Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

13A -> 16A oppgradering vs "HVJB upgrade"

Startet av Hyperstress, onsdag 04. juni 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

Hyperstress

Ble lovet på mail 13A->16A oppgradering. Jeg var tvilende til det, og bad mailmannen om å sjekke det opp en gang til. Han gjorde det og svaret var det samme. Under servicen idag så forsikret de(tekniker tror jeg) meg fortsatt om at delladerne ble oppgradert fra 13A til 16A og at jeg nå kunne lade med 22kw istedet for 18kw på 22kw punkt. Jeg spurte spesifikt om SW update ifm dette, og det var også gjort.
Fortsatt litt skeptisk, og da jeg testet stolpen på Vestby så var det dessverre ingen endring fra tidligere.
Fikk mail etterpå om hva som var gjort, og der stod "Upgrade HVJB to Charger Harnesses, Europe" som flere andre har fått gjort.
Får høre med dem hva som er dealen her.

Noen som har mer info om HVJB greiene?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tesla-man

Spurte om denne oppgraderingen i dag, men den var ikke klar (Skøyen)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Har skrevet om det flere ganger på forumet, men jeg har også fått denne saken utført på min bil i tillegg til annen kabling som ble byttet tidligere i vinter. Servicesenteret kunne avkrefte at dette var 13-16 fiksen, og sa at den ikke var klar enda. Det var ting på gang, men de visste ikke noe om når den ble klar til utrulling.

Dette var 20. mai.

Bilen er nå 7 måneder gammel og har rullet over 26.000km, og det blir en fin dag når ladehastigheten jeg har betalt for leveres.

TRM

Vet ikke om det er svar på noe av det du lurer på, men jeg fikk 50 km/t i ladehastighet på en eon-stolpe i Danmark (11 kW). Fikk bilen utlevert på fredag. Tidligere var vel maks fart noen og 40 på 11 kW?

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Da var maks med enkeltlader eller UMC 13A/9KW. Du har en ny bil, så den har sikkert ikke denne begrensningen. Begrensningen på de eldre bilene kom vel etter at man oppdaget at noe var underdimensjonert, så ble ladestrømmen begrenset til 13A pr. dellader for å unngå uønskede tildragelser. Jeg er ikke så veldig overrasket over at det tar tid å få fikset dette historien tatt i betraktning - i vinter hadde jeg et bestemt inntrykk av at Tesla betraktet lading som ekstrautstyr type luksus etter at adaptere ble levert ut i skjul til enkelte kunder, mens andre som måtte la bilen stå på grunn av at de ikke fikk ladet raskt nok ble elegant avvist. Paradoksalt nok var det kundene som var tidligst ute som måtte vente lengst på adaptere , og som samtidig hadde størst bruk for dem ettersom superladernettverket var begrenset utbygd. Og det er vi som fremdeles sitter med begrenset lading mens nye biler tilsynelatende leveres ut uten denne begrensningen.

OddB

#5
TRM: Har vel aldri vært noe problem å få 11kW med dobbeltlader ?!?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

#6
Jeg fikk bilen i slutten av mars  og fikk beskjed at den også trenger HW-oppdatering.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

RaBalder

Jeg fikk også min i slutten av mars.

Spurte spesifikt om dette med 13A begrensningen. Var vel egentlig bare svada jeg fikk til svar.

Uansett, jeg har også 13A begrensning på min bil. Og det er noe hardware som må byttes.

Muffinman

Hmm, hvis nye biler fremdeles leveres ut uten at dette er rettet i produksjonen er det jo merkelig. Dette kan da umulig innebære en veldig stor omlegging/stopp i fabrikken i forhold til å rette opp titusener av biler i ettertid? Om det er solgt 7000 biler i Norge når fiksen skal rulles ut vil det ta over ett år om de på snitt oppgraderer 20 biler for hver virkedag.

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. juni 2014, klokken 22:23
Hmm, hvis nye biler fremdeles leveres ut uten at dette er rettet i produksjonen er det jo merkelig. Dette kan da umulig innebære en veldig stor omlegging/stopp i fabrikken i forhold til å rette opp titusener av biler i ettertid? Om det er solgt 7000 biler i Norge når fiksen skal rulles ut vil det ta over ett år om de på snitt oppgraderer 20 biler for hver virkedag.

Dette extra-arbeiden dem skyver foran seg bekymrer meg. Det er etter hvert svært mye som skal ordnes "senere". Er bare det at det blir ikke så mye bedre tid "senere".

Og det hjelper jo ikke på presset på service-organisasjonen.
Ender vel opp med å vente 1 år på time for service  ::)

Havebigfun

De fleste biler er vel innom Tesla for årlig service- det er naturlig at dette arbeidet gjøres i denne settingen. Tesla bør ha kapasitet til å ta alle bilene inn til en service årlig ihvertfall- det kan ikke være noe problem ;)

TRM

Sitat fra: OddB på onsdag 04. juni 2014, klokken 21:40
TRM: Har vel aldri vært noe problem å få 11kW med dobbeltlader ?!?
Nei, det er godt mulig. Prøvde forøvrig 22kw-laderen på Smart Club Slependen, og den ga meg noen og 80 km/t (26A). Så da kan vi vel konkludere med at ingenting er endret...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Oppgrderingen jeg fikk sist uke er indeed 13A-16A fixen!!
De hadde glemt å konfigurere SW etter de var ferdig med jobben (selv om jeg spurte spesifikt om dette før jeg dro derfra..)
De trodde det ble vanskelig å fikse over nett, og at jeg måtte inn igjen, men da jeg kom ut til bilen i dag så var første indikasjon at charge current velgeren stod på 32A istedet for default 26A slik den pleier å være i garasjen min. Og nå er det altså verifisert, full ladehastighet er mulig igjen! :)
Jeg vil da anta at alle som har fått HVJB fixen kan få SW konfigurert via nett. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

HKS

Dette er også på plass på min Model S (med enkeltlader). Etter at jeg var på service denne uken.

Får nå 11 kW på 16A og 32A trefase 400V Type 2.
På 16A og 32A enfase 230V Type 2 får jeg 3,7 kW.
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA