Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 kr minuttet for type2 lading?

Startet av sondell, mandag 02. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

sondell

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 06. juni 2014, klokken 10:24
Er Tesla eiere spesielt gnine eller har en brukt opp alle pengene på bil siden pris for å lade en skvett er så viktig? Tror dere virkelig at bedrifter og samfunnet skal sponse infrastruktur og strøm uten egenandel?
Tråden ble ikke startet for å snakke pris. Selvfölgelig må det tas betalt. Den ble startet for å få en diskusjon om hva som er best mulig betalingsmodell for elbillading. Det er en umoden bransje.

Veggen

#31
Ladestasjoner er foreløpig et knapphetsgode.
Opptar man en knapp ressurs bør man betale for det.
Strømprisen er i denne sammenheng tilnærmet uvesentlig. Tidsbetaling er en mye bedre måte å sikre best utnyttelse både for leverandør og brukere.
Husk at videre kommersiell utbygging av ladestasjoner er avhengig av vår betalingsvilje. Blir det ikke lønnsomhet i dette snakker vi fremdeles om rekkeviddeangst om 5 år også.

sondell

Sitat fra: Griffel på fredag 06. juni 2014, klokken 09:40
Hvorfor betale per minutt for lading:

Prisen burde egentlig bestå av to elementer. Energipris og leie av infrastruktur.
f.eks 0,5kr/kWh + 90 øre per minutt for lån av utstyr. Men siden kWh prisen blir en liten del er det like greit å ta minuttpris f.eks 1kr for type 2 kontakt og 3kr for DC. (Prisene er tilfeldig valgt)

For bensin er det omvent, her er fylletiden så kort i forhold til energimengden og uansett fyller alle med omtrent samme hastighet så da er det enklere å legge prisen på mengden bensin.

God poeng. Men hvis det er det som er fordelingen da. Fortum mente det var höy strömpris grunnet muligheten å öke effekt på nettet så momentant. I tillegg så er jo 90 öre per minutt på to ladepunkt en potential på nesten 1 MNOK per år. Så enten er de vesentlig dyrere å sette opp enn jeg antar eller så regner de med lavt bruk. Tror personlig man er med på å sponsre CHAdeMO og CCS oppsettet her. I tillegg er det enkelt med minutt. Ellers må man ha sertifisert energimåler på plass som regner forbruk.

sondell

Sitat fra: Veggen på fredag 06. juni 2014, klokken 10:49
Ladestasjoner er foreløpig et knapphetsgode.
Ikke der jeg kjörer... der står det tomt...

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 06. juni 2014, klokken 10:24
Er Tesla eiere spesielt gnine eller har en brukt opp alle pengene på bil siden pris for å lade en skvett er så viktig? Tror dere virkelig at bedrifter og samfunnet skal sponse infrastruktur og strøm uten egenandel?
Det er vel mange av oss som har brukt opp alle pengene på bil ja :D
Må minne om at en god del av disse Teslaeierne har bidratt til ladefondet til TOCN som har som målsetning å sponse bedrifter og samfunn med å gi bort ladestasjoner.

Jeg tror alle tjener på at det finnes forskjellige forretningsmodeller for ladestasjoner.  De aktørene, handlesentre og spisesteder, som ønsker å tilby lading som en ekstraservice til sine kunder vil kunne bidra til å regulere dette nye markedet. De kommersielle aktørene har levert noe som appelerer til meg enda.Håper de klarer å finne et felles betalingsopplegg for lading, med sammenlignbare priser.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tho

#35
Jeg prøver å komme fram til hva som er fair. Men det er faen ikke så lett som en først skulle tro. Enkleste hadde vært å betale for antall kW/h men da har du problemet med biler som oppholder plassen unødig lenge. Så dette kan løses med minuttpris. Men er det fair at en bil med 22kW lader må i praksis betale mindre enn en med 11kW lader?

Lav minuttpris + Pris per kW/h er nok mest fair. Men hva er største kostnaden for operatøren? (Utenom investering) Er det strøm eller at noen står der for lenge?

Gud å mye enklere det er når det er gratis :) Synes forøvrig Hovden har en grei løsning. Lading er gratis men du betaler for parkering utover 2 timer.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

cra

Hva mener du med unødig lenge? At en med enkeltlader står dobbelt så lenge som en med dobbeltlader for å få fylt opp like mye? Eller at noen lader mer enn de trenger for å komme seg til neste lader?

En combo av tid+kWh tror jeg hadde vært best; det gjør at alle betaler etter hvor mye de får, samt at en får mulighet for at det straffer seg å stå der uten å lade. Det er vel det siste her som er "viktigst". At noen lader treigere enn meg har jeg ikke noe problem med; det kan være denne ene gangen i året de trenger å lade der, og at dobbeltlader er en kostnad de ikke tar for at jeg skal vente ti minutter kortere skjønner jeg godt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OddB

Ved å sette opp flere ladere med forskjellig hastighet og forskjellig pris utnytter du den tilgjengelige strømkapasiteten optimalt og alle får en rettferdig pris.
f.eks
DC     5 kr pr min
22kW 1 kr pr min
11 kW 0,5 kr pr min
7,4 kW 0,40 kr pr min
3,6 kW 0,25 kr pr min
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bent

Sitat fra: tho på fredag 06. juni 2014, klokken 13:33
(...) Men hva er største kostnaden for operatøren? (Utenom investering) (...)
Drift og vedlikehold av betalingsløsning? :P
Tesla Roadster, 25Mm

tho

Det er nettopp det jeg faktisk tror Bent ;) Bra noen følger med :D
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Car-El

Som jeg skrev tidligere:

Ta betalt for bruk og misbruk. Allså. 2kr/kW. Det gir et forbruk på 3-6kr mila. Veldig OK. Når Mode3 eller Mode4 laderen registrerer at du ikke trekker mere strøm. 5kr/minuttet. Da ville ingen ladet til mere enn 99% og nestemann vil få plass.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Som æ har skrevet i en annen tråd:

Ta betalt for bruk og misbruk. Allså. 2kr/kW. Det gir et forbruk på 3-6kr mila. Veldig OK. Når Mode3 eller Mode4 laderen registrerer at du ikke trekker mere strøm. 5kr/minuttet. Da ville ingen ladet til mere enn 99% og nestemann vil få plass.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 06. juni 2014, klokken 14:49
Som jeg skrev tidligere:

Ta betalt for bruk og misbruk. Allså. 2kr/kW. Det gir et forbruk på 3-6kr mila. Veldig OK. Når Mode3 eller Mode4 laderen registrerer at du ikke trekker mere strøm. 5kr/minuttet. Da ville ingen ladet til mere enn 99% og nestemann vil få plass.

Det hjelper jo ikke for Mode 3. Da stiller man bare ned ladestrømmen slik at den er ferdig å lade når man skal dra igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip Marlowe

Huff, tydelig at når krybben er tom så bites hestene. Problemet er at det er for få type 2 uttak, og jeg synes det ikke er riktig at de med dobbeltladere skal hisse seg opp over at de med enkeltladere står lenge nok til å fylle den strømmen de trenger.

Enkelte steder har de bare satt opp kun et type2 uttak, de burde jo ha satt opp et eller to til når de først var i gang.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

janmb

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 06. juni 2014, klokken 10:24
Er Tesla eiere spesielt gnine eller har en brukt opp alle pengene på bil siden pris for å lade en skvett er så viktig? Tror dere virkelig at bedrifter og samfunnet skal sponse infrastruktur og strøm uten egenandel?

Skivebom.

Det er ikke gnient å forvente at en vare prises riktig.

De som bygger ut lading skal selvsagt prise ut fra egne kostnader og ta en fornuftig profitt - som all annen næringsvirksomhet.

Man skal derimot ikke utnytte prisnivået folk er vant til for fossile drivstoff.

På samme måte som forhandlere heller ikke skal stikke av med halve avgiftsletten fordi folk uansett er vant til at biler skal koste enda mer. Derfor er jeg glad Tesla selger selv og ikke lenger forhandles via Ferdinand og lignende
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA