Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

220V kontakt i garasjen. Ikke Schuko?

Startet av Kjelli, tirsdag 17. juni 2014, klokken 15:26

« forrige - neste »

Kjelli

Hva skal en sette opp av kontakt i garasjen?. Det holder lenge med 220V 10-13 Amp lading av Teslaen, men  ønsker ikke Schuko grunnet mange grunner (mekanisk holdbarhet er vel nr1).

Hva slags kontakt kan en sette opp? Er det ok å ha 220V enfase i et rødt stikk f.eks? Ønsker jo helst ikke å bruke allverdens overganger i det daglige heller.

Noen anbefalinger?

Kjell

Muffinman

Blå enfase 32A er vel kjekk? Passer rett på blått adapter.

cra

Yup, som Muffinman sier: 32A 1-fase. Har fått installert en slik selv, og det er veldig snertent at standardadapteret er det eneste jeg trenger å bruke. (Ikke noe negativt om adaptersettet til jkirkebo altså, men jo færre kobilnger jo bedre, alltid. :) )

Hvis du vil legge litt mer i det kan du evt. montere en ladestasjon med fast kabel, slik at du slipper å pakke opp/ned UMC. Selv har jeg min UMC "fast montert", men ikke fastere enn at jeg kan ta den med om jeg skal på lengre turer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chlangum

Bare husk at man må stille ned amper til 16A fra skjermen i bilen før man kobler til en 32 amp kontakt som står på en 16 amp kurs. Ellers går sikringen  ;)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Bjørn

Sitat fra: Chlangum på onsdag 18. juni 2014, klokken 02:34
Bare husk at man må stille ned amper til 16A fra skjermen i bilen før man kobler til en 32 amp kontakt som står på en 16 amp kurs. Ellers går sikringen  ;)

Nja.. enda til gode å finne en 16A kurs som ikke klarer 18A på ubegrenset tid.. noen også 19A ;)

Muffinman

Poenget er vel at blått adapter forteller bilen å trekke 32A, slik at man må stille ned manuelt.

For øvrig kan jeg tipse om elbilladingen i parkeringskjelleren på Sirkus i Trondhheim - her går sikringen etter ca. 40 minutter på 18A. Men den holder på 17, ihvertfall i minst 6,5 timer ;)

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. juni 2014, klokken 06:53
Poenget er vel at blått adapter forteller bilen å trekke 32A, slik at man må stille ned manuelt.

For øvrig kan jeg tipse om elbilladingen i parkeringskjelleren på Sirkus i Trondhheim - her går sikringen etter ca. 40 minutter på 18A. Men den holder på 17, ihvertfall i minst 6,5 timer ;)

Hehe... ok; godt å vite..!  ;D Når jeg tenker meg om så lurer jeg på om jeg ikke opplevde nogenlunde det samme på solsidens park.hus..  ::)

Kjelli

Å ha muligheten til å sette amperen feil slik sannsynligvis sikringen går er ikke verdens beste løsning synes nå jeg.
Er det ikke en bedre løsning altså? (utenom saltoboks og hele pakken der da.) Kan vel dissekere den nye Schuko overgangen og sette på blått 220V enfase stikk, selv om dette er og en dårlig løsning.

Muffinman

Bilen husker jo ladestrømmen på de enkelte lokasjonene, så dette er en ikke-sak.

Men rødt 16A stikk kan gjøre nytten. Koble enfasen mellom N og L1, og lask over til L2 i stikket. Da får du begrensning på 16A med rødt adapter.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. juni 2014, klokken 22:27
Bilen husker jo ladestrømmen på de enkelte lokasjonene, så dette er en ikke-sak.

Men rødt 16A stikk kan gjøre nytten. Koble enfasen mellom N og L1, og lask over til L2 i stikket. Da får du begrensning på 16A med rødt adapter.

Ja, det vil fungere helt fint. Men da bør man også merke stikket tydelig med "Enfase 230V, må kun brukes til å lade Tesla" eller lignende.

Den gode løsningen er selvsagt at Tesla kommer med en adapter for 16A CEE 1-fase. Det tror jeg vil skje på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Batteritralla

Her er min gode løsning.

Har ikke hatt ett eneste problem med noenting som helst ifm lading.

Fastmontert Mennekes lader med 16A CEE  plugg :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 19. juni 2014, klokken 23:53
DU HAR FEILPARKERT!
Den plassen der er reservert for BMW!

Errrr ..... Avslørt  :(

Guttungen på 13 har laget Tesla Logo med svipenn på dedikert plywood plate.

På tide å få denne opp :)

Er heldigvis bare jeg som kan kaste ut biler av denne garasjen  :D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

shb

Bra jeg ikke ble kastet ut.  Hva skjedde med frakoblingen av kontakten i bilen?

Har en det røde adaptere ville jeg koblet et slikt til da vil bilen aldri lade med mer enn 16A. Men den husker siste innstilling på plassen. Så blå med 16 går fint, men den er mye vanskeligere å få tak i. 5 pinns rød kan kjøpes nesten hvor som helst.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Kjelli

ok, da blir det rød kontakt eller en løsning som Batteritralla har gjort. kost/nytte effekten er vanskelig å slå med den løsningen :)

Takk for alle gode svar folkens.


Batteritralla

Sitat fra: shb på fredag 20. juni 2014, klokken 08:22
Bra jeg ikke ble kastet ut.  Hva skjedde med frakoblingen av kontakten i bilen?


Ang frakopling, det virker ikke lengre med å avslutte lading med Stegen port åpneren. Dobbelt klikk på nøkkel virker slik du sa.

Før gikk jeg opp mot bilen, håndtak kom ut - åpna døra og heiv inn veska, klikka på Stegen åpner, og denne frigjorde kontakten.

Dette går ikke lengre.

Tror det ble sånn etter siste SW oppdat.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA