Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

hovik

Hadde en kjapp test (1t) av bilen i dag.

Var stillegående å grei, men ikke like begeistret av ytelser og kvalitetsinntrykk som enkelte andre på dette forumet. Bilen dro greit, og kvaliteten var slik man kan forvente (Skal sies at jeg aldri ville kjøpt Nissan. 2 dager i en Almera leiebil har satt sine spor).

Fikk testet ACC litt, og merket at den var en generasjon nyere enn den vi har i V70'n (08 mod). eGolfen fulgte pent etter bilen forran i krappe svinger, og rundkjøringer. Det er meget bra. Fant ikke hvordan jeg kunne justere farta ned til intervaller på 1km/t, men finner det nok etter hvert.

Kona var mest imponert over hvor stillegående den var, noe som er bra, mtp at det er hun som kommer til å bruke den mest.

Forbruket endte på 15kWt/100km, noe som er greit mtp på kjøringen.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

e-Golfer

Da var endelig min tur for prøvekjøring kommet også  ;D

Bilen i seg selv, utvendig, er rimelig lik enhver Golf. Liker godt spoileren på bakluka og de mørke LED baklyktene. Dette gjør den litt tøffere enn de vanlige Golfene. Er ikke like begeistret for signatur LED lysene fremme. Der synes jeg vanlig Golf med Xenon lys har penere LED lys på dagtid.

Innvendig hadde bilen jeg kjørte sportsseter i sort skinn. De er i mine øyne kanongode. Myke i stoppen, men samtidig godt med sidestøtte. Bilen var også utstyrt med Ambiente pakken, som gir lys i innsteget (vist i tidligere post), lys i fotbrønn, lys i dørsidene. I tillegg hadde den også en blå ledstripe i dørpanelet (bilde lenger ned), likt det som er i innsteget. Vet ikke om disse ledstripene er std på alle, eller om de kun er på Ambiente. Så vidt jeg kunne se var det ingen innvendig belysning i baksetet. Kjipt.

Når man så kommer seg ut på veien, så er det relativt stille. Hadde forventet at det skulle være enda stillere, kanskje, basert på andres erfaringer her inne. Sammenlignet med min 2012 Passat Tdi på 235 dekk, så opplever jeg Passaten stillere ved kjøring fra ca 50 km/t og oppover. Siste elbilen jeg kjørte var TMS P85, så jeg ble kanskje litt skuffet over draget her. Hadde på en måte forventet litt mer. Men bevares, den slår enhver fossilbil i lyskryssdueller grunnet instant dreiemoment.

Det jeg likte særs godt var når man kjører inn og ut av tuneller. I min 2012 Passat, så skifter den fra LED lys til xenon lys når man kjører inn i mørke. Det kan virke somom Xenon pærer trenger litt tid på å få opp spenning/varme/trykk eller noe før de begynner å lyse skikkelig. På Golfen skifter den tilsvarende, men her var LED lysene på med full styrke umiddelbart. Det var deilig. Spesielt når man kommer fra solskinn ute til en mørk tunell, kjører man en stund med vanlig xenon lys før man får skikkelig opplyst veibane. På golfen, kom det et flott hvitt lys med full styrke med en gang.

Likeledes, er Passaten slik at skjermen på Navi skifter fra lys bakgrunn til mørk bakgrunn når man kjører inn i tunell (med litt forsinkelse), og lys i alle brytere slår seg på. På golfen, så fader navi skjermen, og lys i alle brytere fades inn instedet for å bare slås på. Opplevdes mer behagelig og mer forseggjort.

Når det gjelder ACC, så har også VW kommet en del lenger siden 2012. På Passaten "mister" jeg bilen foran i svinger, uten at de er veldig skarpe. I Golfen hadde den "los" i vesentlig skarpere svinger. Jeg synes også ACC på golfen ga en mer jevn kjøring enn på Passaten. Den er litt mer av/på, mens på Golfen var den litt mer flytende og gav vesentlig bedre komfort. Det var noen tidligere som spurte om man kunne stille ACC til Komfort/dynamisk/sporstlig som på andre VAG produkter. Det kan man ikke. Ikke som jeg fant i hvertfall, og jeg lette etter det. Har det på Passaten. På Golfen kan man bare stille default avstand til bilen foran i 4-5 hakk i tillegg til "bruk det jeg hadde sist".

Lyden i std anlegget er helt grei, men glad jeg oppgraderte til Dynaudio.

Ved parkering, så synes jeg det er litt snodig at "skyggen" som tegnes på parksensorene viser hvordan man svinger, men ved rygging, viser ikke ryggekamera hjelpelinjer som svinger, kun statiske hjelpelinjer. Forøvrig ganske "bråkete" mekanisme som åpner og skjuler ryggekamera. Skvatt første gang, og lurte på om jeg hadde kjørt på noe.

Kjørte bilen en runde på ca 45 min/40km. En god opplevelse, og må sier jeg gleder meg til å hente min første dag etter ferie. Den er nå i Oslo på vei over fjellet til Bergen. Leveres til meg 28/7 :-)

Gleder meg som en unge
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

MrBacardi

Sitat fra: e-Golfer på onsdag 02. juli 2014, klokken 17:42
Det var noen tidligere som spurte om man kunne stille ACC til Komfort/dynamisk/sporstlig som på andre VAG produkter. Det kan man ikke. Ikke som jeg fant i hvertfall, og jeg lette etter det. Har det på Passaten. På Golfen kan man bare stille default avstand til bilen foran i 4-5 hakk i tillegg til "bruk det jeg hadde sist".

Joda, man kan det på Golfen. Se bildene under for hvordan valgene settes.
Man trykker på "Innstillinger"-knappen nederst til høyre i det siste bildet ditt for å komme inn i denne menyen.

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

e-Golfer

Hmm.. Her må det være forskjellig Software.... Det øverste valget var ikke på bilen jeg prøvekjørte...
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

230V

Prøvekjørte e-Golfen i forrige uke.
Førsteinntrykket er meget bra, det oser av kvalitet i alle ledd!

Dessverre er rekkevidden en stor skuffelse, så det blir nok ikke noen e-Golf på meg med det første. :(

Rio

Hvilken rekkevidde fikk du, og hvordan kjørte du?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Sitat fra: 230V på søndag 06. juli 2014, klokken 13:58
Prøvekjørte e-Golfen i forrige uke.
Førsteinntrykket er meget bra, det oser av kvalitet i alle ledd!

Dessverre er rekkevidden en stor skuffelse, så det blir nok ikke noen e-Golf på meg med det første. :(

Var det helt forskjellig fra oppgitt?
e-Golf | X75D

bno

Da greide jeg ikke holde meg lengre og fikk prøvekjørt en e-Golf hos Møller i Stavanger med skinn sportseter og diverse utstyr. Dette var en veldig god kjøreopplevelse. Som ihuga VW/Audi personer gjennom en mannsalder var det med spenning og forventning jeg satte meg inn i bilen og fløy av gårde. Etter en 45 min. tur var det med tungt hjerte jeg leverte den fra meg og satte meg inn i Løvet. Denne e-golf en er et vinner lodd for VW.

På utstyrssiden ville jeg avvente til den leveres med panorama tak og ratt varme. Var det mulig idag hadde jeg bestilt på flekken. Kjempe bil.
Rediger innlegg

mihkku

Trur panorama tak og rattvarmer blir litt lengre inn i fremtiden, men who knows :)

bno

Vel det sto en e-Up ved siden som hadde Panorama tak, men blir vel def. ? hva som er lenge  :D

Råde

Enig med mihkku. Tror det skal godt gjøres å få det før facelift, og kanskje ikke før ny modell pga vekt (40kg). Kunne tenke meg det selv, men. E-Up har forresten hatt det siden introduksjonen.
e-Golf | X75D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: bno på mandag 07. juli 2014, klokken 20:50
.... Denne e-golf en er et vinner lodd for VW.

På utstyrssiden ville jeg avvente til den leveres med panorama tak og ratt varme. Var det mulig idag hadde jeg bestilt på flekken. Kjempe bil.
Rediger innlegg

Spennende å høre fra en av de andre "Leaf veteranene". Synd at bare Kia Soul har fått med seg dette med rattvarme, denne idéen kunne gjerne Tesla, VW, BMW og Renault tatt med i sine elbiler.

Hoover

I forhold til standard golf så merkes tyngden. Fjæringen virket fastere og multilink(gti) bakstillingen oppfører seg mye bedre på ujevnheter og fartsdempere enn standard bakstilling. Mer lydløs enn e-up. Lydløsheten og vibrasjonsfriheten i elbil er nesten ikke til å tro! For meg en underlig magisk følelse,, vanskelig å forklare. Elbileiere kjenner vel godt til dette :D.
Totalt har den en premium bil følelse. Mye bil for pengene :).
Fossilbil virker håpløst gammeldags etter noen km. i en E-Golf. :)

krl

Da ble det omsider en ordentlig 1-timesrunde med bilen på oss også. Kvalitetsfølelsen er bedre enn på både Tesla, Leaf og NV200, men ikke heelt på BMW i3 og Mercedes-nivå. Ingen knirking, eller andre rare lyder, noe som er positivt.

Uansett, meget fascinerende å gli avgårde helt lydløst, spesielt i en bil som ikke ser ut som en elbil. Hverken inni eller utenpå.

Golfen følger fint etter andre biler med adaptiv cruisecontrol, selv i svinger. Men den koblet ut et par ganger ved kjøring inn i tunellåpninger.

Rekkeviddeestimatoren traff godt, og vi hadde nesten 2/3 kapasitet igjen ved avsluttet (aktiv) kjøring. Riktignok i varmt og godt vær.

Effekt var det mer enn nok av for de aller fleste, iallfall opp til 90-100 km/t. Deretter føles den noe treg, men ikke plagsomt treg. I den grad vi fikk testet høyere hastigheter; for bruk i Norge, så fungerer E-Golf-oppsettet bra.

Det eneste jeg ikke likte spesielt godt, var den oppvarmede frontruten. I sollys, så er trådene alt for synlige. Jeg skulle akkurat til å starte vindusviskeren, da jeg innså hva dette var.

EV - Driver

Har hatt en del Forder med tråder i frontruta og dette har aldri plaget meg. Man blir i midlertidig glad i  dette om vinteren.  Helt genialt. Ford har hatt dette siden Scorpio i 1985 synes jeg å huske. Rart at ikke flere har plukket opp dette for lenge siden.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA