Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål til Kia

Startet av Ona IX, onsdag 11. juni 2014, klokken 07:19

« forrige - neste »

Ona IX

Da er listen oppdatert; Viktigste info:
Aktiv batterivarmer!
Gratis veihjelp i 3 år, selv hvis man går tom for strøm!

Igloo

Hva må man ha i tillegg for å kunne lade bilen med 6,6kW?
Jeg har mulighet til å benytte meg av en 230V 32A 3~ på jobben, men kan jeg uten at det koster skjorta?
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

TB

#17
Sitat fra: Igloo på søndag 22. juni 2014, klokken 21:11
Hva må man ha i tillegg for å kunne lade bilen med 6,6kW?
Jeg har mulighet til å benytte meg av en 230V 32A 3~ på jobben, men kan jeg uten at det koster skjorta?
Det er type 1 kontakt (J1772) i Kia, samme som i Leaf, og trilling.

For og lade med 6,6 kW er det behov for ein ladestasjon, eller "EVSE" som kan levere 6,6 kW. EVSE har normalt schuko kontakt, men denne er maks 16A / 3,6 kW. For og klare 32 A / 6,6 kW må det vere montert industri støpsel.

Alternativ er fast montert installasjon til stasjonær ladestasjon.

Ein variant vil vere ladestasjon med type 2 kontakt + type 2 til type 1 kabel som plugges i bilen. Naturligvis må både ladestasjon og type 2 til type 1 kabel vere 32A. Fordel med type 2 kontakt er at andre merker enn dei Japanske og vil kunne lade. T.d. VW og Tesla.

Her er ein god oversikt ulike typar EVSE / ladestasjon:
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tom Rune Aasebø

Har bestilt Titanium silver og fått med meg at ting endrer seg, det hvite taket er nå borte... Det verste er at den kommer uten alarm som det sto i utstyrslisten at den skulle ha. Dette betyr vel høyere forsikringspremie. Kia ser ut til å mene at vi må leve med at ting endrer seg etter at kontrakten er signert. Jeg kjøpte vitterlig en bil med Alarm. Fikk ny utstyrsliste i dag fra Kia.


Ona IX

Kikket på en film på youtube fra 2014 geneva motor show. 2:47 ser jeg lade/klimaoversikt (som kia har valgt å kalle det) Hvor man kan velge klokkeslett og dag for når den skal begynne og lade. Men her får vi også svaret på noe mange har lurt på. Man kan velge enten ladeslutt på 80% eller 100%!


https://www.youtube.com/watch?v=E8MvnM5G85E

EspenM3

Da har info om serviceintervaller og priser kommet.

Regnet med Oslopriser vedrørende timesbetaling så blir snittprisen på servicer 2.350,- pr.år
Intervallene blir 12Mnd/15.000Km  :)

Ona IX

Da har Kia Norge lagt ut en flott side om Soul EV. Jeg syntes det står mye spennende, og bildene er herlige. Nesten nederst har man også 360 visning av Titanium Silver fargen. Som overgikk alle mine forventninger! (hvis folk sliter med 360 visningen, prøv en annen nettleser eller prøv på mobil!)

http://www.kia.com/no/campaigns-and-redirects/soul_el_2014/

KaiRK

Sitat fra: EspenM3 på onsdag 02. juli 2014, klokken 15:06
Da har info om serviceintervaller og priser kommet.

Regnet med Oslopriser vedrørende timesbetaling så blir snittprisen på servicer 2.350,- pr.år
Intervallene blir 12Mnd/15.000Km  :)

15.000Km? Det var veldig snaut... Må være en fryktelig dårlig elbil om den må ha service hver 15 000Km :P
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Ona IX

Listen oppdatert med servicepriser:
Serviceintervaller er 1 år/ 15 000 km. (Det som inntreffer først.)

Det er kun sjekkpunkter på 1/3/5 års osv. service. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser) Service pris ca 1525,- + ca kr 1200,- for å smøring og rengjøring av bremser.

På 2/4/6 års osv. service skal det i tillegg til sjekkpunktene skiftes pollenfilter og bremsevæske. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser). Koster ca 1374,- + evt. Smøring og rengjøring av bremser ca kr 1200,-.

timingbeltkiller

Sitat fra: KaiRK på onsdag 02. juli 2014, klokken 23:09
15.000Km? Det var veldig snaut... Må være en fryktelig dårlig elbil om den må ha service hver 15 000Km :P
Er neppe (mye) dårligere enn konkurrentene.
Er snarere en måte å ta igjen på karusellen det de taper på huskene.
Med andre ord en av flere måter du selv betaler den lange garantien på.

Ellers er vel korte serviceintervaller og relativt dyre servicer snarere regelen
enn unntaket hos de teknisk sett relativt enkle elbilene.
Her spiser nok forhandlerne av lasset omtrent som når "taxfri" alkohol på flyplassen
eller bilferga er priset en god del høyere enn taxfri kalkulasjon tilsier.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

KaiRK

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 08. juli 2014, klokken 20:54
Sitat fra: KaiRK på onsdag 02. juli 2014, klokken 23:09
15.000Km? Det var veldig snaut... Må være en fryktelig dårlig elbil om den må ha service hver 15 000Km :P
Er neppe (mye) dårligere enn konkurrentene.
Er snarere en måte å ta igjen på karusellen det de taper på huskene.
Med andre ord en av flere måter du selv betaler den lange garantien på.

Var med et snev av ironi jeg skrev det, men det er jo et spørsmål som jeg som potensiell kjøper burde stilt Kia.
"Hvorfor må deres biler inn til service etter halvparten så mange km som konkurentene, hva er det som er så mye dårligere?"

Nå er jeg riktignok ikke en potensell kjøper fortiden, men vil nok vurderes når Leafen skal byttes ut.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Leo

Hvordan er det med ladeluken? (Vanskelig å si nå kanskje) Men med tanke på norsk vinter og frost.. Hvordan er dette på andre elbiler?

TB

Sitat fra: Leo på onsdag 06. august 2014, klokken 08:42
Hvordan er det med ladeluken? (Vanskelig å si nå kanskje) Men med tanke på norsk vinter og frost.. Hvordan er dette på andre elbiler?
I følge bilder eg har sett har Soul EV ladeluke i front. Dette har Leaf også - der enkelte på forum har rapportert om litt is. Om det er eit vanlig problem veit eg ikkje.

Trillingene samt VW har ladeluka bak, på standard plass for fossilt drivstoff. Der har eg ikkje merka noko problem med is eller frost så langt. Eit tips er silikonspray, gjer at fastfrysing ikkje så lett skjer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA