Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cannondale e-bike, noen som vet noe?

Startet av Olemann, tirsdag 17. juni 2014, klokken 13:18

« forrige - neste »

Olemann


Har sett at Bosch krank får mye skryt og ser også at Cannondale har noen slike modeller,  bl.a.  en som heter MAVARO MEN'S HEADSHOCK E-Bike.
Har i alle fall skikkelig Deore gir system, men  hørte noen si at Bosch straks kommer med en ny krank løsning.

Noen som vet noe om Cannondale sammenlignet bl.a.  med de tyske merkene som nyter stor respekt, og som bruker Bosch krank de og?

Mvh Ole

Ferry

Jeg vet ikke stort om denne sykkelen, men jeg vet jeg har lyst på en. Er det noe sted på østlandet jeg kan se på en? Krankmotor må være ypperlig der det er mye oppoverbakker. Jeg vet om en mengde bomveier opp i fjellet. Med vanlig sykkel eller til fots er det tur nok bare å komme seg til foten av fjellet. Med en slik en kan jeg spare på kreftene til den egentlige turen.

stol

#2
Ser ut som den har Bosch Active line motor. som har litt mindre torque enn Performance line.

Litt mer om dette her:
http://melbourneelectricbicycles.com.au/ktm/the-new-2014-bosch-ebike-crank-drive-system/
Ny Nissan Leaf Tekna 1 aug 2013

Ferry

Jeg fikk prøvesykle en Cannondale Kinneto Rigid hos forhandler, og da var jeg solgt! Eller rettere sagt, sykkelen var solgt, til meg. Krankløsningen fungerer helt glimrende. Jeg var først litt skeptisk til mangelen på lave nok gir. Men det viste seg å være ubegrunnet. Det finnes ikke bakker som er bratte nok til at jeg ikke klarer dem på laveste giret her. Det er forøvrig ti gir på sykkelen. Jeg liker veldig godt hvordan systemet hjelper til mer og mer ettersom hvor hardt og fort jeg tråkker. Krafta kommer veldig gradvis uten at det skyter fart ukontrollert. Det er lett å ta igang på høyt gir. Det er bare å tråkke ivei, så tar farta seg opp i løpet av få meter. Med vanlig sykkel er det viktigere å få gira ned før en stopp, ellers blir det så tungt å komme igang igjen. Vekta er 18 kg, hvorav 2,5 kg er batteriet. Ikke så ille egentlig. Men den gjør seg best med strøm. Den virker noe tungtrådd med tomt batteri.
Første turen min var ca 15 km med mye testing i bratte bakker. Det tok 40 minutter, og en av fem streker på batteriet. I dag la jeg ut på tur i ukjent kupert terreng med mye grusvei, noe sti, samt 3 km trilling på dårlig sti  :( Måtte spare strøm siste mila, for å komme opp noen bratte bakker til slutt på turen. Gikk tom 200 m før jeg var hjemme. Mobilen var også tom. Mannen likeså. Det blei 48,5 km i ganske tungt terreng. Og hadde noen sagt til meg at elsykkel var juks, så hadde de fått seg en på trynet! Hvis jeg hadde orka..  ;D

Ferry

I dag passerte jeg en "manuell" syklist på vei hjem fra jobb, og fikk skreket "JUKS!" etter meg. Okay, du syns kanskje det er juks. Jeg ramla inn over dørstokken hjemme i krampelatter ;) Du skulle bare visst hva jeg gjorde før, da kjørte jeg bil til jobb. Seinere flytta jeg så jeg fikk gangavstand til jobben. DET er juks det!
Kanskje var juksekommentaren med et glimt i øyet, men det rakk jo ikke jeg å se.. For ordens skyld, det var ikke snakk om noen ufin forbikjøring. Han så jeg kom og gav plass, og jeg slakka av før jeg passerte. Kanskje du leser her? Kanskje du selv har lyst på elsykkel. Slå av en prat neste gang, du skal gjerne få prøve juksesykkelen en tur.

Øyvind.h

Han forsøkte nok sikkert bare å være morsom, så det var bra du fikk krampelatter :) Sykling hjem fra jobben er jo ikke akkurat noen konkurranse, bortsett fra for enkelte idioter :)
Jeg blir ofte forbisykler av elsykler i Kongsveien. Gjør meg ingen ting, for jeg sykler jo for treningens skyld.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Du er inne på noe vesentlig. Sykkel kan ha forskjellig bruksområde, treningsapparat, transportmiddel m.m. For min del dekker den begge behov, men ikke nødvendigvis samtidig. Vanligvis drar jeg fra jobb ca. 16:00, neste gjøremål er å gå en tur med bikkja, deretter lage middag. Jeg er sulten allerede før jeg drar fra jobb, så for min del er det ikke aktuelt med noen treningsøkt før enn ei stund etter middag. Trening på tom mage passer ihvertfall ikke meg.

kjølholdt

Folk må lære seg å se nyansene når det gjelder el sykkel, jeg kjører stort sett til jobb hver dag. 15 km hver vei,blir ikke mye trim av det. Derimot sparer jeg til en stromer , den gjør at jeg kan få tidsdifferansen mellom bil og sykkel ned til 8 min. Da er det plutselig aktuelt å sykle hver dag. Logistikk kabalen på ettermiddagen vil da gå opp.
Nå har jeg prøvd en stromer i sommer. Du måtte trå ganske bra for å holde 45 km i timen. Dermed vil man få trenings effekt av el sykkel.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

#8
Sitat fra: Ferry på tirsdag 23. september 2014, klokken 23:11
Du er inne på noe vesentlig. Sykkel kan ha forskjellig bruksområde, treningsapparat, transportmiddel m.m. For min del dekker den begge behov, men ikke nødvendigvis samtidig. Vanligvis drar jeg fra jobb ca. 16:00, neste gjøremål er å gå en tur med bikkja, deretter lage middag. Jeg er sulten allerede før jeg drar fra jobb, så for min del er det ikke aktuelt med noen treningsøkt før enn ei stund etter middag. Trening på tom mage passer ihvertfall ikke meg.
Og hverdagen min er så pakket at jeg setter stor pris på 20 minutters treningsøkt til jobben på morgenen, og 30 min treningsøkt på vei hjem (10 km hver vei). Veldig glad i god mat, så om jeg ikke får 50 min om dagen fra mars-oktober vil vekta gradvis sige oppover  ;D 50 min svetting om dagen utgjør nok mye for min helse, det ser jeg på låra og vekten :) Men samtidig vil jeg ikke karakterisere det som veldig hard trening. God og svett ja, men jeg har forsøkt treningsstudio på morgenen før eller rett etter frokost, og det var virkelig ikke noe for meg (ble svimmel). Sykling derimot går fint.

Jeg var ikke ute etter å tråkke noen på tærne, men kun påpeke at sykkel uten elmotor gir langt bedre treningseffekt, for de som måtte ønske det (om du tråkker deg opp i 45km/t med stormeren kjølholdt kan det godt være den gir minst like god treningseffekt. Men det virker ikke å være slik den gjennomsnittlige elsyklisten bruker sykkelen. Det ser svært behagelig å sykle på i bakker for å si det sånn :) ). Folk har jo forskjellige årsaker til at de sykler (trening, transport, tidsbesparelser, økonomi osv), så det er ikke unaturlig at noen elsker elsykkel mens andre ikke ønsker seg det.

Og jeg må jo innrømme at økonomi er en faktor i tillegg til treningen. Det er artig å tenke på at jeg i tillegg til å komme i form også sparer 650,- på månedskort. Besparelse per sesong er ca 4550,- (minus noen hundrelapper som går til sporadiske trikketurer). Cyclocross-sykkelen er dermed innspart etter snaut to sesonger (akkurat nå faktisk). Skulle jeg kjøpt en elsykkel til 20K går vinningen opp i spinningen, og jeg hater å skru og hater ting som går i stykker. Ønsker derfor en anvendelig og enkel sykkel (ja Teslaen synker mer i verdi hver eneste måned enn hva jeg sparer på ett år med sykling, men bil er et annet budsjett  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. september 2014, klokken 10:45
Jeg var ikke ute etter å tråkke noen på tærne, men kun påpeke at sykkel uten elmotor gir langt bedre treningseffekt, for de som måtte ønske det (om du tråkker deg opp i 45km/t med stormeren kjølholdt kan det godt være den gir minst like god treningseffekt. Men det virker ikke å være slik den gjennomsnittlige elsyklisten bruker sykkelen. Det ser svært behagelig å sykle på i bakker for å si det sånn :) ). Folk har jo forskjellige årsaker til at de sykler (trening, transport, tidsbesparelser, økonomi osv), så det er ikke unaturlig at noen elsker elsykkel mens andre ikke ønsker seg det.

Jepp. Jeg har jo brukt elsykkel i over 5 år til/fra stasjonen (15,5km hver dag inkl. en tung oppoverbakke (Fredrikstadbrua)). Personlig ønsker jeg liten treningseffekt. Treningseffekt betyr svette, og jeg er lite interessert i å gå rundt i uniform og lukte svette hele dagen...

Til gjengjeld bruker jeg sykkelen hele året, ikke bare i sommerhalvåret. Spesielt på vinteren må man jo kle seg bedre og da er treningseffekt ennå mindre aktuelt. Jeg går heller og tar en 1,5t squash-økt etter at jeg har kommet hjem igjen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olemann54

Jeg kjøpte en Cannondale el sykkel (Mavarro) i april 2014. Den brukte jeg frem til slutten av September  i fjor høst da det begynte å bli mørkt. Savner det å sykle på jobb og gleder meg til slutten av mars: da begynner sykkel sesongen for meg igjen. Garantert! Har 13 km hver vei til jobben og det er en fornøyelse å sykle med el hjelpemotor. Ser på sykkelen som et transportmiddel der jeg får trim som bonus. Om jeg vil legger jeg inn mindre el kraft, spesielt hjemover. Noen ganger tar jeg meg en litt lengre tur hjemover når jeg først er i farten. Kan det bli bedre?
Betalte 22.500,- for sykkelen og til og med min kone synes nå det er en god investering. Anbefales :D

Øyvind.h

Sitat fra: olemann54 på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:34
Betalte 22.500,- for sykkelen og til og med min kone synes nå det er en god investering. Anbefales :D
22.500,- for en Cannondale elsykkel høres ikke ille ut. Er prisene på vei ned?
Som nyfrelst vintersyklist ser jeg at det tidvis ikke er hensiktsmessig med Cyclocross, selv om den gjør jobben bra. Noen dager skulle jeg nesten hatt fatbike, men går jeg over på noe så grovt ønsker jeg oså elmotor.
BH Emotion med veldig grove dekk er vel også et alternativt, men mener den ligger på rundt 30K? Mao. litt over hva jeg er villig til å betale for en sykkel jeg bare bruker noen måneder hver vinter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

rullemann

Til dere som kjøpte en Cannondale el-sykkel. Så dere på Tramount eller Kinneto samtidig? Noe grunn for at disse ikke ble valgt? Noen andre erfaringer med disse Cannondale syklene dere vil dele? Er ganske interessert i en slik sykkel selv for å bruke til og fra jobb i Bergen.

Ferry

Jeg gikk for Kinneto Rigid hos Anton Sport. Kostet 20k, men de har ordningen Anton Club som på en måte blir rabatt. Du får "tilgodelapp" som du kan bruke til å ta ut andre varer. På sett og vis kosta sykkelen da 15-16k. Betaler 20 k og får en gratis service + varer for 4k.
Jeg er veldig fornøyd med sykkelen. Har satt på piggdekk og sykler på all slags føre. Krefter nok i massevis selv om det er slaps og snø. Jeg tør uansett ikke sykle så fort på glatta. Merker det er litt dårligere trekkraft når den har stått ute i -10C. Men det løses enkelt ved å oppbevare batteriet innendørs. Vanligvis gidder jeg ikke ta det av og på, den er sprek nok uansett. Har kun et par km til jobb, men mange høydemetre. Sykler ei uke eller to på ei lading.
Har hatt mange fine turer med sykkelen, og den kan tildels erstatte en ekstra bil. Mangel på trim er ikke noe å bekymre seg for. En kan fint ta seg fullstendig ut også på elsykkel

rullemann

Sitat fra: Ferry på fredag 30. januar 2015, klokken 23:08
Jeg gikk for Kinneto Rigid hos Anton Sport. Kostet 20k, men de har ordningen Anton Club som på en måte blir rabatt. Du får "tilgodelapp" som du kan bruke til å ta ut andre varer. På sett og vis kosta sykkelen da 15-16k. Betaler 20 k og får en gratis service + varer for 4k.
Jeg er veldig fornøyd med sykkelen. Har satt på piggdekk og sykler på all slags føre. Krefter nok i massevis selv om det er slaps og snø. Jeg tør uansett ikke sykle så fort på glatta. Merker det er litt dårligere trekkraft når den har stått ute i -10C. Men det løses enkelt ved å oppbevare batteriet innendørs. Vanligvis gidder jeg ikke ta det av og på, den er sprek nok uansett. Har kun et par km til jobb, men mange høydemetre. Sykler ei uke eller to på ei lading.
Har hatt mange fine turer med sykkelen, og den kan tildels erstatte en ekstra bil. Mangel på trim er ikke noe å bekymre seg for. En kan fint ta seg fullstendig ut også på elsykkel
Hvilken størelse er det på sykkelen din? Kan det stemme at denne bare kommer i 44 - 52 og 60? Er det cm? Er ikke dette ganske ukurante størrelser?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA