Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med å koble mobiltelefon til bilen (USB musikk)

Startet av Viking1, lørdag 07. juni 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

Viking1

Jeg lurer på om flere har samme problem som meg:

Koble mobiltelefonen til bilen så har jeg fått det til å fungere 2 ganger;
1 Første gangen samme dag som jeg fikk bilen, en Sony Xperia Ultra
2 Igår når jeg hadde fått ny software på bilen Sony Xperia Z2

Etter update fungerte det å spille Wimp direkte fra mobilen via USB kontakten, bilen sa jeg måtte deaktivere musikk via bluetooth for å benytte telefonen. Dette fungerte perfekt i 30 minutter til jeg stoppet å var en tur innom butikken, etter dette får jeg bare beskjed om at telefonen ikke støttes når jeg plugger den i via usb kontakten...

Det samme sjekke samme dag som jeg fikk bilen med en annen telefon....

Noen som har opplevd det samme å evt har forslag til fix?
- Noen som får en android telefon til å kommunisere via USB og kan benytte Spotify eller WIMP via USB?

BTW:
Software update = "lagfree" kart nå er jeg endelig fornøyd med navi. Må innrømme jeg var svært skuffet av kvalitet på navi før denne oppdateringen, kartet flyter nå MYE bedre.

scoot

2009 Revai

Viking1


bromm

Sitat fra: Viking1 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:56
- Bedre lydkvalitet ved å benytte kabling.

Vel, best lydkvalitet får du faktisk fra FLAC på USB-drive/pinne og/eller Music Collection på bilens harddisk. Jeg ville uansett aldri ha benyttet kabling fra Xperia Zx (selv har jeg en Z1), siden du da må åpne den vanntette luken for USB-tilkobling (og blir den åpnet for ofte, så er den IKKE vanntett lengre - garantert - det er derfor det er magnetisk ladekontakt på disse telefonene).

Og har man ikke musikksamlingen i FLAC, så er fremdeles iPod Touch-løsningen best, fordi man da både kan kjøpe musikk på iTunes - legge inn private mp3-filer på den og spille av Spotify Offline (og Wimp uten at jeg har prøvd det). Alt dette samtidig som at den i tillegg er et kablet grensesnitt for BMW Connected :D

TrondW

Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 21:44

BTW:
Software update = "lagfree" kart nå er jeg endelig fornøyd med navi. Må innrømme jeg var svært skuffet av kvalitet på navi før denne oppdateringen, kartet flyter nå MYE bedre.

Har du fått oppdatert kartet til en nyere versjon eller er "all" programvare i bilen oppdatert? Hvordan opplevde du "laget" i praksis?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Viking1 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:56
- Bedre lydkvalitet ved å benytte kabling.

Sitat fra: scoot på søndag 08. juni 2014, klokken 20:00
Hvorfor ikke bare bruke bluetooth ?
Det tror jeg du skal slite med høre forskjellen på så lenge vi snakker om musikk fra en mobil i en bil.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Klykken

Den diskusjonen er tatt i H/K-tråden, og er ikke i samsvar med det du sier.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Viking1

Hos meg så hakket kartene skikkelig før update.
Gjorde jeg en sving med bilen så hakket kartet hvert "halve sekund" gjennom hele svingen (ikke målt) å minnet mer om en gammel gps/pc som ikke hang med. (det syntes jeg var latterlig dårlig HW freak som jeg er.)

Nå er både kartene og enheten betydelig raskere i alt fra navigasjon til menyvalg osv.
Fornøyd nå! i tillegg endel ny funksjonalitet/funksjoner uten at jeg har tid å gå i detalj på det.

Sitat fra: TrondW på tirsdag 10. juni 2014, klokken 21:42
Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 21:44

BTW:
Software update = "lagfree" kart nå er jeg endelig fornøyd med navi. Må innrømme jeg var svært skuffet av kvalitet på navi før denne oppdateringen, kartet flyter nå MYE bedre.

Har du fått oppdatert kartet til en nyere versjon eller er "all" programvare i bilen oppdatert? Hvordan opplevde du "laget" i praksis?

Viking1

Takk for svar, jeg har 1tb med 24bit flac i bilen via HDD, det fungerer veldig bra!

Jeg har WIMP HIFI som jeg ønsker å utnytte uten å måtte gå gjennom ekstern DAC (For mye kabler og "stress" bruke en ekstern portabel dac på småkjøring, til og fra jobb osv.)

Bluetooth = stor kvalitetsforskjell kontra analog/digital kablet tilkobling.

Derfor er jeg på jakt etter å få telefonen til å både snakke med "connected drive" APP og WIMP mens jeg kjører. Hadde håpt noen hadde gode tips her, evt om jeg må kjøpe en ny/brukt SAMSUNG telefon + fastadapter i midtarmlenet for å få det til å funke.

Apple er lite aktuelt da de ha alt for liten lagringskapasitet, jeg benytter 64gb+ minnekort på Android.

WIMP HIFI = CD kvalitet på streaming (også offline.) veldig praktisk for å få tak i ny musikk, oppdaterte spillelister osv.

Har man først blitt godt vant er det vanskelig å gjøre kompromisser på kvalitet senere :)

Sitat fra: bromm på tirsdag 10. juni 2014, klokken 17:23
Sitat fra: Viking1 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:56
- Bedre lydkvalitet ved å benytte kabling.

Vel, best lydkvalitet får du faktisk fra FLAC på USB-drive/pinne og/eller Music Collection på bilens harddisk. Jeg ville uansett aldri ha benyttet kabling fra Xperia Zx (selv har jeg en Z1), siden du da må åpne den vanntette luken for USB-tilkobling (og blir den åpnet for ofte, så er den IKKE vanntett lengre - garantert - det er derfor det er magnetisk ladekontakt på disse telefonene).

Og har man ikke musikksamlingen i FLAC, så er fremdeles iPod Touch-løsningen best, fordi man da både kan kjøpe musikk på iTunes - legge inn private mp3-filer på den og spille av Spotify Offline (og Wimp uten at jeg har prøvd det). Alt dette samtidig som at den i tillegg er et kablet grensesnitt for BMW Connected :D

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. juni 2014, klokken 06:23
Den diskusjonen er tatt i H/K-tråden, og er ikke i samsvar med det du sier.
Du mener det er en vedtatt sannhet og da er det sånn? Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan ting burde fungere, jeg bruker ørene og lytter før jeg tar en beslutning om lyden er god eller ikke og i Leafen med Bose anlegget er lyden meget bra med bluetooth streaming fra Wimp. Jeg har tatt lyttetester opp mot cd-spilleren i bilen hvor jeg har spilt kjente og kjære godlåter fra diverse album til Dire Straits, Yello, Kari Bremnes og Michael Jackson og jeg kan ikke si at Wimp via bluetooth scorer noe nevneverdig dårligere. Har også en iPod koblet til med apple lossless hvor jeg også har gjort noen lyttetester og i bilen klarer jeg ikke å si at bluetoothoverføringen degraderer lyden. Nå er mye av det jeg spiller relativt enkelt å reprodusere med mye rene og ikke overproduserte låter så om det er årsaken kan jeg ikke si så mye om men jeg hadde prøvd først. Det er veldig enkelt og greit å bruke bluetooth overføringen til sånt, i allefall i Leafen. Er bare å stoppen bilen som vanlig mens streamingen pågår. Musikken pauser på telefonen og starter igjen selv når jeg fyrer opp kjærra og kjører. Knappene på rattet styrer volum og fram og tilbake enkelt og greit.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

LMOR

Kvalitetsforskjell mellom bluetooth og kabel på Leaf er vel ikke så relevant ift forskjellen på i3 sitt HiFi anlegg, HD lyd?
Ellers var vel poenget om du klarer å høre forskjell på HD lyd 192/24 vs CD kvalitet. Og for de som hører denne forskjellen, er ikke bluetooth en opsjon. Da blir også Wimp HIFI via kabel for dårlig.

Før du da avviser denne forskjellen, foreslår jeg at du faktisk prøver dette i en i3 med Hifi anlegg. Hvis du ikke tydelig hører forskjell, som alle inkl. meg som var skeptisk har, så kan du skrive om det på HiFi tråden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Det er vel i prinsippet ikke noen forskjell på lydkvalitet om du sender den på tråd eller trådløst, så lenge båndbredden er god nok til overføringen.

Bluetooth i forskjellige versjoner:
Version    Data rate    Max. application throughput
1.2    1 Mbit/s    >80 kbit/s
2.0 + EDR    3 Mbit/s    >80 kbit/s
3.0 + HS    24 Mbit/s    See Version 3.0 + HS
4.0    24 Mbit/s    See Version 4.0 LE

Tipper alle nyere biler har 3.0 eller mer... Og 24Mpbs burde holde lenge til å spille av i høy kvalitet.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på onsdag 11. juni 2014, klokken 19:37
Det er vel i prinsippet ikke noen forskjell på lydkvalitet om du sender den på tråd eller trådløst, så lenge båndbredden er god nok til overføringen.
Enig i det, så spørsmålet er da om du har en trådløs enhet som kan spille av musikk med 196/24 oppløsning, og om bilen takler det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan-Børre Olsen

Blir litt forvirret nå. Det skrives om HD lyd, 192/24(24bit/192kHz), CD-kvalitet osv. Jeg har ikke noen slike 24/192 filer tilgjengelig så for mitt vedkommende blir det ikke så relevant. For dere som har fått tak i flere TB med slik musikk er det bare å se bort fra mine innlegg. Jeg har vanlig CD-plater (16bit/44,1kHz) som referanse og som jeg har sammenlignet Wimp via BT med og der hører ikke jeg noe nevneverdig forskjeller.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA