Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

Råde

#15
Referat fra første tur kl 0900 i dag:

Brutal (uttales gjerne med dobbel T)

Jeg har ikke kjørt Tesla, og jeg vet at sammenlignet med den er e-Golf svak i 0-100. Men man har allikevel alle newtonmeterne klare fra start. Resultatet var, med to unger i baksetet og pappaperm på prøvekjøring, en nestenkollisjon under første forbikjøring (med bilen jeg skulle forbi...). Jaggu til trykk. Etter hvert ble det mest komfortable kjøremønstret optimalt under Eco programmet...

Det er ganske så stille. Golf er i utgangspunktet støyisolert som mye dyrere biler. Det fremtredende blir dekkstøy på den dårligste asfalten. Overraskende mye var det ikke, slik som GordonR refererer. Jeg synes heller motsatt.

Standarddekkene er komfortable, men man kan merke at oppsettet er stivt pga vekten. Det er ikke like silkemykt som i standardgolf med vanlig understell. Jeg vil heller sammenligne det med R-line understellet. Jeg synes faktisk også det ser ut som e-Golf har den samme bakkeklaringen som R-line, selv om de tekniske data sier noe annet.

Dekkene har forresten en subtil hvining på lave hastigheter. Jeg vil tro at med litt mykere gummi kan man ha det ganske så stille opp til i hvert fall 80km/t. Standardfelgene "Astana" er det også delte meninger om. Mange synes de er stygge. I live synes jeg de ikke er så gale. Stygg vil jeg i hvert fall ikke kalle de. Kona er uenig...

Sammenlignet med Leaf er dette, som mange har sagt før, en helt vanlig bil. Leaf, for all del, er en meget kompetent bil, men utseendet splitter, og dashbordet har en god porsjon tivoli. I tillegg har e-Golf en smidigere drivlinje som, selv om det høres en liten pipelyd ved gasspådrag, ikke er like tydelig som i Leaf. Litt kvikkere føles den også.

Tivoli er fraværende i e-Golf. Takk og lov for det. Radioen fikk lov tilå vise radio, og intet annet. Klokker og knapper var som de pleier.

Seter var også som de bør være. Jeg ville kanskje krysset av for Vienna-skinn. Synes de gir et en del bedre sittestilling enn e-Golf standardseter.

Detta var altså moro, men allikevel helt vanlig. Veldig ambivalent, men hva hadde jeg trodd? Det er jo en bil, bare på el...

e-Golf | X75D

Råde

De mye omtalte LED. Kult med streker i lyktene sammen med signaturLED på parklys. LED hovedlys er sikkert av billigste type som VW kommer til å tilby. Jeg så ingen adaptive trekk på noen måte. Lyset var ganske ullent avgrenset. Har selvfølgelig ikke testet om kvelden, men jeg tror de blir litt skuffende og ville garantert tape mot adaptive Bi-Xenon til vanlig golf.
e-Golf | X75D

Råde

e-Golf | X75D

Råde

e-Golf | X75D

e-Golfer

@Råde: Du skriver om et ganske kontant understell a'la R-Line. Samtidig ser jeg at du kommenterer dekkstøy osv, og at du i signaturen din (som meg) skriver at du skal ha 18" på sommerdekkene. Har du gjort deg noen tanker om dette etter prøvekjøringen, og i samband med den parallelle tråden om dekk/felg her på forumet? Blir det for hardt?
Jeg er satt opp på prøvekjøring neste onsdag... Forhandleren her i Bergen får ikke demobilen før på fredag, så skal den klargjøres og dekoreres... Rart de ikke har introduksjon samtidig over hele landet...
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Råde

@e-Golfer: jeg tror prøvekjøringen var litt off the record, bilen var ikke helt klargjort og det manglet dekor. Jeg har bare vært så ivrig, så de har vel fått et bløtt hjerte overfor meg :)

Jeg har bestemt meg for å gå for 18". Briste eller bære. Enten kjøper jeg replica VW Serron felger, eller brukte VW felger. På den måten kan jeg, uten større tap, selge og nedskalere. Det er, som diskutert før, to kriterier for suksess (at de blir stående på). Støy og utseende.

Etter prøvekjøringen tror jeg det skal gå ganske greit. Mer bråk vil det være, men til å leve med. Det er ingen Rolls allikevel. Jeg har kjørt med 225 lavprofil i 8 år, og det kan umulig bli værre enn i Skodaene jeg har hatt. Jeg vil tro det blir som i min nåværende Passat 18" og 225 dekk). Det er riktignok en dieselbil, men under seiling(frikobling når man ikke har gasspådrag) er det stort sett bare dekkene man hører, og det er helt akseptabelt.

Jeg ville ikke gått tilbake på Durban. Supre felger!
e-Golf | X75D

mihkku

Sliter enda med om jeg skal ha 17" eller 18", så må nesten prøve :p

lightningii

#22
Fikk prøvekjørt E-Golf i Kristiansand i dag, sto absolutt til forventingene! Forøverig en bil med mer eller mindre alt utstyr, inkl sort skinn:-) Ser frem til jeg får min nå. Bestilt svart med sort skinn:-)

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:23
Referat fra første tur kl 0900 i dag:

Brutal (uttales gjerne med dobbel T)

Morsomt hvordan samme bil kan avstemkomme så forskjellige inntrykk. Jeg ville brukt ord som:

Fløyelsmykt sveve gjennom landskapet 8)


Sitat fra: Råde på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:23
Det er ganske så stille. Golf er i utgangspunktet støyisolert som mye dyrere biler. Det fremtredende blir dekkstøy på den dårligste asfalten. Overraskende mye var det ikke, slik som GordonR refererer. Jeg synes heller motsatt.

Nei, ikke overraskende mye. Men når man fjerner andre støykilder, legger man desto mer merke til de som blir igjen. Motorlyden til en Dieselgolf er naturlig nok ikke til stede, trikkelyden fra elektromotoren i Leaf er knapt merkbar, vindstøyen fra e-up! er også fraværende. Da står vi igjen med dekkstøyen.

Misforstå meg rett, denne er ikke spesielt påtrengende i e-Golf. Jeg har f.eks. kjørt 2013 Skoda Octavia 1.6 diesel med samme 205/55-16 dekkdimensjon, og dieselmotoren klarte ikke å skjule at dekkstøyen var vesentlig mer framtredende i Octavia. e-Golf er i en annen liga.

Men, noen Bentley er den selvsagt ikke. Hjulopphenget slipper gjennom en del slag som merkes i kupeen, men også her er Golf blant de bedre i kompakt-klassen. Disse slagene minner også om hvor godt bilen er skrudd sammen, for det var absolutt ingen knirkelyder som minnet føreren om at bilen kjørte over ujevnheter.

Et par ord om frontlysene:  Det er midtsommer, tunnelene her i området er godt opplyste, og det var ikke særskilt populært blant bilene jeg møtte i tunnelen at jeg prøvde fjernlyset. Men et visst inntrykk fikk jeg jo. Er man vant til adaptive xenonlys er ikke e-Golf påtrengende banebrytende, men spredningen virket bra, og fargetemperaturen var meget behagelig. Og setter du deg inn i en Leaf Acenta etterpå, føles det som du setter deg inn i en tidsmaskin idet du setter på frontlysene. En tidsmaskin som tar deg rett tilbake til 1973. ;D

Careka

mail fra Møller i Stavanger.
Vi har så langt solgt hele 190 nye e-Golf og mange av dere venter i spenning på å få prøvekjøre bilen. Mandag har vi 2 demonstrasjonbiler klar som venter på storinnrykk. Ring meg gjerne, så vi kan avtale en dag det passer deg
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

EV - Driver

Var innom Møller i Trondheim i går og da kom det tre E-Golf som ble lastet av en transportbil. Prøvekjøring mulig fra mandag av.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Svg1974

#26
Da er en kort prøvekjøring endelig gjennomført, og dette var noe som smakte bra. Følte men nesten som en apple-evangelist etter prøveturen....
Ble bare 3-4km, men fikk testet ACC'en som funket bra, tre forskjellige avstander å velge til bil foran som jeg håpet på. Ellers var kicket fra 40-60 som en liten rakett (ref. evangelist), responsen er upåklagelig, og den ligger veldig godt på veien. Godt sammenskrudd, alt i alt et veldig godt inntrykk.

Støyen var som forventet, jeg har kun e-up å sammenligne med, denne var mye roligere, og mye mindre plastikk. Felgene er det jo delte meninger om, uvant med så mye høyglanspolert flate, men det er noe litt kult og futurisk med dem. Håper vi klarer å holde dem unna fortauskanter...

Forhandler hadde to biler til prøvekjøring, og det var mer eller mindre kø for å få prøve  ;)

Og bilen vår ble bekreftet i Bremen på onsdag, så nå nærmer det seg stygg fort  ::)

nilskt

Sitat fra: lightningii på torsdag 26. juni 2014, klokken 21:28
Fikk prøvekjørt E-Golf i Kristiansand i dag, sto absolutt til forventingene! Forøverig en bil med mer eller mindre alt utstyr, inkl sort skinn:-) (...)

Du har vel ikke bilder av disse setene også?
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

lightningii

Jeg fikk tlf av selgeren min som ordnet kjøretur før den offisielle "runden med prøvekjøring", når jeg rygget inn bilen igjen i butikken, så sto det ca 10-12 mennesker å ventet på å se bilen, dermed så hev folk seg over den, så jeg fikk desverre ikke mulighet til å ta noe bilde. Men setene er helt like som standard VW sportseter som tilbys på nesten alle VW...
Sitat fra: nilskt på fredag 27. juni 2014, klokken 17:53
Sitat fra: lightningii på torsdag 26. juni 2014, klokken 21:28
Fikk prøvekjørt E-Golf i Kristiansand i dag, sto absolutt til forventingene! Forøverig en bil med mer eller mindre alt utstyr, inkl sort skinn:-) (...)

Du har vel ikke bilder av disse setene også?

afo

Da har har vi fått en halvtime i e-golf også. Som forventet, veldig god å kjøre :) Acc var kjempekjekt og fungerte smertefritt, med 3 forskjellige avstander. Det som i hovedsak skiller golfen fra leaf og zoe, er kvalitetsfølelsen. Interiør og seter er i en annen klasse, og bilen hadde bedre kjøreegenskaper.  Gleder oss! :)

En liten ting; noen andre som merket litt nøling ved pådrag? Mulig noen hadde fiklet med instillingene, men tok bittelitt tid før den reagerte. Den sto i D.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA