Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Framtidige elkraft tariffer

Startet av Griffel, tirsdag 03. juni 2014, klokken 14:28

« forrige - neste »

Griffel

TU
http://www.tu.no/kraft/2014/06/03/da-kundene-matte-betale-for-effekt-i-stedet-for-forbruk-gikk-stromforbruket-ned-med-20-prosent

Sitat
Testingen av ny effektbasert tariff på Hvaler ga langt bedre resultater enn Fredrikstad Energinett hadde forventet.

Noe av det viktigste vi har funnet ut er at nettariffen som ble testet var altfor komplisert. Den består av hele fire ledd. Først kommer et fastledd som er likt for alle, så kommer et lavt energiledd, hvor kunden betaler ut fra hvor mye energi som brukes. Så kommer et effektledd, som kunden betaler en fast årlig pris for. På toppen av det igjen kommer et såkalt overforbruksledd, som vil slå inn i de timene hvor forbruket overstiger den abonnerte effekten.

– Tariffen vi har testet er for komplisert til at kundene forstår den. Det er jo vanskelig å forklare hva effekt betyr i det hele tatt. Kundene himlet etter hvert med øynene.
Sitat
NVE vurderer tre ulike tariffmodeller (se egen sak). Den ene er abonnert effekt, den andre er styrt av det maksimale effektuttaket den foregående måneden, mens den tredje er basert på installert sikringsstørrelse

http://www.tu.no/kraft/2013/12/06/slik-vil-nettselskapene-holde-nettleia-oppe-i-fremtiden
Sitat
Høyt effektbehov i perioder

Samtidig vil de samme husstandene få utstyr i hjemmet som sluker ekstremt mye effekt, altså strøm over en kort periode. For eksempel når elbiler skal lades, når induksjonstopper skrus på eller når vann varmes opp momentant istedenfor å tas fra en varmtvannstank.

Nettariffene er imidlertid ikke tilpasset denne utviklingen. I dag betaler husholdningskundene nettleie etter hvor mange kilowattimer strøm de bruker over året som helhet. De blir ikke straffet økonomisk for høye effektuttak.
Dette betyr i praksis at Nettselskapet ønsker å premiere de som lader langsomt om natten, eller straffe de som har det travelt med lading. (Altså at høye effektutak blir dyrere)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Nettleien kan i fremtiden bli avgjort av størrelsen på sikringene.
TU
http://www.tu.no/kraft/2014/06/05/nettleia-kan-i-fremtiden-bli-avgjort-av-storrelsen-pa-sikringa

Sitat
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har sett på tre ulike modeller for hvordan en mer effektbasert tariff kan bli i fremtiden. Den første er abonnert effekt.

Den andre er styrt på målt effekt, altså at man må betale for den timen man i den foregående måneden hadde sitt maksimale effektuttak.

En tredje modell er basert på installert sikringsstørrelse, og at man betaler i henhold til hvor mange ampere hovedsikringen har.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:07
Nettleien kan i fremtiden bli avgjort av størrelsen på sikringene.
TU
http://www.tu.no/kraft/2014/06/05/nettleia-kan-i-fremtiden-bli-avgjort-av-storrelsen-pa-sikringa

I feriehuset vårt på Sunnmøre har vi allerede i flere år hatt en nett-tariff som avhenger av størrelsen på hovedsikringene og dermed altså den maksimale effekten man som kunde kan bruke. Det lokale nettselskapet har imidlertid foreløpig en veldig enkel modell/tariff med kun to trinn (over og under EN sikringsstørrelse). På lengre sikt kan det sikkert være aktuelt med flere trinn f.eks. trefase inntil 25 A (mindre hytter), inntil 40 A, inntil 63 A og kanskje enda et trinn(?).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

TB

#3
Måler for overforbruk var vanlig før, mange eldre hus har fortsatt måler med ein total måler, og ein overforbruk, men den er ofte dekka over pga. bruken vart avvikla. På kjøkkenet var det montert wattmeter, med raud nål som kunne stilles til "maks" effekt, før overforbruk starta og gå. Bryter for vv tank var ofte montert samme stad, ved og juster ned på 1 var det mulig og spare overforbruk. Dette var ein manuell prosess, der husmødrene måtte følge med på nåla t.d når middagen stod på komfyren.

Om dette igjen blir aktuelt, vil smarte strømnett straks bli meir lønnsom. Ved og automatisk styre større forbrukere som vvtank, varme, lading av elbil, vaskemaskin, tørketrommel osv. vil overforbruk bli redusert, ved at forbruket blir redusert eller utsatt, til det er auka tilgang på effekt.

Noko som alt idag blir brukt er bedrifter / borettslag som har alternativ kjelde for oppvarming betaler mindre pr kwh om dei installerer utstyr som automatisk kobler ut elektrisk oppvarming når forbruket er høgt. Denne typen sparing vil ved overforbruk og gjelde private.

Utstyret vil betale seg ved innsparte kostnader, og elnettet treng ikkje bli utvida i like stor grad, ved at forbrukstopp blir mindre.

Dette kan likne litt på telefonkostnader: I starten var det kostbart og ringe til mobiltelefon, men det var gjerne ikkje like kostbart og ringe mobil til mobil, eller mellom ulike operatører. Det vart installert utstyr i PBXer som automatisk ruta samtaler på rimeligste måte, via prefix, og direkte til mobilnettet. Den reduserte kostnaden betalte ned utstyret. (I det minste i følge selgerne..)
Når dei store forskjeller på samtalar forsvant var det ikkje lenger nødvendig med denne typen utstyr.


Om totalt forbruk vil bestemme prisen for private på elektrisk kraft / nettleige vil dette gi ein auke i salg av "smart" utstyr. Auka salg gir normalt tilgang på større utvalg av utstyr, til ein mindre pris.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ZerOmancer

Sitat fra: Helge på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:21
I feriehuset vårt på Sunnmøre har vi allerede i flere år hatt en nett-tariff som avhenger av størrelsen på hovedsikringene og dermed altså den maksimale effekten man som kunde kan bruke. Det lokale nettselskapet har imidlertid foreløpig en veldig enkel modell/tariff med kun to trinn (over og under EN sikringsstørrelse). På lengre sikt kan det sikkert være aktuelt med flere trinn f.eks. trefase inntil 25 A (mindre hytter), inntil 40 A, inntil 63 A og kanskje enda et trinn(?).

En sånn modell mener jeg ble prøvd ut i Bergen i begynnelsen av årtusenet. Jeg husker det var et ras av kunder som nedgraderte inntakene sine. Spesielt i hytter og naust ble det plutseslig for lukseriøst med trefase.

Det ble heldigvis fort omgjordt (eller forskjellen mellom tariffen minsket?). Et fullstendig sløkket system som presset deg til kjipeste elanlegg.  Selvfølgelig ingen påvirking på effektutaket, men det var noen elfirmaer som gjorde de godt  med å skifte bunnskruer til 2000,-kr stykket..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Griffel

Sitat fra: ZerOmancer på torsdag 05. juni 2014, klokken 23:19
Selvfølgelig ingen påvirking på effektutaket,
Som du ser av første innlegget i denne tråden var test oppsettet i Fredrikstad overraskende vellykket.
Nå kan dette ha en større effekt en for få år siden nettopp på grunn av elbillading, induksjonstopper, direkte vannoppvaremere osv. For elbiler på den måten at en blir belønnet om en tar ut f.eks 40kWh over en periode på 10 timer istedet for 2 timer, at en lader om natten og ikke i middagstid etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ZerOmancer

Ja, kundene i Fredrikstad betalte for brukt effekt. Eksempelet fra Bergen var et fastledd for tilgjengelig effekt.

F.eks: Du trenger ikke 3x32A/400V i hytten/naustet ditt, men det er veldig greit å ha trefase til båtoptrekket, kappsagen, eller  kansje hurtigladingen de to dagene i året det er litt travelt.
Med den ene tariffen er det fullt mulig, men koster litt ekstra. Med den andre tariffen koster det mer enn det smaker, og det blir å dra båten med håndemakt, og kjøre fossilt for sikkerhets skyld..
En stor forskjell for deg, men ganske liten forskjell for everket. ;)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

knuterik

Da blir jo bare løsningen å installere batteripakker hjemme med nok effekt til å lagre et døgn strømforbruk.


Da kan man lade disse jevnt gjennom hele døgnet, og trekke ut en enormt høy effekt når man trenger det - f.eks. til å hurtiglade bilen din, eller til å lage mat.


En fin bieffekt vil være at dette er et ideellt oppsett også for solceller. Man slipper da i stor grad å betale forbrukskomponenten i nettleien slik man må i dag - da er det plutselig mye mer lønnsomt med solceller på takene i de tusen hjem :-)
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA