Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Ser poenget ditt spesielt siden de forskjellige ladeplassene er så forskjellig utformet. De plassene der det er god plass rundt laderen går det sikkert ganske greit av seg selv men så er det plassene der det er trangt og hvor en kø vil føre til kaos også for andre bilister. Problemet er nok at vi elbilister er glad for de laderene vi får og tørr ikke å stille krav til hvordan en ladeplass skal se ut. Her burde elbilforeningen kanskje utarbeide en standardisering av ladeplassen så fort som mulig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

svingen

Det med kø er problem,kom til hurtiglader på gardemoen. Der sto en leaf å ladet en på plassen til en type2 og en litt lengre Bort jeg gikk ut å så på laderen da kom leaf sjåføren av leaf som sto litt unna og sa han venta i kø og kun trengte noen min
spurte om han ved siden av laderen venta men det tvilte han på siden han sto på en type2 lader. Så var han første ferdig å da kom han karen som sto på type2 laderen og tok hurtigladeren. Han andre leaf karen tok å flyttet bilen til type2 å lada der og sa jeg kunne hurtiglade etterpå han skulle spise å trengte ikke mye. Det her oppsto ca 15 sist søndag jeg kjørte får å ungå ladekø ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ohm

Noen som vet om det kommer ccs til Elverum ? Da ville jo mange flere kunne kommet seg til Trysil og Rena.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Svein el-freak

Jippi, endelig en hurtiglader på hadeland, Kiwi Roa er oppe å går. Takk til Kiwi/Fortum/Nissan
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

jkirkebo

Sitat fra: Svein Leaf på tirsdag 24. mars 2015, klokken 00:29
Jippi, endelig en hurtiglader på hadeland, Kiwi Roa er oppe å går. Takk til Kiwi/Fortum/Nissan

Men kun hurtiglader og ingen separat 22kW AC der heller formoder jeg?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Svein el-freak

Der ser det ut som det er AC, en stolpe som står helt inntil, 3 kabler der så regner med det, men bare en bil som kan lade om gangen.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

goggo

Ser ut som KIWI Moveien i Sandefjord åpner en av de første dagene.  Jeg ringte butikken nå, og laderen er fysisk på plass men han jeg snakket med trodde ikke det var strøm på den ennå.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Audigaudi

I går oppdaget vi at Kiwi på Aurdal (den som lagde så mye kø) har fått ladestasjon. Ladestasjonen ligger bortgjemt på baksiden av bygget lengst bort fra inngangen. Mens familien stod 20 minutter i dokø fikk vi ladet bilen. 

Men, den virket og var gratis ut april (i butikkens åpningstid).  ;D
Litt senere brukte vi laderen på Roa som også fungerte utmerket!


Ferry

Prøvde Kiwi Aurdal på kvelden langfredag, men den ville ikke snakke med i3-en. Ringte kundeservice, men de klarte ikke å løse det. Kom meg greit videre, men måtte spare på strøm og varme.

Ferry

#459
Kiwi Hønefoss står som ute av drift i ladekartet. Noen som kan bekrefte at det stemmer? Kunne ha god bruk for den i kveld, men vil ikke kaste bort strøm på å sjekke hvis jeg VET at den er defekt. Klarer muligens turen uten den, men det blir marginalt.

Edit: Reiste innom allikevel, og den var defekt. Begge DC-uttakene stod som defekt i displayet, mens AC var tilsynelatende ok. Jeg prøvde å lade med AC, men fikk en eller annen feilmelding. Dette var den tredje defekte hurtigladeren jeg er innom siden skjærtorsdag. Merkelig at det skal være så inni h****e vanskelig å lage disse stabile.

Hansi

Enig i at det er merkelig/synd at det er så vanskelig å holde liv i laderne. Det er forhåpentligvis ikke lenge til laderne til Ringeriks-Kraft er på plass, da skal det vel mye til for alle å være nede samtidig :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

goggo

Sitat fra: Hansi på mandag 06. april 2015, klokken 23:51
Enig i at det er merkelig/synd at det er så vanskelig å holde liv i laderne.

Personlig så tror jeg at alle driftsproblemene med KIWI laderne er organisatoriske problemer mere enn tekniske problemer.

Det kan jo virke som at det er så mange aktører inne på finansiering/eier sida her (Kiwi, Nissan/Renault, VW, BMW?, KIA?) at det kan jo være veldig vanskelig å ta  effektive beslutninger  underveis dersom ikke finansiering av alle forhold rundt drift/vedlikehold/oppetid er fastsatt i SLA avtaler eller på annen måte.
Den største fordelen med SLA avtaler er jo nettopp at ingen behøver å bruke tid på å ta beslutninger eller sjekke mot budsjettet før et problem fikses.
Driftsbudsjettet ble fastsatt og beslutningene ble tatt når avtalen ble tegnet, og underleverandørene vil alltid ha reservedeler på lager og ellers være på hogget for å løse problemet ellers så får de ikke betalt den måneden.

Det kompliserer antagelig situasjonen ytterligere at de ikke har gått ut i markedet og innhentet anbud på selve laderne, men at det er en av finansieringspartnerne som også leverer hardware. 

Vet vi egentlig hvem som eier de installerte KIWI laderne, etter at de er installert?  Hvis det er dannet et eget eier/drifts-selskap for dette så hadde det vært interessant å vite org-nr og navn, for å kunne følge med litt på de offentlige regnskapstallene etc.

Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

fredag

Sitat fra: goggo på tirsdag 07. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Hansi på mandag 06. april 2015, klokken 23:51
Enig i at det er merkelig/synd at det er så vanskelig å holde liv i laderne.

Personlig så tror jeg at alle driftsproblemene med KIWI laderne er organisatoriske problemer mere enn tekniske problemer.

Alle Kiwi-ladestasjonene er vel produsert av DBT CEV, og disse er kjent for å være av elendig kvalitet og med store problemer med nedetid.

Brukergrensesnittet er også forferdelig på disse, etter min mening. Noe som ofte fører til at lading ikke blir avsluttet på riktig måte, og nestemann som kommer til ladestasjonen får beskjed om en feil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trond.m

Enig i det du skriver om KIWI laderne. Det er ufattelig at det går an å lage et brukergrensesnitt som er så lite intuitivt som på disse ladestasjonene. Stort sett må man alltid starte med å avslutte foregående lading eller restarte stasjonen.

elbil-1

Kiwi henmsedal har 2stolper med type 2 uttak

Disse står helt til venstre for inngangen, på enden av bygget - ved varemottaket.

Hvs disse er ute av drift så observerte jeg et blått 3-fas stikk på veggen til shellstasjonen oppe i hemsedal sentrum (til høyre for hovedinngang, rundt hjørnet, ved siden av luftpåfylling) hvis man har med et adapter får man sikkert strøm der om man spør pent på shellstasjonen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA