Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den perfekte NICd lader?

Startet av OneMore, mandag 16. juni 2014, klokken 09:29

« forrige - neste »

OneMore

Gents, jeg kunne godt tenkt meg å få laget en NiCd lader.

Hvordan skulle den perfekte algoritme se ut?

Er det andre som kunne tenkt seg dette?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Rav4_EV

Saft har gitt ut informasjon om hvordan deres Nicad batterier best lades.

Søker du på st5-100 mre finner du sikkert noe.

Optimal lading fordrer telling av Amperetimer ut og inn.
Temperatur kan også være viktig parameter.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

OneMore

Jeg er klar over at det finnes datablad på SAFT, men er det den perfekte lader.
Hvilke funksjoner er ønskelig?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

I følge SAFT selv:

- Bulklading med maks 150A til 8V / blokk og måling av innladet Ahr.
- Deretter 5A lading med 10% av målt Ahr i bulkfasen.

Et alternativ

- Bulklading med maks 150A til 8V / blokk
- Deretter 5A lading i maks 2 timer eller til negativ delta V.

Der ligger også sikring inne mot at bulkladingen blir for lang grunnet kortslutta celler og redusert pakkspenning, og en viss temperaturkorrigering men dette er ikke tatt med her.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. juni 2014, klokken 15:46
I følge SAFT selv:

- Bulklading med maks 150A til 8V / blokk og måling av innladet Ahr.
- Deretter 5A lading med 10% av målt Ahr i bulkfasen.

Et alternativ

- Bulklading med maks 150A til 8V / blokk
- Deretter 5A lading i maks 2 timer eller til negativ delta V.

Der ligger også sikring inne mot at bulkladingen blir for lang grunnet kortslutta celler og redusert pakkspenning, og en viss temperaturkorrigering men dette er ikke tatt med her.


Første alternativ er for avansert, p.g.a. manglende A teller.

Andre vil det nok være den med Negativ delta V,
men hjelp meg litt. Delta V er det når volt akkurat har droppet negativ?

Hva med vedlikeholdsfasen? Think topper opp når energimeter er på 97%.

Eller ville det være OK, å gå rett på volt? som styrer fasene?

Men ved flere batterier i klyngen, ser for meg lader for 6 batterier.
Og et defekt er i klyngen, hva med delta V da?


Ser for meg at laderen kan brukes for oppladning til testing og generell lading.

Det er fult mulig å få lader for hele pakken også.

Litt usikker på pris ennå, da dette må på plass først.


OneMore


Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Vedlikeholdsfasen er som du vet 10A til fallende spenning og ca 25C temperatur.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. juni 2014, klokken 21:45
Vedlikeholdsfasen er som du vet 10A til fallende spenning og ca 25C temperatur.

Tenker mer på om lader står påkoblet hele veien, når bør den våkne opp og toppe opp.
Uavhengig av temperatur?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

NiCd og andre batterityper minus bly skal ikke stå på langtidslading. Lad senest mulig før bruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. juni 2014, klokken 08:52
NiCd og andre batterityper minus bly skal ikke stå på langtidslading. Lad senest mulig før bruk.


Ja, det er jo kjent! Men det er også slik at THINKEN topper opp når ladestatus er 97%

Her er det ikke snakk om langtidslagring for min del, men holde den toppladet til testpunkt.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

I så fall er det bedre å lade helt opp, og så tappe hele pakken ned ca 50-70% samlet, og så teste resten av kapasiteten enkeltvis. Eneste måten jeg vet om som gir sammenlignbare resultater.

Alternativet med å lade alt opp og så teste en etter en vil gi helt andre forhold for første test i forhold til siste test.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. juni 2014, klokken 20:29
I så fall er det bedre å lade helt opp, og så tappe hele pakken ned ca 50-70% samlet, og så teste resten av kapasiteten enkeltvis. Eneste måten jeg vet om som gir sammenlignbare resultater.

Alternativet med å lade alt opp og så teste en etter en vil gi helt andre forhold for første test i forhold til siste test.

Dette er kjent men en har ikke med produksjon av lader.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Jeg klarer ikke finne databladet til SAFT batteriert lenger.

Aner ikke om jeg spinner litt  >:(

Men kunne noen vært snill å laste det opp i denne tråden??

OneMore!
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mateusz

Hei, eg er på jakt etter en lader for nicd batterier. Kan dere anbefale meg en lader som er ikkje så dyrt, den trenger ikkje å bli så profesjonelt. Eg tenkte kanskje på en vanlig bil/mc lader med konstans strøm forsyning funksjon. Har dere noe tips for meg?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

aurba

Think City 2010, Lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA