Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

ara1

#30
Da er 8 mil unnagjordt og den lader nå desverre... Dette var bedre enn forventet. Kompakt, kvalitetsfølelse, enormt lettkjørt, responsvillig, rask også opp til 120.

Golf er bra fra før, men denne virker enda mer forseggjort. Ingenting skrangler og det eneste du hører er dekkstøy, som er uunngåelig. Jeg personlig ville ikke ha skitet felger fra orginalt. Dette er merkevare eGolf og med mer lavprofil tror jeg den blir stiv og mer lik Cooperen jeg hadde før. Morsomt, men slitsomt i lengden... Den er så avdempet sportslig som den er at med mindre gummi kan den bli stumpete (min vurdering ikke prøvd). Kvalitetsfølelsen er STOR. Setene er upåklagelige. For det første synes jeg skinn blir klamt, har det i alle andre biler, og min vurdering er at comfort setene som er orginalt i eGolf finner jeg bedre enn sportssetene når du tester de mot hverandre. Jeg vil ikke og har ikke brukt 14.400 på seter, men jeg har alt annet. Det er så flott at staten gir meg momsfritak på Dynaudio. Jeg vil anbefale dette for det orginale er... helt greit, men ikke mer. Som litt gal når det gjelder lyd så kunne ikke jeg levd med som er... helt greit. Ryggekamera er kjekt.

Men den er lettkjørt. Kvikk særlig til 60-70 og responderer fort. På den gamle XC90 må du liksom vente før noe skjer det samme også på 2-0 TDI Golf. eGolfen bare skyter i vei, om du vil. TDI Golf er nok raskere etter 80, men dette tror jeg ikke jeg kommer til å savne. Setter du den i ECO er det lite forekjell ift vanlig og det blir nok ECO jeg bruker mest. Har ikke funnet en måte å få den i ECO når du starter tror ikke dette går desverre. På ECO+ er akselereasjonen redusert kraftig, men fortsatt går det greit. Responsen på vanlig er såpass at kona havna nesten i trampolina når hun gav gass... hehe. Selv min gamle mor syntes den var lett og fin å kjøre.

Men trøkket opp til 70 er imponerende. Jeg slo av traction og det vil koste mye dekk hørte jeg i ut av rundkjøringen. Det var totalt hjulpinn og smilet gjorde nesten at ørene forsvant inn i munnen.

Konklusjonen blir at det blir lenge å vente til februar/mars nå. Også er det nesten gratis å bruke. Egentlig greit at den må lades nå så jeg kan varme opp til at Brasil blir slått av Chile uten at jeg håper det..... Vel blåst Volkswagen. Dette er ikke tesla i akselerasjon etter 70, men kvalitetsfølelsen er ikke mye unna. Tross alt koster Teslaen 3 ganger så mye. Dette blir den morsomste måten å spare penger på så langt.
Grå 85 D levert mai 2015

E-golf-2014

Takk for flott innlegg. Har og prøvekjørt e-Golf'en, og enig med deg i alt bortsett fra en ting. Jeg vil si at e-Golf'en gir ett bedre kvalitetsinntrykk enn Tesla. I tillegg er E-Golf mer støysvak og komfortabel. Kjører du Tesla på dårlig vei, er det mye ulyder. Jeg kjørte e-Golf'en på dårlig grusveg, og ikke en ulyd. Så alle som har bestilt e-Golf har mye å glede seg til. :-)

Råde

Sitat fra: afo på lørdag 28. juni 2014, klokken 14:44
En liten ting; noen andre som merket litt nøling ved pådrag? Mulig noen hadde fiklet med instillingene, men tok bittelitt tid før den reagerte. Den sto i D.

Jeg synes den nøler litt fra start, men ikke når du er oppe i fart. Den er superspontan ved forbikjøring, hvilket overrasket meg veldig (jf nesten kjøre inn i han jeg skulle forbi).

Har lest at VW har jobbet en del med å få oppstart fra 0 km/t til å bli litt mykere enn i test golf mk6. Man skulle visst kjøre med egg under foten for ikke å få hjulspinn med den. Det er vel derfor den er litt forsiktig i starten.
e-Golf | X75D

ara1

Tja kvalitetsintrykket er bra på eGolfen, men Tesla er en bil som koster mer enn Porsche Panamera i Tyskland. Uansett så er valget etter prøvekjøring enda mer forsterket. eGolf var rett valg. Og selv om det kommer en golf om 3-4 år som klarer 50 mil så fyller denne 95% av det jeg kjører. Og avskrivningen blir på de 8 garanterte årene for batteriet så lav at jeg sparer mer i året så regnskapet bør komme på den positive siden.

Jeg kan ikke si jeg merker noen latens når jeg gir på annet enn når den står i ECO+ mode. Da er den litt slapp som er en selvfølge. Det som er bra er at den i ECO er helt ok.
Grå 85 D levert mai 2015

kringon

Denne bilen har en kvalitetsfølelse uten sidestykke i elbilverden spør du meg!

Har kjørt den nå fredag og lørdag inkl. en langtur sandefjord - oslo - sandefjord.

Noen requests for bilder / Video? Har den stående på gårdsplassen til i morgen kl 08:00.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

FreMen

Kringon, kan du ta deg en tur til Askim så jeg også får prøvd bilen? Spøk til side, dette høres utrolig spennende ut, gleder meg til det blir min tur. Jeg skrev kontrakt 1.mars, men har enda ikke fått ut av selger info om når jeg får bil. Venter i spenning, dette tror jeg vi blir fornøyd med :)

kringon

Askim blir litt i lengste laget, men bilen står på tunet i Sandefjord! Du får ta på deg svømmeføttene, så skal jeg plukke deg opp på Steilene.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

autofil

Da er det min tur! Skal hente nyladet e-Golf på Møller Hvam og ha den i to timer. Turen vil gå til Oslo, og jeg tipper jeg vil føle meg som en forbryter første gang jeg legger meg ut i kollegktivfeltet på veien hjem:)

Gleder meg!  ;D

torgrand

Så var det min tur. Hentet bilen i Krisitansand, og førsteinntrykket er svært bra. Nå har jeg lyst til å begi meg ut på ett vågestykke og satse på hurtigladeren i Mandal....

autofil

Erfaringer etter 1 effektiv time i e-golf i dag:

Jeg jobber på Lørenskog og skulle til avtalt time på Aleris i Oslo. Tenke at jeg kan jo alltids sjekke om Møller Hvam hadde en bil ledig i dag? Ringte min selger, Marit, som kunne fortelle at en av to biler var ledige i dag - dermed booket fra 1430-1530.

Ankomst:
Jeg ble møtt av Marit som jeg skrev kontrakt med 11. juni 2014. En fantastisk selger som er ærlig, oppriktig og med en svært høy integritet. Her loves ingen ting som ikke er sikkert. Det inngir tillit.
Den ene bilen som jeg skulle låne stod utenfor ferdigladet og fin. (Bilder senere). Den hadde alt utstyr minus følgende: skinnseter, stort stereoanlegg, parkeringsassistent, keyless pakke og laneassit. Jeg tok en del bilder og hentet nøkkel. På vei ut stilte jeg som vanlig 35 spørsmål og idet jeg spurte om sort skinn fikk jeg vite at bil 2 stod inne til detailing. Den hadde sorte skinnseter slik at jeg fikk sett og tatt bilde av dette. Fikk dessverre bekreftet ingen blå sømmer:-()

I bilen før avgang:
Pent og ryddig intereriør. Standard seter er helt ok. Noe støtte i sidene, men svært lite til lårene. Glad for at jeg valgte skinn. Skjermen er stor og fin og meget repsonsiv. Klokkene i dashbordet er tydelige og ryddige, og alt er der det skal være. Led belysning i alt inne i bilen. Lyden i standardanlegget var mer enn god nok for meg etter at jeg hadde fått stilt inn fader korrekt. Koblet problemfritt til min iP5 via BT. Sjekket bagasjerom, skiluke, hulrom og motorrom. Gledet meg. Stilte inn sete og ratt - KLAR!

Kjøreturen:
Taxet rolig og pent ut fra Møller Hvam og ut på motorveien - HELT STILLE... Spesielt. Bilen stod på orginale 16" felger. Jeg har bestilt dette til både sommer og vinter. Jeg har vokst av meg bling-behov, og støysvak og rullevillig bil er viktig for meg. Alt var svært tight og fint i lav hastighet. Ingen knirking, dumper i veien ble stille svelget unna. Bilen stod i "Normal" modus og den ble der første etappe. Når jeg svingte ut på motorveien mot Lørenskog akselerte jeg fra 60 og opp til noe over 100... Stille, raskt, udramatisk, jevnt og sikkert. Nydelig drag. Ikke et Tesla drag, men jevnt og fint trykk. Jeg aktiverte ACC og bilen la seg pent etter bilen foran opp Djupdalen fra Olavsgaard i 110 km/t. Turen gikk så til jobbet hvor to kolleger (som begge har bestilt) ventet for en 5 min sitte-på-tur. De koste seg. Etter å ha kastet av de satte jeg kursen mot Oslo. Aktiverte "ECO". Noe mindre kraft, men kjører gjerne med denne til vanlig tror jeg. Jevnt og fint, og du ser kjørelengden øker. Innbyr til "gliding". Inn mot Oslo kjente jeg på ballanse og hvordan den lå på veien. Den satt meget godt, og den lystret alle bevegelser. Adressen i Oslo ble lagt inn i GPS; enkelt, brukervennlig og med få trykk. Stemmen guidet meg glad innover. Kom for tidlig inn til avtalt tid og ble sittende og gå igjennom bilen i 15 min. Fine detaljer og ordentlig bygget. Jeg likte lysene svært godt.

På vei hjem, full av kontrastvæske etter CT, håpet jeg på litt rush så jeg kunne teste kollektivfeltet. Rart og bra. Bomringen passerte jeg med et smil og jeg taxet glad inn på Hvam igjen 1530 presist. Mitt fokus i dag var ikke å gjøre forbruksmålinger og masse tekniske analyser. Jeg fikk akkurat hva jeg ønsket meg - tid alene i bilen til å prøve meg frem. En nydelig bil. Nydelig. Jeg prøvde videre "ECO+" på veien hjem. Den kneblet den selvsagt veldig, og all AC og ventilasjon døde slik den skulla. Det blir for meg en nødinstilling, men det fungerte etter sin hensikt.

Oppsummert:
Jeg leverer godt med å ha kansellert min Tesla X reservasjon. Dette blir gøy og rett. Jeg og min kone bor på Lørenskog, og 95% av all vår kjøring skjer lokalt. Vi tenker å beholde Touran en periode etter at bil er mottatt. Min tanke er å selge den raskest mulig og leie bil ved behov.

Vurderinger:
Jeg for fortsatt ingen veldig tydelig svar rundt varmepumpe. Ved lite kjøring er det mulig den har liten effekt, samtidig blir kanskje kupeen raskere varm? Jeg håper og tror den vil hjelpe noe på strekning på vinterstid.

En pakke jeg ikke hadde bestilt (fordi selgeren mente den ikke var nødvendig) var Fjernlysassistent, skiltgjenkjenning og laneassist. Hva mener dere om denne? 4.400,- Tenker vel egentlig å kaste på den også...

Det var det! Takk for meg - så langt!

Bilder følger:

Råde

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på mandag 30. juni 2014, klokken 22:26
Vurderinger:
Jeg for fortsatt ingen veldig tydelig svar rundt varmepumpe. Ved lite kjøring er det mulig den har liten effekt, samtidig blir kanskje kupeen raskere varm? Jeg håper og tror den vil hjelpe noe på strekning på vinterstid.

En pakke jeg ikke hadde bestilt (fordi selgeren mente den ikke var nødvendig) var Fjernlysassistent, skiltgjenkjenning og laneassist. Hva mener dere om denne? 4.400,- Tenker vel egentlig å kaste på den også...

Fullstendig enig i ditt referat. Vi har litt hallelujastemning her inne nå, men det er virkelig en gjennomført bil.

Til dine overveielser vil jeg si:

1. Varmepumpe. Du får nok ingen klare svar... Prinsipielt har den veldig stor effekt på korte strekninger på den måten at du bruker mindre energi på stadig å varme opp kupe osv. Dette gjør seg spesielt gjeldende ved mange korte turer på kort tid i kaldt vær. Da har du allikevel mulighet til å lade, men...

2. Pakker og utstyr du er i tvil om som ikke koster så mye i forhold til hele investeringen (ja jeg er klar over at man må stoppe med å sette kryss i ekstrautstyrslisten et sted): er du i tvil, har muligheten men takker nei, er det en risiko at du angrer. Trist når du ga ca 300.000... Helt konkret er skiltgjenning ok. Det er ofte at jeg glemmer hvilken fartsgrense det er når jeg har kjørt forbi skiltet. Lane assistent er irriterende på landevei, men finfint på motorvei. Fjernlysassisten er ok på landevei, men håpløs under 60km/t.

Argumentet om tvil/mulighet/angre gjelder vel pkt 1 også, men her kommer ventetid osv inn.

Lykke til med å tvile deg videre :)
e-Golf | X75D

torgrand

Vi hadde en svært morsom dag i går med flere timer i E-Golfen.
Henten den på Gumpen i kristansand rundt stengetid. Kjørte først hjem til Birkeland hvor jeg ladet ett par timer for så å kjøre via Vennesla til Mandal.
Målet for turen var den helt nye hurtigladeren i Mandal. det var eco+ og max sparing hele vegen bort, og ankomm med ca 25km i rest, og rett rundt det røde på måleren.
Vi fikk ett forbruk på 11,1 kWh/100km, langs E39, og det må vel sies å være bra??
Hurtigladeren fungerte smertefritt, og vi ladet i 20 minutter og betalte 92 kroner med easy-park appen

Turen tilbake var allt annet enn sparende, og vi fikk virkelig testet ut. Likevel var vi ikke i nærheten av å få brukt opp hurtigstrømmen, og bilen ble hensatt (noe vemodig) på Gumpen med ca halv tank sent i går kveld.

Bilen er en drøm, og som mange andre har påpekt oser av kvalitet.
Jeg er helt overbevist, og ber til høyere makter at ventetiden kan bli så kort som mulig.
Her man sitter i sommervarmen er jeg villig til å ofte varmepumpe (og venstrearmen) for å få bil så fort som mulig...

timingbeltkiller

Sitat fra: torgrand på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:28
... vi ladet i 20 minutter og betalte 92 kroner med easy-park appen
Diesel for NOK 92 i tanken til en Golf rekker til 100 -180 km avhengig av om du fyller med prisjojoen på topp eller bunn og av kjøreprofilen din.

Er nok vanskelig å få kommersiell SCing til å lønne seg med priser under det det koster å tanke diesel for samme antall km.
Vilket igjen betyr Tesla er eneste fornuftige ebilvalget dersom du tar sikte på regelmessig bruk av kommersielle ladere.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

torgrand

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:11
Sitat fra: torgrand på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:28
... vi ladet i 20 minutter og betalte 92 kroner med easy-park appen
Diesel for NOK 92 i tanken til en Golf rekker til 100 -180 km avhengig av om du fyller med prisjojoen på topp eller bunn og av kjøreprofilen din.

Er nok vanskelig å få kommersiell SCing til å lønne seg med priser under det det koster å tanke diesel for samme antall km.
Vilket igjen betyr Tesla er eneste fornuftige ebilvalget dersom du tar sikte på regelmessig bruk av kommersielle ladere.
Dette er jo ingen lading/betalingsløsning man baserer sitt bilhold på. Dette er jo en nødløsning for å komme seg hjem...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA