Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: QM1 på mandag 02. februar 2015, klokken 15:57
Jeg brandt meg på denne i går også. Den står som operativ på Fortum sine sider, men det stemmer ikke. Begynner å få litt tynnslitt tillit til Fortum, men det er jo ikke slik at jeg bare kan kjøre til konkurenten desverre, et slags lokalt monopol langs E6.

Som, til forskjell fra ishavsveien sin "transnova-låsing", der ingen andre får statlige midler til utbygging der, vel er mer andre leverandører sin skyld. Det er vel ikke mange andre enn Fortum som nå setter opp ladere uten at det er med tilskudd fra Transnova.

Det er vel ingenting som stopper Statoil fra å sette opp lader på f.eks Berger og Dal, begge fline lokasjoner rett ved E6. Jeg håper flere gir opp å vente på transnova og setter igang med å installere ladere uansett.

FrodR

KIWI Dokka er under montering/installering!
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Leon

Sitat fra: Panduck på tirsdag 03. februar 2015, klokken 09:12
Det er vel ingenting som stopper Statoil fra å sette opp lader på f.eks Berger og Dal, begge fline lokasjoner rett ved E6.

Begynner vel å bli rimelig godt dekket akkurat i området der. Ved Statoil Berger ligger det allerede en hurtiglader bare 100m unna, ved McDonalds. Riktignok bare med CHAdeMO og ikke Combo. Det er heller ikke mer enn ca 3-4 km til Kiwi Frogner, som har både CHAdeMO og Combo.
Er heller ikke langt hverken til hurtigladere i Lillestrøm, Kiwi Kløfta, McDonalds ved innkjøringen til Gardermoen, eller til Minnesund.

Er for øvrig enig i at det med fordel kunne vært litt andre leverandører enn Fortum i området...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

QM1

Min frustrasjon her var primært rettet mot at status info på fortums side http://map.chargedrive.no er feil, når jeg ikke har tillit til denne lenger sitter det langt inne å dra med familien på en tur hvor jeg er avhengig av hurtiglading. Jeg sa ifra til de da jeg sto ved laderen, i tillegg har jeg skrevet på FB siden deres, men fortsatt står det at Combo er operativ på KIWI Kløfta.

Men man skal jo ikke ta rollen som offer for omstendighetene, så løsning må være at planlegger du hurtiglading, BØR du ved ankomst hurtiglader ha rekkevidde igjen til en alternativ hurtiglader. Dette blir jo en regel som ikke gjør elbil noe mindre sært en det allerede er, glad jeg klarer meg i hverdagen med hjemmelading.

En ambisjon for fremtiden er kanskje at det skal finnes to av alle standarder på en hurtigladerplass, så sikrer man forhåpentlig økt oppe-tid.
e-Golf 2015 uten VP, 11.000km 31.08.15, fornøyd så langt.

Panduck

Sitat fra: QM1 på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:09
En ambisjon for fremtiden er kanskje at det skal finnes to av alle standarder på en hurtigladerplass, så sikrer man forhåpentlig økt oppe-tid.

Det er vel også et krav for transnovapenger nå. For oss med Chademobiler er jo situasjonen en del bedre, det virker jo litt merkelig at det er 2 chademo og 1 ccs på Kløfta, f.eks. Det ville jo vært bedre om begge hadde ccs, chademo og ac. Det selges jo relativt mange VW'er nå.

emil

Sitat fra: Panduck på onsdag 04. februar 2015, klokken 18:32
Sitat fra: QM1 på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:09
En ambisjon for fremtiden er kanskje at det skal finnes to av alle standarder på en hurtigladerplass, så sikrer man forhåpentlig økt oppe-tid.

Det er vel også et krav for transnovapenger nå. For oss med Chademobiler er jo situasjonen en del bedre, det virker jo litt merkelig at det er 2 chademo og 1 ccs på Kløfta, f.eks. Det ville jo vært bedre om begge hadde ccs, chademo og ac. Det selges jo relativt mange VW'er nå.

Men fortsatt er det stor overvekt av CHAdeMO biler. I tillegg er det mange steder at man lar gammel CHAdeMO lader stå når man setter opp ny multistandard.

Kiwi Lund i Kristisansand har derimot fått to nye ladere: En CHAdeMO+Combo og en CHAdeMO+AC. Så kan man lure på hvorfor ikke begge støtter alle tre standarder.

Panduck

Sitat fra: emil på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:13
Men fortsatt er det stor overvekt av CHAdeMO biler. I tillegg er det mange steder at man lar gammel CHAdeMO lader stå når man setter opp ny multistandard.

Kiwi Lund i Kristisansand har derimot fått to nye ladere: En CHAdeMO+Combo og en CHAdeMO+AC. Så kan man lure på hvorfor ikke begge støtter alle tre standarder.

Jeg har jo full forståelse for at Statoil lar gammel chademolader stå når de setter opp multistandard på Økern og Minnesund, men Kiwi på Kløfta, som jeg nevnte, er som Kiwi Lund, to nye ladere, Chademo/Combo og Chademo/AC. Det virker, som sagt, litt rart. Er disse mer stabile enn Chademo/Combo/AC?

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:24
Sitat fra: emil på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:13
Men fortsatt er det stor overvekt av CHAdeMO biler. I tillegg er det mange steder at man lar gammel CHAdeMO lader stå når man setter opp ny multistandard.

Kiwi Lund i Kristisansand har derimot fått to nye ladere: En CHAdeMO+Combo og en CHAdeMO+AC. Så kan man lure på hvorfor ikke begge støtter alle tre standarder.

Jeg har jo full forståelse for at Statoil lar gammel chademolader stå når de setter opp multistandard på Økern og Minnesund, men Kiwi på Kløfta, som jeg nevnte, er som Kiwi Lund, to nye ladere, Chademo/Combo og Chademo/AC. Det virker, som sagt, litt rart. Er disse mer stabile enn Chademo/Combo/AC?

Personlig ville jeg foretrukket CHAdeMO/CCS på hurtigladerne og en separat 2x22kW AC ved siden av. 43kW AC ser ut til å bli en fotnote i utviklingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Den kanskje mest logiske grunnen til overvekt av CHAdeMO er jo at det i utgangspunktet er et Nissan-Kiwi samarbeid som VW og Renault har kjøpt seg inn i for å få inn sine egne ladestandarder.

kos

Nissan - Renault er det som har samarbeidet - Samme eier. Forklaringen er enkel- Nissan var først ute med en elbil som liknet på en bil.

emil

Sitat fra: kos på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:11
Nissan - Renault er det som har samarbeidet - Samme eier. Forklaringen er enkel- Nissan var først ute med en elbil som liknet på en bil.

https://kiwi.no/Nyheter/Her-kommer-hurtigladerne/

At Nissan og Renault samarbeider om bilproduksjon betyr ikke at de nødvendigvis samarbeider om alt rundt. Da hadde f.eks Zoe ikke hatt store ladeproblemer her i landet. Uansett, det er Nissan og Kiwi som har frontet utbyggingen med Fortum som operatør. Renault-Fortum avtalen kom på et mye senere tidspunkt grunnet et elendig salg av Zoe.

brimi

ARGH. Var innom Kiwi Frogner Fjellbo, der var dc ute av drift. Kjører videre til Kiwi Kløfta, der var munnstykket revet av dc ladekabelen. Elsker elbil, men å ikke kunne stole på ladestasjonene gjør meg gal. Må man kjøre innom hver eneste en i tilfelle neste ikke virker?! Håpløst å bruke elbilen lengre enn 10mil.
Nå kom jeg frem, men må bruke fossilbilen resten av dagen.
Bmw i3

kos

Sitat fra: emil på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:17
Sitat fra: kos på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:11
Nissan - Renault er det som har samarbeidet - Samme eier. Forklaringen er enkel- Nissan var først ute med en elbil som liknet på en bil.

https://kiwi.no/Nyheter/Her-kommer-hurtigladerne/

At Nissan og Renault samarbeider om bilproduksjon betyr ikke at de nødvendigvis samarbeider om alt rundt. Da hadde f.eks Zoe ikke hatt store ladeproblemer her i landet. Uansett, det er Nissan og Kiwi som har frontet utbyggingen med Fortum som operatør. Renault-Fortum avtalen kom på et mye senere tidspunkt grunnet et elendig salg av Zoe.


Da er det litt rart at mens naboen ikke sitter på ladebrikken Charge & drive så fikk jeg den i posten med et års gratis abonnement - har noen sendt deg brikken gratis ?

emil

Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 14:26
Da er det litt rart at mens naboen ikke sitter på ladebrikken Charge & drive så fikk jeg den i posten med et års gratis abonnement - har noen sendt deg brikken gratis ?

Du vet veldig godt hvordan opplegget er og dette her er bare trolling.

kos

Sitat fra: emil på torsdag 05. februar 2015, klokken 14:47
Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 14:26
Da er det litt rart at mens naboen ikke sitter på ladebrikken Charge & drive så fikk jeg den i posten med et års gratis abonnement - har noen sendt deg brikken gratis ?

Du vet veldig godt hvordan opplegget er og dette her er bare trolling.

Hvordan virker så avtalen for deg - for trolling har ikke noe med dette å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA