Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk tenning av lys

Startet av Caspar, tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Caspar


De fleste har vel oppdaget at eup ikke tenner nærlys når du kjører inn i en tunnel eller når det blir mørkt. Derfor kjører svært mange av oss i tunneler uten baklys og innstrumentlys. Her er løsningen.
En liten krets med fotocelle som gjør det samme som lysbryteren når du vrir til trinn 2. Dvs,kutter LED foran og gir deg nærlys, innstrumentlys og baklys. Kortet bestiller du fra Ebay, og hvis du er pirkete når du monterer så tar det en time.

Selve printkortet passer fint inn over sikringene i enden av dashbordet

Litt vanskelig å få til et godt bilde av selve lysføleren, men her ligger den mellom dashbordet og A stolpen.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

tlauri

Nice :-) hva søker man på ebay for å finne det?


odahle

Absolutt interessant. Hvordan fungerer den i praksis? Har opplevd flere sensorer som ikke slår seg på når den skal.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Caspar

Sitat fra: tlauri på onsdag 04. juni 2014, klokken 06:56
Kan en slik brukes?
http://www.ebay.com/itm/OEM-VW-Auto-Headlight-Switch-cum-Controller-Upgrade-Kit-for-Golf-Jetta-Passat-/251255252128?talgo=origal&tfrom=251272495877&tpos=unknow&ttype=price&ssPageName=STRK:MESE:IT
Nei, den kan du ikke bruke, hvis du skal ha "plug and play" løsning så blir det denne.
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr

Selv brukte jeg bare en enkel lyssensor og beholdt den orginale bryteren, jeg har da ikke det ekstra valget som heter "Auto" ellers fungerer det helt greit, og ikke minst kostet "next to nothing"  :)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

las^se

Sitat fra: Caspar på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45
Selv brukte jeg bare en enkel lyssensor og beholdt den orginale bryteren, jeg har da ikke det ekstra valget som heter "Auto" ellers fungerer det helt greit, og ikke minst kostet "next to nothing"  :)

Hva kjøpte du?
VW e-up! -14


las^se

Trenger jeg noe mer enn det kortet?

http://www.ebay.com/itm/DC-12V-car-light-control-photoresistor-relay-module-detection-sensor-with-timer-/261359870914?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cda4323c2

Ser du har endel kabler og en kobling i det bildet ditt. Er dette noe som du bestilte fra ebay, eller er det kabel fra bilen? Hadde satt stor pris på litt instruksjoner til hvordan du koblet dette.

Og som andre har spurt om. Virker det? :)
VW e-up! -14

Caspar

#8
Klemme 1,4,16 osv refererer til pinnenr. på kontakten inn på lysbryteren. Jeg lagde et ledningsnett med en stikker for å lette monteringen, det er selvsagt mulig å trekke ledningene rett fra printkortet og ned til bryteren men dette er en ny bil og hvis man begir seg inn på å ettermontere slike løsninger så bør man være ganske nøye. Ledningsnettet inn på bryteren er litt kort, så det er trangt å lodde. Ledningen fra printkortet skal bare loddes inn på de respektive ledningene. Det er ikke noe som skal klippes. Hvis du er ubekvem ned å lodde inn dette printkortet, så er jo den litt dyrere "plug and play" løsningen et alternativ. Kontakten jeg har brukt heter Super seal, og krever en spesiell tang for å klemme på stikkerene.
Selvsagt virker det.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

pladask

Sitat fra: Caspar på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45

Nei, den kan du ikke bruke, hvis du skal ha "plug and play" løsning så blir det denne.
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
Så det er 17-pins vi trenger? Ser det er flere typer på ebay..

Caspar

Sitat fra: pladask på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:52
Sitat fra: Caspar på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45

Nei, den kan du ikke bruke, hvis du skal ha "plug and play" løsning så blir det denne.
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
Så det er 17-pins vi trenger? Ser det er flere typer på ebay..

Det stemmer, men veldig mange av som du finner på ebay har posisjon for tåkelys foran, og det er jo ikke så stilig. Men det finnes 17 pins bryter med autofunksjon og uten tåkelys
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

pladask

Kunne virkelig tenkt meg baklys.
Så ett eller annet sted inne på forumet (husker ikke hvor) at en person tenkte å legge LED-stripe i bummerangrefleksene bak.
Det har jeg også lyst til. Men hvor henter jeg strøm fra enklest tror dere?

Elmo

Sakset fra en annen VW-tråd
Sitat fra: tlauri på onsdag 16. april 2014, klokken 22:13
Snart kommer vw twin-up i salg og den har LED hovedlykter og baklykter, håper lyktene ikke er så dyre å kjøpe. Dette skulle vært standard på E-up, sparer strøm og ser mye tøffere ut  :)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

Tipper jeg skal en tur nedom gutta på deler og tilbehør når jeg er ferdig med ferien og sjekke om disse har fått noe delenummer enda.
http://indianautosblog.com/2013/11/vw-twin-up-concept-104405/vw-twin-up-rear-fascia-at-2013-tokyo-motor-show
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

tobel

Jeg skulle gjerne hatt en løsning på dette men er litt skeptisk til å "modde" en helt ny bil...

Jeg har spurt verkstedet hos Møller der vi kjøpte vår e-up om en løsning. De sier at det ikke er mulig å kople baklysene på sammen med LED-kjørelyset. Om de ikke vil eller faktisk ikke kan gjøre dette vet jeg ikke. Har noen av dere spurt VW-verksted om det samme og fått andre svar?

LED-baklys fra twin-up høres ut som en stilig og sannsynligvis dyr løsning. Med samme logikken for instumentlys og baklys som er på e-up i dag vil dette fortsatt gi mørkt instrumentpanel og baklys i tunnel med mindre man slår på nærlys. Da ender man vel opp med vanlig nærlys foran (og ikke LED-kjørelys) og LED-baklys?

Når bilen har LED-kjørelys er det syndat disse ikke kan brukes sammen med baklys...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA