Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk sensor

Startet av Olemann, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:04

« forrige - neste »

Olemann

Hei,

Så ingen tråd om dette, men kun om trykk, prøver meg derfor med en ny.  Har fylt anbefalt lufttrykk i alle hjulene (iht. sensorene ble bilen levert med både feil og ulikt trykk på alle hjul)

Nå viser sensorene det samme som pumpa der jeg fylte gjorde.

Men; det er et valg for sensor-kalibrering, er dette bare for å få varsel når trykket synker, eller er det en reell kalibrering mot en norm?

Lurer altså på når jeg skal velge kalibrering og om dette påvirker relle trykkdata som oppgis i bilen.  Min hypotese er at det kun er for å sette en limit for varsling når trykket ev. synker, og at selve sensorene gir et nokså nøyaktig og objektivt mål for reelt trykk.

Mvh Ole

snakkis

Gjør en kalibrering når du har byttet dekk og når du har endret dekktrykket ved å fylle eller tappe ut.

Bilen vet da hvor trykket bør ligge og vil gi deg beskjed om trykket skulle avvike utover en viss terskel.

Den kalibrerer så vidt jeg har forstått ikke mot en norm, men mot det trykket den leser av på kalibreringstidspunktet.
Du bør derfor gjøre kalibreringen på kalde dekk.

Olemann


Det var min hypotese og, altså slik at det ikke er noen trykk-kalibrering av sensorer i det hele tatt, kun at man setter nivå for varsel.  Litt forvirrende språk i bilen som antyder at det er en kalibrering.

Mvh Ole


Sitat fra: snakkis på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:07
Gjør en kalibrering når du har byttet dekk og når du har endret dekktrykket ved å fylle eller tappe ut.

Bilen vet da hvor trykket bør ligge og vil gi deg beskjed om trykket skulle avvike utover en viss terskel.

Den kalibrerer så vidt jeg har forstått ikke mot en norm, men mot det trykket den leser av på kalibreringstidspunktet.
Du bør derfor gjøre kalibreringen på kalde dekk.

LMOR

Når du setter start-nivået på trykke, så er det også en "kalibrering" av punkteringssensoren  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann


Joda, kanskje språklig kun dette, men det er altså ingen trykk kalibrering av sensorene, kun en punkteringsvarsel-kalibrering....

Men; da er det oppklart, det er jo det viktigste.

Mvh Ole

Sitat fra: LMOR på torsdag 29. mai 2014, klokken 13:21
Når du setter start-nivået på trykke, så er det også en "kalibrering" av punkteringssensoren  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA