Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Askerpassat"

Startet av Espen Hugaas Andersen, onsdag 11. juni 2014, klokken 09:59

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Noen som skjønner seg på dette begrepet?

Jeg skjønner det er fordi Model S er ganske vanlig i Asker, men jeg skjønner ikke hvorfor noen syns det er morsomt. Noen tanker:

- Det kan menes at folk fra Asker driter penger, og det er en kritikk av Model S som "et leketøy for de rike".
- Det kan menes at Model S er vanlig, kjedelig og lite eksklusiv, akkurat som en Passat, nå som "alle" har den.

Tanker?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bowers

Ikke godt å si, men jeg vil tro det bygger litt på at det er mange godt bemidlede personer som har kjøpt bilen samtidig som bilen jo faktisk ikke er veldig eksklusiv i forhold til hva disse personene normalt ville kjøpt. (MB, BMW, Aston osv osv)

Eller så er det en liten porsjon misunnelighet som ligger bak ;)

Eller begge deler... ;)

Tuxedo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 11. juni 2014, klokken 09:59
Noen som skjønner seg på dette begrepet?

Jeg skjønner det er fordi Model S er ganske vanlig i Asker, men jeg skjønner ikke hvorfor noen syns det er morsomt. Noen tanker:

- Det kan menes at folk fra Asker driter penger, og det er en kritikk av Model S som "et leketøy for de rike".
- Det kan menes at Model S er vanlig, kjedelig og lite eksklusiv, akkurat som en Passat, nå som "alle" har den.

Tanker?
Det er nok det siste som liksom skal ligge i begrepet.

Cowboystrekk

Asker A6-en hadde kanskje vært mere treffende ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Car-El

@Cowboystrekk

Gratulere med 1000 innlegg!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Model S er dyr. Men i Asker har alle god råd. Så da er den like vanlig som Passat der. Bilen brukes kun i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo, og det er også bilens rekkevidde.

Der har du alle fordommene samlet ett sted :) (Bilen er ikke så dyr når du trekker inn driftskost, den finnes ikke i like stort antall som Passat, den brukes ikke bare i kollektivfeltet og rekkevidden er svært god :)
Folk elsker å sette i bås og trekke raske konklusjoner. Det er bl.a. grunnen til at Spetalens påstander fungerer så bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

HåkonE

I totale kostnader kommer den omtrent ut som en litt kostbar VW i drift, og hundrevis går i skytteltrafikk mellom Asker/Bærum og Oslo hver dag - sikkert derav navnet. Tesla har blitt den nye "folkevognen", som i og for seg forteller mye om nordmenns økonomi. Det er en kostbar bil til tross for insentivene.

En eksklusiv Mercedes/BMW/Jaguar snur fortsatt hoder (status, pris, design, sjeldenhet etc.), mens Tesla har blitt litt mer "enda en Passat" på veien. Uten sammenligning forøvrig - Model S er en lekker bil - men den er blitt et litt for vanlig skue på Norges veier. Og "alle" har samme fargene, felger, utstyr og styling.

Utenfor Norge er naturligvis situasjonen en helt annen.  :)

Lokführer

Da jeg var ferdig på jobb i går, syklet jeg til byen for å hente bilen som fruen brukte til jobb. Ved bilen stod en skokk med cruisebåt-turister som vitterlig var henrykt over å se en Tesla. Spesielt én visste "alt" om bilen og holdt nærmest et foredrag for de andre.
Jeg parkerte sykkelen bak bilen, tok av ryggsekk og åpna bilen med appen.(hadde glemt nøkkel)
Forsamlingen ble stille og alle tittet på meg. "Is this your car?"
Så var praten i gang.

Dette skjedde faktisk aldri da jeg kjørte Passat, merkelig. Passaten var nemlig en helt ordinær bil.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Er det noen som snur seg etter BMW/merc/jag fortsatt? De er jo tross alt mye mer vanlig enn Tesla......
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lokführer

Sitat fra: Lokführer på onsdag 11. juni 2014, klokken 12:56
Da jeg var ferdig på jobb i går, syklet jeg til byen for å hente bilen som fruen brukte til jobb. Ved bilen stod en skokk med cruisebåt-turister som vitterlig var henrykt over å se en Tesla. Spesielt én visste "alt" om bilen og holdt nærmest et foredrag for de andre.
Jeg parkerte sykkelen bak bilen, tok av ryggsekk og åpna bilen med appen.(hadde glemt nøkkel)
Forsamlingen ble stille og alle tittet på meg. "Is this your car?"
Så var praten i gang.

Dette skjedde faktisk aldri da jeg kjørte Passat, merkelig. Passaten var nemlig en helt ordinær bil.

Hmm, kanskje jeg skulle starte cruisepassasjer-sightseeing med Tesla?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. juni 2014, klokken 12:58
Er det noen som snur seg etter BMW/merc/jag fortsatt? De er jo tross alt mye mer vanlig enn Tesla......
Jeg merker at jeg ser litt ekstra hvis det er en veldig pen BMW/Merc/Jag/Audi/Porche. Men det skal litt til, en bil til ca samme pris som Model S merkes ikke. Man må nok godt over millionen, eller ha noe litt uvanlig; en coupè, kabriolet e.l.

Jaguar XF legger jeg også godt merke til, da jeg som oftest tror det er en Tesla - helt til jeg kommer litt nærmere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 11. juni 2014, klokken 13:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. juni 2014, klokken 12:58
Er det noen som snur seg etter BMW/merc/jag fortsatt? De er jo tross alt mye mer vanlig enn Tesla......
Jeg merker at jeg ser litt ekstra hvis det er en veldig pen BMW/Merc/Jag/Audi/Porche. Men det skal litt til, en bil til ca samme pris som Model S merkes ikke. Man må nok godt over millionen, eller ha noe litt uvanlig; en coupè, kabriolet e.l.

Jaguar XF legger jeg også godt merke til, da jeg som oftest tror det er en Tesla - helt til jeg kommer litt nærmere.

Det er jo det jeg mener med mer eksklusive modeller. Snakker ikke om biler som Mercedes C-klasse her. Det er gjerne kostbare modeller, og det er langt mellom de på veien. I går så jeg en M6 som rullet sakte ut av Aker Brygge, og det var flere enn undertegnede som fikk strekk i nakken. Sånn var det jo med de første Tesla`ene også - godt hjulpet av enorm mediaomtale og lange ventelister. "Passat" er jo å strekke det langt, men det er sikkert billig morro for fossil-folket å fyre opp nybakte og stolte Tesla-eiere litt med den type beskrivelser...  ;)

Jeg ser fortsatt på Tesla, men jeg merker stadig oftere at det er først og fremst fordi jeg vurderer kjøp.

Øyvind.h

Uansett hvor kostbare de er så inneholder de en drivlinje som er helt utdatert. Kjedelig å bruke så mye penger på bil, og så sitter man fortsatt med en bil med fossilmotor :o
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Det som er med begrepet "Askerpassat" er jo at det sier ingenting om egenskapene til bilen. (Og det ser jeg ikke at noen andre her tenker heller.) Det sier egentlig kun noe om utbredelsen til Model S, og kanskje også noe om de som kjøper bilen.

Som et eksempel, om man kaller i-Phone en Asker-nokia, sier egentlig dette noe om telefonens egenskaper? i-Phone er jo på ingen måte eksklusiv, da hver eneste fjortis har en i-Phone. Og så?

Derfor ser jeg ikke helt hvorfor begrepet skulle "fyre opp" meg, og jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det er morsomt.

Som sagt ser jeg på andre biler, men det er jo helt uaktuelt å kjøpe noe annet enn Tesla, verdens beste bil. Den er fortsatt verdens beste bil uavhengig av hvor mange som kjøper den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA