Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 kr minuttet for type2 lading?

Startet av sondell, mandag 02. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

sondell

Stoppet tilfeldigvis ved Fortum sin ladestasjon i Örje. Skulle ikke lade, gikk bare bort å sjekket. Sto at det kostet 1 kr minuttet for opp til 22 kW. Kanskje kunne värt greit for 22 kW, men når man har enkeltlader og bilen i tillegg er begrenset til 13A i stedet for 16A slik at det blir i underkant 9 kW lading så blir det nesten 7 kr/kWh.

Er det mange steder man begynt med betaling for type2 på den måten? Synes det blir litt feil å ta betalt kun basert på tid og ikke faktisk ladet ström.


fredag

Sitat fra: sondell på mandag 02. juni 2014, klokken 23:57
Stoppet tilfeldigvis ved Fortum sin ladestasjon i Örje. Skulle ikke lade, gikk bare bort å sjekket. Sto at det kostet 1 kr minuttet for opp til 22 kW. Kanskje kunne värt greit for 22 kW, men når man har enkeltlader og bilen i tillegg er begrenset til 13A i stedet for 16A slik at det blir i underkant 9 kW lading så blir det nesten 7 kr/kWh.

Er det mange steder man begynt med betaling for type2 på den måten? Synes det blir litt feil å ta betalt kun basert på tid og ikke faktisk ladet ström.

Kostnaden på disse ladestolpene er til stor grad utstyret og installasjon, og ikke så mye strømforbruket.

Jo mer jeg tenker over det, jo riktigere synes jeg det er å ta betalt pr minutt istedet for pr kW.

Hvis de har flere forskjellige typer ladestolper, så vil riktig prising gjøre at brukerne velger "riktig" stolpe.

Prising pr minutt sørger for at folk peller seg vekk og frigjør plassen for andre så fort de har ladet ferdig.

Med prising pr kwh risikerer man at folk setter ned ladehastigheten for å kunne parkere billig.

Hvis man synes det er dumt med treg lading, så bør man uansett velge dobbeltlader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

inverter

Enig, utfordringen med at det er gratis er at da får man situasjoner der folk som med fordel kunne ha ladet hjemme benytter ladepunktet bare for å spare strøm. Noe som igjen kan medføre kø.....

Med 18-22kw lading synes jeg prisen er grei enn så lenge. Dersom Fortum tjener fett på dette, vil det komme flere aktører og mer konkurranse....

Når venner og bekjente spør meg om jeg anbefaler elbil så sier jeg alltid at det er en forutsetning at du kan lade der du parkerer mest, som regel hjemme.

Philip Marlowe

Jeg synes også det er greit med 1 kr minuttet så lenge det er type 2 med 22kWh. Ladeplassen skal jo ikke være en parkeringsplass.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OddB

#4
Hvor "spiselig"  60kr/t er kommer an på hvem som driver laderen.... Det blir litt som å ta betalt av gjestene for toalettbesøk...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Men dette regulerer markedet selv... Etter at Tøcksfors fikk gratis 22kW ligger plutselig lista høyt for å dra til Nordby og obskure industrikontakter for å handle.
McD burde se på laderne som et markedsføringsmiddel, utrolig hvor mye junkfood man kan få i seg på et ladestopp på en time eller to. . :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sondell

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 03. juni 2014, klokken 22:51
Dobbeltlader strikes back!

Er mere en en gang jeg angret å ikke gå for dobbeltlader ja...

1 kr per minutt synes jeg også er greit for 18-22 kW. Men nå kan jeg bare lade med 9 kW, og da blir det dobbelt så dyrt som CHAdeMO lading som vel bör väre dyrere siden det er dyrere å sette opp og går fortere. Og jeg har aldri sett en bil der så tid er jo på den måten ikke en issue.... jo, btw, sto en ICE bil der litt skrått over begge plassene i går....

Men som nevnt tidligere her så er det gratis i Töcksfors Shopping center. Så ikke noe stort problem annet enn for Fortum. Bare stusset over den höye kWh prisen når en har enkeltlader.

OddB

Tror vinnerne til slutt blir de som innser at ladestasjoner ved restauranter og handlesentre må ses på som et servicetilbud på linje med gratis parkering og toaletter.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Harlex

Sitat fra: OddB på tirsdag 03. juni 2014, klokken 23:52
Tror vinnerne til slutt blir de som innser at ladestasjoner ved restauranter og handlesentre må ses på som et servicetilbud på linje med gratis parkering og toaletter.
+1

Jeg for min del kommer ikke til lade et sekund på rene pengemaskiner av ladepunkt. Da må det være totalt krise... På disse punktene så tar man max av det markedet og det vil i mindre grad ha noe med investering eller driftskostnader å gjøre. Tjene penger er motivet og for all del det er ikke ulovlig det. Håper bare inderlig at det ikke er på dette skal blir den vanlige løsningen fremover. Da vil jeg heller betale fossilt drivstoff avgift der pengene i større grad kommer fellesskapet tilgode.... Men det er no meg....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

bb

Fortum har nok priset såpass høyt for å få tilbake investeringen av ladestasjonen samt å få dekket strømkostnadene. Men etter min mening er det for høyt. Hadde de halvert prisen tipper jeg mer enn dobbelt så mange hadde brukt dem.

Bare se på CHAdeMO-laderen til ABB i Ole Deviks vei. Jeg handler fast på Rema 1000 rett ved siden av. Før da den var gratis stod det 2-3 Leaf i kø for å lade. Selv når jeg kjørte forbi på natterstid stod det ofte biler der og ladet. Men nå har jeg aldri sett en eneste bil lade.

Jeg mener det er hensiktsmessig å ta betalt for lading. Som andre har nevnt så vil det hindre folk i å bare bli stående der. Og selv om prisen hadde falt til 20-30 kr timen så er det nok til at folk flytter seg når de er ferdig. I byen koster det omtrent det samme for fossiler å parkere.

Eller så kan man tilby gratis lading og parkering. Men da må det være mer enn nok ladeplasser.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cirion

Fortum har riktig pris på Chademo, men å ta lik pris på Type2 22kw blir for mye...
Chademo stolpene koster vesentlig mer.

1kr pr. minutt er dyrt, spesielt på et shopping senter. Det er som du sier BB en fin måte å få folk til å ikke bruke den stolpen. Desverre begrenser det ikke idioten som velger å parkere der i stedet.

Når et senter har kun 1 stolpe, er det riktig å ta betaling. Rett timepris i mine øyne ville være 20kr/t. Det er nok til å stoppe de som bare er ute etter gratis strøm, og samtidig dekke løpende kostnader. Stolpekosten i seg selv dekkes inn av mersalg.

Senterene bør se verdi i å tilby gratis lading til kundene. Hvorfor bruke penger på dyre stolper som tar seg betalt, når de kan montere enklere og rimeligere type2 ladere.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: bb på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:58
Bare se på CHAdeMO-laderen til ABB i Ole Deviks vei. Jeg handler fast på Rema 1000 rett ved siden av. Før da den var gratis stod det 2-3 Leaf i kø for å lade. Selv når jeg kjørte forbi på natterstid stod det ofte biler der og ladet. Men nå har jeg aldri sett en eneste bil lade.

Den laderen var jo i praksis umulig å bruke ved behov, nettopp fordi køen var så lang...

Hvis man har kjøpt en elbil er ikke prisen på hurtiglading så høy at det lønner seg å bruke fossilbilen (Ishavsveien eller Grønn kontakt er unntaket!) så jeg antar mange av de som ladet hos ABB ikke hadde et rellet behov.
Hvor og hvordan de lader nå vet jeg ikke, men jeg tviler på at de har sluttet å kjøre elbil...

Med Leaf (100-150km rekkevidde) er ikke prisen på hurtiglading problemet, men tiden vi bruker.
Når vi skulle til Strømstad Spa-hotell forrige uke endte vi opp med å kjøre fossilbil, ikke pga. prisen på hurtiglading men fordi:

1) Hurtigladeren på Liertoppen var ute av drift, så vi ville kjørt fra Asker med 30% strøm
2) Vi måtte hurtigladet ca 30 min. på Ski
3) Vi måtte hurtigladet ca 30 min. i Sarpsborg
4) Vi hadde sannsynligvis måtte stå å vente på laderen

På onsdag ettermiddag var ikke 60-90 minutter lenger reisevei så forlokkende...
At Ishavsveiens lader ville kostet oss dobbelt så mye gjør det selvfølgelig ikke noe bedre, men noen hundrelapper fra eller til var ikke avgjørende for at vi valgte fossilbilen.

Løsningen er selvfølgelig Tesla...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Cowboystrekk

Jeg synes ikke at 1 kr minuttet er dyrt. Dette er jo noe folk i hovedsak bruker på reise og ikke i det daglige. Om man så betaler 60 kroner for 5-6 mil, so what? Det verste som har skjedd er at du har brukt omtrent det samme som du ville gjort på bensin den ene gangen. Jeg forstår at de som bygger ut ladestasjoner faktisk må få tilbake investeringa si. Chademostasjonene er nok store pengesluk for flere av utbyggerne. Type 2 er jo langt bedre, men allikevel skal man dekker 10-20 000 i utbygging samt ofte oppgradering av trafo etc, litt slanter til strøm og noen kroner i lønn til de som jobber i selskapet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

janmb

For min del er det aller mest den bakenforliggende årsaken til valgt prising som er interessant - mer enn selve prisnivået.

Dersom prisen er satt fornuftig ut ifra kostnader (drift og etablering) samt et fornuftig påslag er det helt greit. Tror 1 kr/kw er nogenlunde i gata slik sett, kanskje noe i overkant - men det avhenger jo kraftig av tidsrammen man ønsker å dekke inn investeringene over.

Dersom prisene settes basert på folks betalingsvilje basert på gammel vane for fossile drivstoff derimot er ikke det greit i det hele tatt. Hvor mye betaling tilbyder fortjener for lading har og skal ha null sammenheng med bensin- eller dieselpriser - noe som dessverre ikke alltid er tilfellet. Har sett enkeltuttalelser som trekker inn pris på fossile alternativer i rettferdiggjøring av ladepriser flere ganger.

Thomas er også inne på et interessant tema... Skal lading prises bare ut fra varetilbudet, slik man normalt ville gjort, eller skal det også ses på som et virkemiddel til å holde tilbudet om lading mest mulig tilgjengelig til de som trenger det mest? Selv har jeg ikke noe godt svar der. Vanskelig å definere en fornuftig balansegang mellom de to.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA