Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbil - Schweigaardsgt. i Oslo

Startet av Zettino, torsdag 12. juni 2014, klokken 10:45

« forrige - neste »

Zettino

Hei:

Lurer på on noen her vet om elbiler kan kjøre på Schweigaardsgt. i Oslo, der trikken og bussene går (fra Skatt øst til Intility). På forhånd takk.

Zettino

emil

Uten å ha sjekka skiltinga der vil jeg tro at de er skiltet med "404.1 Påbudt kjørefelt" (http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Pabudsskilt) hvit pil på rund blå bakgrunn med underskilt typisk "Gjelder ikke buss i rute" eller lignende.

Elbil er ikke buss i rute og får da ikke kjøre her. Det er kun de vanlige kollektivfeltene merket med firkantet skilt "Buss" eller "Buss/Taxi" elbilene får lov til å kjøre i.

Lignende sak ble tatt opp i en avisartikkel for litt siden:

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Her-snakker-elbil-sjaforen-seg-ut-av-boten-3093689.html

Zettino


fws

Det er nesten samme problemet mange steder i Oslo. F. eks på ring 2 er det flere steder der biler ta til høyre, men det er unntak for buss og taxi. Jeg mener å huske at det er ca. 5-6 tusen i bot for å bryte dette(ikke sikker på dette). Virker som det er mange som ikke kan disse reglene, eller ikke bryr seg om dem.
Mange steder er det klønete fordi man da må skifte fil forbi et kryss for så og legge seg tilbake igjen. Dette kan skape mere kø.
Jeg minnes at elbilforeningen har tatt opp dette temaet på et tidspunkt.
Nissan Leaf 2018

emil

Er det steder man vet det er problemer i forbindelse med krys der vanlig kollektivfelt går over i buss-only kjørefelt holder man seg unna det kollektivfeltet. Man MÅ ikke kjøre i kollektivfeltet bare fordi man kan. Etter noen turer fra sørlandet til Oslo i det siste (med fossilbilen) har jeg lagt merke til at på E18 innover mot Oslo i perioder på døgnet med lite trafikk ligger det nesten flere elbiler i kollektivfeltet enn det er fossilbiler utenfor og de kjører ikke nødvendigvis saktere enn trafikken går i det vanlige høyre kjørefeltet.

På snart 18.000 km i elbil tror jeg at jeg har vært innom ca 100-200M med kollektivfelt, men så er det ikke mange strekninger med det her nede i sør.

fws

Da er vi inne på et annet problem. Unødvendig av kollektivfeltet. For min del unngår jeg kollektivfeltet så lenge ikke trafikken står stille. Men det er alltid en fordel å sleppe frem/ikke hindre bussene. 
Nissan Leaf 2018

FrodeK

Sitat fra: fws på fredag 13. juni 2014, klokken 09:29
Da er vi inne på et annet problem. Unødvendig av kollektivfeltet. For min del unngår jeg kollektivfeltet så lenge ikke trafikken står stille. Men det er alltid en fordel å sleppe frem/ikke hindre bussene.

Så hva er egentlig god skikk og bruk her? Selv gjør jeg som deg, fws, bruker kollektivfeltet så lite som mulig når trafikken glir greit i hovedfeltene. Men har i det siste lagt merke til at mange elbilister, særlig de med den store amerikanske varianten, bruker kollektivfeltet som forbikjøringsfelt, selv når trafikken går i 90 - 100. Tror ikke det skaper spesielt stor goodwill for elbil i kollektivfeltet i fremtiden.

Mons

Ren forbikjøring på høyre side er vel fremdeles ulovlig, selv om det er kollektivfelt? Hva som definerer som forbikjøring og hva som er bedre flyt i kollektivfelt kontra vanlig felt blir en vurderingssak. Når hastigheten er over fartsgrensen, er det vel lett å argumentere for at det dreier seg om en ren forbikjøring, og dermed ulovlig. Aner ikke hvordan politiet forholdet seg til det her til lands, holdningen til forbikjøring på høyre side er generelt litt slakk. I Tyskland er dette til sammenligning en av "dødssyndene" som de fleste bilførere holder seg borte fra (fordi det er farlig).
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

FrodeK

Poenget var ikke å gjøre dette til et lovlighetsspørsmål, men heller et spørsmål om hva som passer seg, hva som kan karakteriseres som god/fornuftig/hensynsfull trafikkadferd, gjerne med et sideblikk på hva som bidrar til å bygge opp/ned aksepten for de fordelene elbilistene allerede har der ute.

BE

Det er selvsagt ikke ulovlig å kjøre forbi i kollektivfeltet, det er tross alt hele hensikten med dette feltet... ::)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA