Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ved Lixxx ombygging, hvilke funksjoner bruker man da bilens BMS til etterpå?

Startet av OneMore, tirsdag 10. juni 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

OneMore

Kan man hive den ut? Eller hva må man erstatte?
Jeg kjenner til energimåler, men en del mer er det vel?

Noen som har fullstendig oversikt?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Jeg vil jo foreslå å ta den helt ut, da trenger du å simulere et signal inn til motorkontrolleren for å få riktig effekt. Jeg vet noen har bygget om og brukt både ny BMS for litiumbatterier og den orginale i kombinasjon, men det synes jeg høres rotete ut
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Ja det er det jeg tenker på, ønsker ikke bruke original THINK lader heller.
Og skal klare hacke motorkontrolleren.

Men da må man vel begynne å koble opp pedalen osv....

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Hvis du ser på byggetråden min under konvertering, så er det vel egentlig det du snakker om i et Thinkskall.
Da trenger du ikke den orginale BMSen og du kan da heller ikke bruke den orginale laderen.
Og du må gjerne ringe meg når du har hacket motorkontrolleren. Det er mange som har sagt at de kan det, men jeg har tilgode å se det.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Jeg har sett tråden din, helt herlig den og inspirerende!

Men her handlet det mer i klartekst hva man ofrer.
Jeg har funnet frem et dokument som beskriver alt BMS gjør og må tolke det litt.

Blant annet er det ønskelig å beholde instrumenter og det meste.

Det har også med minst mulig inngrep mot en godkjennelse!

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

aurba

Det man mister, som de fleste Lixxx BMSer ikke har er detektering av jordfeil mellom drivbatteri og chassi. http://www.orionbms.com/ har løsning for dette, men den krever en del ekstra kabling.
Ny lader løser jo også et problem.
Ellers så er det greit å følge Kaspar sin tråd, han har et meget ryddig system i sin bil som er vanskelig å overgå.
Think City 2010, Lithium

elektrolux

Vi foretrekker å beholde original BMS grunnet isofeil måling, styring av instrument, og temp sensing i batterikasse med påfølgende ladestopp.

Ulempen er selvfølgelig at originalladeren stopper på 171V / 180V avhengig av om den stoppes av BMS eller av egne begrensninger.

Simotion begrenser uten omprogramering antall LiFePo4 celler til 43-44 celler, mens original laderen begrenser til maks 47 celler. Selv skulle jeg gjerne montert 52 stk 100 Ahr celler for 160 km rekkevidde. Vet om Think classic med 76 celler, men da måtte PTC varmeren endres for den høye spenningen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

BMS jeg har, har funksjon for ISO feil m.m.

Jeg bruker ikke original lader, så jeg har sikring mot overladning her også :-)

I dag fikk jeg tak i en 386 laptop for SIADIS.. Gleder meg til å koble opp.

Et spørsmål på sidelinja uten å bryte tråden.
Jeg forstår SIADISEN er koblet opp i ODB pluggen?
Stemmer det?  Hvilke PIN ?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA