Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks for nytt 400V TN sikringsskap i nytt hus

Startet av tutti, mandag 24. august 2015, klokken 09:41

« forrige - neste »

tutti

Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

svingen

Sikkert lurt å ha en som kan justeres ned på effekt hvis det blir effekt regulering,på en annen side alle nyere biler støtter vel det.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Skal den være fremtidsrettet bør den ha ISO15118. Da kan den lade når det er billig strøm!
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Lurt, men hvor mange års lading skal til for å spare inn prisforskjellen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

Om du kan legge opp 32A eller ikke kommer an på inntaket ditt. Med 3x40A er det bare å glemme. I så fall ville jeg anbefale en 3x16A ladestasjon, da har du 3-fase tilgjengelig om du bytter bil senere. Jeg selger slike for fast montering og med fast Type 2 kabel for 4050 kroner.
Har du 3x63A kan en 3x32A 400V vurderes, disse koster 4350,- fra meg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.

Kjøp gjerne en ladeboks som kan håndtere 32A for å være fremtidsrettet, men der max strømstyrke som tilbys bilen kan settes ned til 16A.


Feks en standard saltoboks (ABL) som elektrikeren din bestiller:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Kan stilles inn til at lading skal gjøres med max strømstyrke mellom 6A og 32A.


Eller feks Slimbox, hvis man foretrekker det designet:

http://www.sedlbauer.de/en/services/products/emobility/slimbox.html

Kan stilles inn til at lading skal gjøres med max strømstyrke enten 16A eller 32A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 14:28
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.

Siden kabelstrekket kun var noen centimeter (dvs. boksen skal stå ved siden av skapet) er det lite poeng i å legge opp en større kabel enn det som trengs der og da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 14:37
Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 14:28
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.

Siden kabelstrekket kun var noen centimeter (dvs. boksen skal stå ved siden av skapet) er det lite poeng i å legge opp en større kabel enn det som trengs der og da.

Han sa han ønsket å gjøre ting fremtidsrettet. Da er det greit med god nok dimensjon på rør og kabler med en gang.

Det er greit å slippe å bryte opp en vegg i etterkant, bare for å oppgradere noen cm med ledning fra 16A til 32A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 15:03
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 14:37
Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 14:28
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.

Siden kabelstrekket kun var noen centimeter (dvs. boksen skal stå ved siden av skapet) er det lite poeng i å legge opp en større kabel enn det som trengs der og da.

Han sa han ønsket å gjøre ting fremtidsrettet. Da er det greit med god nok dimensjon på rør og kabler med en gang.

Det er greit å slippe å bryte opp en vegg i etterkant, bare for å oppgradere noen cm med ledning fra 16A til 32A.

Det er jeg enig i, men jeg forsto det her som at boksen skal stå ved siden av skapet, på samme vegg. Altså kabel rett ut av skapet, festet med et par klammer på veggen og inn i boksen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#10
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

Om du kan legge opp 32A eller ikke kommer an på inntaket ditt. Med 3x40A er det bare å glemme. I så fall ville jeg anbefale en 3x16A ladestasjon, da har du 3-fase tilgjengelig om du bytter bil senere. Jeg selger slike for fast montering og med fast Type 2 kabel for 4050 kroner.
Har du 3x63A kan en 3x32A 400V vurderes, disse koster 4350,- fra meg.
Jeg mangler en kursoversikt på tavlen foreløpig da elektrikerfirmaet ikke har levert dette. Det jeg ser av noen klistremerker indikerer 4x80A.

Det jeg lurer på er rett og slett om jeg skal bestille en blå CEE på 32A i garasjen (og kanskje utenfor) og kjøpe en av disse løse 32A ladeboksene til type2.

Er det dyrt å få en elektriker å lage en slik industrikontakt?

jkirkebo

Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 21:31
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.

Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?

Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.

Om du kan legge opp 32A eller ikke kommer an på inntaket ditt. Med 3x40A er det bare å glemme. I så fall ville jeg anbefale en 3x16A ladestasjon, da har du 3-fase tilgjengelig om du bytter bil senere. Jeg selger slike for fast montering og med fast Type 2 kabel for 4050 kroner.
Har du 3x63A kan en 3x32A 400V vurderes, disse koster 4350,- fra meg.
Jeg mangler en kursoversikt på tavlen foreløpig da elektrikerfirmaet ikke har levert dette. Det jeg ser av noen klistremerker indikerer 4x80A.

Det jeg lurer på er rett og slett om jeg skal bestille en blå CEE på 32A i garasjen (og kanskje utenfor) og kjøpe en av disse løse 32A ladeboksene til type2.

Er det dyrt å få en elektriker å lage en slik industrikontakt?

Hvis du faktisk har 3-fase 80A 400V inn (55kW) ville jeg bedt om en rød 32A CEE i så fall. Da har du alle muligheter. Husk jordfeilbryter Type B på ladekurser...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#12
Etter mye om og men om ampere og faser med elektrikeren fikk jeg tilbud på:

Hurtiglading Tesla: 3-fase 16A 400V.
101 Trefasestikk for billading (Tesla) 1
102 Elementautomat 1
103 Jordfeilbryter klasse B

Så, er dette stikket så fleksibelt at jeg kan bruke til alle biler som min egolf med 16A sammen med en ladeboks fra f.eks. elbilhjelpen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA