måneder hadde jeg mye mulig gått for dette, men siden de ikke kan gi et estimat engang, og ikke virker intressert i å snakke pris så har jeg reservert en Kia Soul EV. Håper denne kommer i løpet av måneden så vi kan få testet denne skikkelig også, kommer med mye bra utstyr, og god plass. Trist at VW er så trege på leveringen, de koster dem nok mange kunder nå som de ellers har et så bra produkt.

jensjacob

Bilen har LED lygter, men er det kun nærlys eller er det også det lange lys der er LEDs ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Gordon Retriever


PLUTO

Jeg fikk min eGolf for en uke siden og har svært lite å anmerke på. Kjørte idag fra Kristiansand til Gjerstad. Ca 12 mil med en hel del motorvei som har 100 km/h. Når jeg var fremme viste den at den var villig til å kjøre drøyt tre mil til. Det er jeg fornøyd med. Den adaptive cruiskontrollen er en drøm å kjøre med. Helt klart det beste jeg har brukt.

Litt irriterende at den ikke kan lade på alle hurtigladestasjoner, men slik er det jo når de ikke kan holde seg til en standard.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Råde

Sitat fra: jensjacob på torsdag 07. august 2014, klokken 16:00
Bilen har LED lygter, men er det kun nærlys eller er det også det lange lys der er LEDs ?
Tenker du på e-Golf? Den har led på ALT (unntatt lys i bagasjerom). Dvs både nær og langlys.

I3 har led på nær og Halogen på lang.
e-Golf | X75D

PLUTO

Har funnet en mulig svakhet på ladesystemet. Satte bilen til lading en herlig solskinnsdag med "klumpen" i sola. Etter en tid ble det for varmt og den stoppet ladingen. Nå vet jeg ikke hvordan den "klumpen" fungerer men det ser altså ut som om den trives best i skyggen, for jeg har ikke opplevd det samme når jeg plasserte den i skyggen. Det har heller ikke skjedd på kaldere soldager, men algså på en av de "tropiske" soldagene på sørlandet i forrige uke.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Sitat fra: PLUTO på fredag 08. august 2014, klokken 08:47
Har funnet en mulig svakhet på ladesystemet. Satte bilen til lading en herlig solskinnsdag med "klumpen" i sola. Etter en tid ble det for varmt og den stoppet ladingen.

It's not a bug, it's a feature.  Står beskrevet i intruksjonsboka (i allefall for eUp).
Det er sikring mot brann ved overoppheting i enten lader eller kladd/støpsel.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hma

Sitat fra: thomanie på mandag 04. august 2014, klokken 11:18
Klaring mellom åpent tanklokk og bakdøra er bare 1/2 fingers tykkelse.
Man må jo under panseret for å finne tanklokket (til spylervæsken)!? Ahh, du mener ladeluka!  :D
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

thomanie

Sitat fra: hma på fredag 08. august 2014, klokken 18:07
Sitat fra: thomanie på mandag 04. august 2014, klokken 11:18
Klaring mellom åpent tanklokk og bakdøra er bare 1/2 fingers tykkelse.
Man må jo under panseret for å finne tanklokket (til spylervæsken)!? Ahh, du mener ladeluka!  :D
Old habits die hard... ;P

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

jensjacob

Mht. bilens LED forlygter, så er jeg klar over at LED går for at have lang levetid. Men jeg ved også at ultra high power LEDs som der nødvendigvis må sidde i det lange lys er presset hårdt og de bliver varme på chippen. Er der en garanteret minimums levetid ? Fx. 10 år ? Og er de evt. således dækket af garantien ?

Jeg kender en der måtte have skiftet et par LEDs eller 3 i en baglygte med mange LEDs (en anden halvmoderne bil). Det var ikke muligt og hele det støbte lygtehus måtte skiftes. Det var dyrt (!). Det bliver nok ikke billigere hvis det drejer sig om en komplet forlygte.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA