Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å fjerne varsellyd ved åpning av dør?

Startet av rsomby, onsdag 04. juni 2014, klokken 09:45

« forrige - neste »

rsomby

Jeg har ikke verdens bredeste garasje, så min bedre halvdel pleier å forlate bilen før jeg parkerer den mot ene siden i garasjen. Enkelte ganger så skal hun kanskje ta med seg noe greier fra baksetet, da irriterer det vettet av meg at jeg må sitte å høre på den forbanna varsellyden som piper når døren er åpen. Er det mulig å slå av dette makkverket?

Skulle ønske jeg kunne stille på alt av varsler både visuelle og akustiske...

laumb


satheesh.net

#2
Jeg "irriterer" meg litt av denne lyden jeg også. Men som laumb sier; setter jeg den typisk i P. Noe som faktisk irriterer meg mer er lyden av mangel på setebeltet. Den er annoying den! >:(

Skulle vært mer intelligent og gått på etter en viss hastighet. I revers og park (og i lav hastighet, f.eks. ved rygging, etc) er den mer forstyrrende enn fornuftig. :(

Car-El

@rsomby
Sett bilen i P.

Til resten: Og selv kunne fjerne alle disse irriterende varsellydene, blir nesten samme som en ADHD tenåring med usikkert automatgevær.

Sikringer, varsellyder og andre begrensninger er der for å holde oss i livet!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

janmb

Hvorvidt man ønsker at bilen skal hjelpe til med slike varsellyder burde selvsagt være konfigurerbart.

Det verste med setebeltetlyden er at det ofte kommer sammen med parkeringssensorene og derfor bidrar til å forstyrre bruken av disse.

For min egen del har jeg portåpner og har derfor lite grunn til å ikke ta på beltet med en gang, men for de som må inn og ut av bilen er det idiotisk å måtte ta på beltet for å ha uforstyrret bruk av sensorene.

Om ikke annet burde varseltonen kun kommet på over en viss hastighet, f.eks 20 km/t
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

BjornH

Parkeringsvarselslydene er det heldigvis mulig å skru av :-)

Burde definitivt være mulig å justere beltelydene og...
Syns det er underlig at bilen varsler ved lyd at beltet ikke er på selv om bilen står i park (P). Blir passe koko av det :-(

satheesh.net

Mitt poeng også @janmb. Jeg (og andre) opplever det som ganske forstyrrende, spesielt i revers. En skikkelig konsert av pipe- og varsellyder i nokså slitsom harmoni, spør du meg. ::)

Det er ikke snakk om faretruende scenarioer jeg sikter til @Car-El, men mindre farlige situasjoner. All denne "sikkerheten" som Amerikanske myndigheter er så glad i har sin rot i rettsvesenet. Der man konstant må tenke over faren for å bli saksøkt - veldig ofte pga folk som ikke (vil) bruker sunn fornuft. :-X

"For your safety, please be sure to fasten the seat belts." De kunne like godt skrevet: "In risk of getting sued, please be sure to fasten the seat belts." :P

cdabel

Den som irriterer meg mest er den høylytt "pling" hver morgen i vinter om at batteriet varmes opp.  Det er kaldt ute...jeg vet det.  Passajeren spør nesten hver gang om noe er galt med bilen når det skjer.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Epleskreller

Sitat fra: cdabel på onsdag 04. juni 2014, klokken 11:53
Den som irriterer meg mest er den høylytt "pling" hver morgen i vinter om at batteriet varmes opp.  Det er kaldt ute...jeg vet det.  Passajeren spør nesten hver gang om noe er galt med bilen når det skjer.

Den plingen er vel fjernet nå i nyere software.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cra

Er forsåvidt enig i at beltevarslingen kunne vært noe mer konservativ (fraværende) i meget lave hastigheter/park/revers, men ser ikke poenget med å koble det ut.

Jeg har aldri skjønt hvorfor noen ikke ønsker å bruke sikkerhetsbeltet når de kjører bil? Jeg kan skjønne det ved rygging og av praktiske årsaker når man f.eks. kjører ombord i ei ferge i lav hastighet, men hva er vitsen med alskens andre sikkerhetssystemer i bilen når man ikke gidder å bruke det enkleste, billigste og antakelig mest effektive?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hyperstress

Enig i at beltevarselet er ubrukelig. Jeg liker å trykke på bremsen idet jeg setter meg inn for å spare tid, og da begynner beltepipinga. Hører den så mye at jeg vil vel ikke reagere når den virkelig trengs. Har sendt innspill om endring, og det bør andre gjøre også om de irriterer seg over dette.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

janmb

Cra:

Akkurat det er en diskusjon som er rimelig meningsløs.

Støttesystemer burde være nettopp det: Støtte. Dvs når det er ønsket og ikke påtvunget slik det er nå.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Enig i at varsellyden for åpen dør er irriterende. Jeg setter av og plukker opp folk relativt ofte, og det er meningsløst at jeg skal varsles om at jeg  holder bilen med bremsepedalen mens døra er åpen. Det er jeg da veldig klar over. Har ikke opplevd en slik iver etter å varsle på noen annen bil.

cra

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 14:08
Støttesystemer burde være nettopp det: Støtte. Dvs når det er ønsket og ikke påtvunget slik det er nå.

Når det gjelder sikkerhetsbelte er det nå engang slik at det faktisk ikke er valgfritt å bruke det; det er påbudt. Sånn sett synes jeg det er greit at man "presses" til å bruke det, selv om det ikke er spesielt vanskeli å omgå. Jeg har selv det midterste beltet bak tilkoblet hele tida for å slippe varsling om noen av pasasjerene bake (vanligvis max 2) legger noe i midten.

De andre lydene er jeg mer tilbøyelig til å være enig i at de kanskje kunne være valgfrie; de går jo stort sett på varsel om at du kan skade bilen, ikke nødvendigvis kveste noen alvorlig. (Joda, ei åpen dør kan skade folk utenfor bilen.)

Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. juni 2014, klokken 14:12
Har ikke opplevd en slik iver etter å varsle på noen annen bil.

Prøv en Leaf! Den har mange ulike plingelyder, men fint lite indikasjon på hvorfor det plinger.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

laumb

Den er tydligvis såpass irriterende at dere tar på dere beltet.

Mission Accomplished!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA