Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går

Startet av Elmo, tirsdag 29. april 2014, klokken 20:55

« forrige - neste »

Elmo

Jeg har problem med at en P106 trekker så mye ladestrøm at 16A sikring går etter en time eller to, og jeg trenger gode råd eller forslag.

Jeg har reparert en P106 med brent motorkontroller ved å sette inn både motor og komplett Sagem-boks fra en donorbil som ut fra hva jeg vet bare hadde batterihavari.
Ved første forsøk på lading startet ladingen normalt, men stoppet etter 5-10 minutter med elektrisk feil. Lexia viste "Charging fault".
Jeg slettet feil og forsøkte igjen med samme resultat. Jeg satte ladeparameter til 10A og forsøkte igjen (noe skal man jo prøve), men med samme resultat.
Så byttet jeg laderen ut med den som satt i boksen med brent kontroller. Ladingen fungerte tilsynelatende fin-fint så jeg satt ladeparameter tilbake til 14A, og det fungerte også fint en lang stund.

Men etter et par timer oppdaget jeg at lading var stoppet. Ingen feilindikasjon i bilen men 16A sikringen på kursen var gått. Jeg startet opp igjen, men etter nye 10-20% SOC gikk sikringen igjen. Slik fortsatte jeg til bilen var fulladet.
Ved neste ladebehov skjedde samme igjen så jeg målte strømmen i i batterikretsen (DC). Den varierer mellom 27 og 29A. Jeg satte ladeparameter ned til 10A (som gjelder AC kretsen), men strømmen i DC-kretsen er fremdeles den samme og sikringen går fremdeles.
Til sammenlikning er strømmen i DC-kretsen på Saxo'n min ca 20A med ladeparameter satt til 14A (AC). Jeg har ikke målt strømmen i AC kretsen.

Jeg kan selvfølgelig bytte til enda en annen lader, men er interessert i om noen andre har opplevd noe tilsvarende eller har noen (mer eller mindre) gode ideer.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Kontroler om kjølevannspumpe virker, du ser det lett om du tar av lokket på tanken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Kjølepumpa funker helt supert. Jeg vet at biler med 3000 computer stopper ladingen det blir for varmt i bunnen som når kjølepumpa ikke går.

Men her er det altså ikke bilen som stopper ladingen, men tilførselssikringen som går fordi laderen drar for mye strøm.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Prøv å bytte CPU.

Tvilsomt om det hjelper da laderen uansett styresignal ikke skal trekke over 3200W, men som du sier, noe skal en jo prøve.

Har ellers hørt om Actia lader til Think med samme egenskap; nemlig ekstraordinær bra ladekapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Goodrun

Kanskje sikringene dine begynner å bli slitne? Bytte til D-karakteristikk kanskje?
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Elmo

Sitat fra: Goodrun på fredag 02. mai 2014, klokken 20:06
Kanskje sikringene dine begynner å bli slitne? Bytte til D-karakteristikk kanskje?

Kanskje, men Saxo'n har ladet på denne kursen i 9 år uten problem, og gjør det fremdeles.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#6
Update:
Sikringen som "går" er Siemens produsert 16A G-karakteristikk.

Nå i kveld har jeg ladet min andre P106 på "problem-kursen" helt uten stopp.
Så har jeg også ladet problem-P106'n på 25A kurs, også uten problem - men meget raskt ;)

Så jeg tror det er bevist at årsaken er at bilens lader trekker mere enn den skal/burde - til tross for at den er satt til 10A.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Goodrun

Da må du vel bare få målt strømmen på nettsiden. Skaff et slikt billig wattmeter med shuko-tilkobling, de er vanligvis ratet 16A og de fleste kan vise strøm i tillegg til effekt og energi, koster knapt hundringsen. Kanskje settingen av 10 og 14 A ikke fungerer?
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Elmo

#8
Sitat fra: Goodrun på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:47
Da må du vel bare få målt strømmen på nettsiden. Skaff et slikt billig wattmeter med shuko-tilkobling
Jeg har tang-amperemeter. Måtte bare få splittet en skjøteledning så jeg får målt på en leder:
     - bilen som ikke tar sikringen drar 14A AC - og er satt til 14A
     - bilen som tar 16A sikringen drar 20A AC - selvom den er satt ned til 10A

Så da er det bare å finne ut hvorfor ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har du maalt om laderen reduserer til 5A etter bulklading?

I saa fall har du skutt gullfuglen og funnet en semihurtiglader til PSA ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Pera L

Hi! Any news from 20A charger? I'm sitting like top of the burning coals waiting what is wrong with this extraordinary charger... current shunts bottom of the elbox, loosen nuts... bad contacts in the connector side of the shunts... bad capacitor in current measuring electronics...
PSA.s oversizing is at least 30% in the electronics so the "beans" (FET's) and toroids can handle easily 20A.

Have you think that you can take some 63A from Mennekes plug? Just joking...

Regards Pera L

Elmo

Sitat fra: Pera L på torsdag 15. mai 2014, klokken 10:18
Hi! Any news from 20A charger? I'm sitting like top of the burning coals waiting what is wrong with this extraordinary charger

Sorry Pera_L, I have not come round to doing anything more with it. First of all I have a 25Amp outlet at home :D and secondly I am working on an other car at the moment :-\

But as soon as I have any new I will post it.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Ja da har jeg endelig funnet tid til å ta en titt på laderen. Relativt enkelt å se at det har blitt for varmt inni her (se bildet). Utrolig at den fremdeles fungerer :o
Det store spørsmålet er om dette bare er sånt som noen ganger skjer med disse bilene, eller om årsaken ligger et annet sted. Det får jeg ikke få vite før jeg monterer inn en "ny" ???

PS: semi-hurtig-lader til PSA selges billig ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA