Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

13A -> 16A oppgradering vs "HVJB upgrade"

Startet av Hyperstress, onsdag 04. juni 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

sn0le

Får i alle fall kun 26A på Fortum sin 22kW på McDonalds på Jessheim.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Car-El

Sitat fra: cra på mandag 30. juni 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Car-El på mandag 30. juni 2014, klokken 09:32
Så hvorfor skal da Fotrum da sette ned strømmen for at BMW ikke klarer å følge standar?

Regner med de gjør det for at ikke laderen skal konke. Da får jo ingen strøm i det heletatt. Hadde bensinpumpa blitt ødelagt av at du tanket dieselbilen din med den hadde nok bensinstasjonen gjort noen grep for å hindre at det skjedde også. ;)

Ladern? Den e jo i bilen! Disse 22kW er Mode3 ladepunkter. Det vil si vekselstrøm med forskjellig spenning, strøm og faser.

Mode4 er likestrøm med forskjellig spenning og strøm. Det vil si at Mode4 lading benytter ikke laderen(e) i bilen, men kobler batteriet rett mot ladepunktet.

Så om BMW trekker formye strøm ut av Mode3 ladepunktet så er det da et problem som BMW må få fikset. Ikke straffe dem som følger standarder som er satt. Og dem som får ødelagt utstyr som er i hendhold til standar, får ta det "hærverket" opp med produsenten av "problemet".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Hvis det er noen trøst Car-El så har Tesla nøyaktig samme problem. Dvs vet ikke om det gjelder noen/alle biler eller noen/alle stolper, men jeg har opplevd avbrutt lading på to forskjellige 230V 16A enfas type 2 stolper.
Skjønte ikke hvorfor før jeg satt og overvåket prosessen. Bilen viser 16/16, men hopper i korte øyeblikk opp på 17/16.
Dvs. bilen forsøker å trekke mer enn de 16A stolpen sier den kan levere, noe som fører til at stolpen kutter etter få minutter. Tesla og Fortum er kjent med problemet, og fixen er inntil videre å stille bilen til 15A.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Hmm. Har merket meg at bilen prøver å trekke 1A over innstilt strømstyrke av og til med UMC også. Er det relatert til det som beskrives over?

Bjørn

høres tvilsomt ut at dette er årsaken.. må være ei skikkelig Nazi sikring som smeller av fordi laderen snuser bortpå 17 tallet..
Har lagt merke til dette jeg og.. men en 16A ryker sjeldent på 18A konstant trekk.. (min erfaring ihvertfall )

Muffinman

Nå består nok en type2 stolpe av litt mer enn en sikring ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. juni 2014, klokken 23:08
Nå består nok en type2 stolpe av litt mer enn en sikring ;-)

Ja, men i strømveien for ladestrømmen finnes det neppe noe mer enn en kontaktor og en sikring. Det er altså normalt ikke noe annet som kan påvirkes av at bilen prøver å trekke mer strøm. Kontaktoren er sikkert en 40A utgave, så da gjenstår sikringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Fikk bekreftet i dag pr telefon at bilen må oppgraderes.
Surt.....
Fikk time i September.
Han som leverte ut bilen min står ikke høyt i kurs hos meg akkurat nå, men det går vel over.  >:(
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ELLP

Min var produsert 30.05 og den har oppgraderingen. Så en eller annen gang i mai må de ha endret i produksjonslinjen.

Breezec

Min ferdig produsert 09.05 har også oppgraderingen.
2022 Model 3 Performance

Jærbuen

Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. juli 2014, klokken 14:07
Fikk bekreftet i dag pr telefon at bilen må oppgraderes.
Surt.....
Fikk time i September.
Han som leverte ut bilen min står ikke høyt i kurs hos meg akkurat nå, men det går vel over.  >:(

Fikk min oppgradert i Stavanger sist uke, sammen med annen fix, og nå lader den 32A med type 2, ca 100 km/t viste app'en :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Batteritralla

Har noen, med enkeltlader, gjort denne oppgraderingen - og ladet med 16A mennekes CEE lader etterpå? 13 eller 16 A?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sturle

Fekk bilen for 10 dagar sidan, med dobbelladar, og den har ikkje HVJB-oppgraderinga.  Testa med 32A Mode 3 på CITTI-PARK Flensburg i går, og han tok berre 26A.  16A tek han derimot fint med bått og raudt adapter.  Dermed er problemet ganske lite for min del.

Milzit

Sitat fra: Hyperstress på mandag 30. juni 2014, klokken 07:06
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 03:51
Sitat fra: Milzit på søndag 29. juni 2014, klokken 23:22
Sitat fra: sn0le på søndag 29. juni 2014, klokken 22:18
Er litt skuffet over vedkommende som leverte ut bilen min på mandag.
La merke til at bilen ladet med 26A på ladestasjonen i kjelleren hos Tesla i Drammen.
Spurte om bilen ikke hadde oppgraderingen som gir 22kW.
Joda, det skulle den ha siden den var ny.
Det var visstnok bare noe med laderen de hadde.
Sa at det var viktig at den klarte 22kW pga tur til Nordnorge i løpet av juli.
Ikke noe problem fikk jeg beskjed om.

Testet på en 22kW Fortum-lader for noen dager siden. Jaggu fikk jeg bare 18kW. :(
Mail sendt til Tesla. Håper de kan fikse dette før vi skal på tur.
Prøve hos en annen leverandør, Fotrum sine stolper er begrenset for tiden p.ga. en i3 som skapte problemer.

De er vel begrenset til 30A, ikke 26A? I så fall skal man få 21kW i displayet, ikke 18kW.

Stemmer.
Hvilke problemer skapte i3-en egentlig?
Det var noe problemer med peak i ladingen som førte til at sikringen gikk.

Jeg fikk min igjen fra service i går og har fått oppgradert lading til 3X32A nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA