Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplasser i Holmestrand

Startet av Gliderman, torsdag 12. juni 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

Gliderman

Jeg sendte idag en forespørsel til Holmestrand kommune om planer for ladeplasser. Etter kort tid kom dette svaret fra Pål Eggen:

Hei!
Holmestrand kommune har nettopp inngått en intensjonsavtale med flere aktører, deriblant Bellona, med tanke på snarlig etablering av reserverte parkeringsplasser med ladepunk for el-biler.
Forutsatt at alle praktiske forhold avklares tilfredsstillende, hvilket vi regner med, vil kommunen tilrettelegge og stille plasser til disp så snart som mulig.
Mvh

Virkelig bra at Holmestrand er igang.

Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Sitat fra: Gliderman på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:18
Så blir det noe konkret.

http://www.jarlsbergavis.no/nyheter/article7616872.ece

Så er spørsmålet hva slags ladestasjoner det settes opp. Hvis de er snakk om AC-punkter vil jo en Leaf aldri kunne lade seg fra tom til full på 1-2t som de påstår.

Ellers er 22kW fordelt på 7 plasser mindre enn vanlig 16A pr plass, så er alle plassene opptat vil man faktisk ikke lade noe fortere enn fra en helt normal ladekontakt.

Men uansett bra at det bygges ut ladeplasser!

sigurdi

Det blir svært viktig med kWh betaling, på en slik løsning og ikke tid. Eller kombinasjon.

Pga effekten vil variere etter hvor mange som er tilkoblet og vil da gi svært varierende kWh pris om det er eks pr minutt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

fredag

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. oktober 2014, klokken 15:12
Det blir svært viktig med kWh betaling, på en slik løsning og ikke tid. Eller kombinasjon.

Pga effekten vil variere etter hvor mange som er tilkoblet og vil da gi svært varierende kWh pris om det er eks pr minutt.

Eller motsatt: For at plassene skal bli brukt til riktig formål mest mulig effektivt, og unngå at plassene blir brukt som billige parkeringsplasser av elbiler som setter ned ladehastigheten til 1A/time, er det best om det tas betaling for tid, og ikke kWt.

Og så må de skiltes med stopp forbudt skilt, med underskilt om unntak for elbil som lader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sigurdi

Maxtid bedre da,.
Surt med tid om du parkerer som bil2, får 22kW i 5 min, så kommer 6 stk til og dere 7 deler på 22kW. Altså 6x dyrere en om du står alene.
Kan bli svært ulik pris for samme tid.
Horten
Model X90D (18.03.17)

fredag

SitatDe åtte plassene skal dele på opp til 44 kilowatt. Den første plassen skal alltid tilby halvparten, 22 kilowatt. Den resterende effekten fordeles utover ladepunktene.

Bra at det blir satt opp slike løsninger med deling av en stor kurs, slik at muligheten blir vist frem. Løsningen passer sikkert supert for feks flyplasser.

Lurer på om systemet klarer å dele enfaselading smart, på de forskjellige fasene? 44kW betyr 64A 400V. Dvs enten 2x 32A trefase, 4x 16A trefase, 6x 32A enfase eller 12x 16A enfase. Vil 5 stk enfase-elbiler som feks Leaf alle kunne lade på 16A samtidig? Eller vil den kun se på hvor mye strøm hver kontakt etterspør, og fordele dette ut, uten å se på om kontakten trekker på en eller tre faser?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Får håpe at de som skal bygge ut og levere utstyret faktisk har testet det ut i praksis og ikke bare har det som en teori på papiret om effektdeling.

leaf-newbe

lurer på om noen har tatt munne for full her.

"Ladestasjonene som kommer i Holmestrand skal kunne fylle «tanken» på en Nissan Leaf på én til to timer, avhengig av hvor mange som lader samtidig."

eneste måte å fylle tanken på en leaf på under 4 timer er via chademo pluggen.

om du har dobbelt lader i en leaf så kan du på en 32A kurs fylle tanken på 4 timer noe som er den raskeste løsningen av ac lading for leaf.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

emil

Kommer Leafen inn med 70% SOC er det ikke noe problem å fylle "tanken" på en time med 32A og "dobbeltlader".

Ellers ble den delen også kommentert i en tilsvarende tråd på Tesla-delen av forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16908.0.html

Olav Von Elfahrer

Utfra bildene i avisa ser det ikke ut som det er denne typen lader, men en slik kunne klart å lade Leafen på et par timers tid.

http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/coffeeandcharge-3in1/

Laser

#11
Disse var i ferd med å bli ferdigstilt nå i ettermiddag. Fin beliggenhet på brygga i Holmestrand. Snakket med en fra Bellona der som skulle teste de i dag. Han fortalte at offisiell åpning skal være fredag kl 11.00, men de er kanskje operative allerede nå.

4 stk type 2 ladeplasser. 1 dedikert 22kw + 3 plasser på 20kw eller 6,6kw. Lading er gratis inntil betalingsløsning er på plass. Planen er da 1 kr/min for 22kw. Noe billigere for de andre plassene men ikke bestemt enda.
S85 multibelegg rød, svart skinn, panoramatak. VIN35437.  Bekr. 09.01.2014.  I prod. 07.04.2014.  I transit 09.04.2014. Utlevert 30.05.2014

Barskog

Interessant! Kjører gjennom Holmestrand på vei hjem fra jobb senere i kveld. Skal jammen ta en tur bortom og teste :)
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Barskog

Står i Holmestrand og lader på 22kW kontakta nå. Funker fett. Bare plugga i ledningen så startet den :)
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Laser

S85 multibelegg rød, svart skinn, panoramatak. VIN35437.  Bekr. 09.01.2014.  I prod. 07.04.2014.  I transit 09.04.2014. Utlevert 30.05.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA