Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kampen om ladekundene, eksisterer den?

Startet av RaBalder, lørdag 31. mai 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

RaBalder

Og jeg savner "bensinpris-krigen" mellom ulike firma som drifter ladestasjonene.
Store lysende skilt som henger utover veien med "2.35 kr / kWh". Og lengre borti gata "2.45".

Noen som har sett noe til en slik "krig"?


Kanskje man trenger en enhetspris på lading. Slik at det blir mulig å sammenligne enkelt ulike tilbydere. Interface+effekt gir en enhetspris per kWh.

Eksempel.
Type2-22kW     => 4.50 kr/kWh
Type2-11kW     => 3.10 kr/kWh
Chademo-50kW => 7.50 kr/kWh



Det blir ikke helt som å sammenligne med bensinstasjoner. De fleste fyller jo opp i kontakten hjemme til vanlig.

Men av og til så er man på farten. Og da hadde det vært gøy å kunne velge mellom to tilbydere når man må lade.


Kent

Jeg tror at en så lenge så skal man være fornøyd bare man finner en plass å lade. Man burde heller jobber for å få størst mulig geografisk spredning. Priskriger får man ta etterhvert :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

emil

For 6 måneder siden synes jeg 50kr var grensen for en hurtiglading, nå merker jeg at jeg vil ta Leafen på langtur og med glede hadde betalt 100kr for en hurtiglading hadde det bare vært ladere tilgjengelig.

Men det må være et forhold mellom pris og tid/kW brukt. 100kr for 3-4kWh for å slippe rekkeviddeangsten blir alt for dyrt mens samme pris for å fylle en 85kWh Tesla fra tom til full blir alt for billig...

nien

Lademarkedet fungerer ikke, fordi de firmaene som har fått statsstøtte IKKE klarer å levere tjenesten. De som KUNNE ha levert ladetjenester basert på vanlig konkurranse, er inntil videre satt på sidelinja.... Helt til BMW VW med fler oppdager at kundene ikke får hurtigladet... Og da setter før nevnte merker opp egne ladere for å holde sine kunder blide og fornøyde...

Bare trist at dette har tatt lang tid...

Jan-Børre Olsen

Lademarkedet er en skandale spør dere meg når man får satt seg litt inn i det. Null strategi på plassering, prismodell og standarder. Transnova har i mine øyner helt mislyktes å tenke strategi når det gjelder hurtigladere og har bare lekt gladgutter som har tildelt penger til ladere som bilister ikke får brukt. At ikke media har tatt mer tak i dette er undelig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

kringon

Må si meg enig med Smaug 01.

Når det gjelder priser, så syns jeg tilbyderene der ute har "helt OK" priser.

Jeg lader gjerne for en 50-lapp for å kunne kjøre i 100 + ha varme på hvis jeg ønsker det.

Når det gjelder krav til oppetid, geografisk plassering og antall, for å nevne noen parametere, så er det totalt krise.

Jeg har opplevd 4(!) ganger i løpet av 4 uker at ulike hurtigladere er ute av drift (dette til tross for at NOBIL rapporterer at de er i drift). HELDIGVIS så skjedde dette i områder der det florerer av hurtigladere (drammen), men det tar jaggu ekstra tid, og det er enerverende!

At ikke Transnova har lagt opp en plan for geografisk plassering syns jeg er utrolig. Sør-vest for Drammen er det nesten blottet for hurtigladere (1 i Tønsberg og 1 i Arendal før Kristiansand neste). Begge disse er kun ChaDeMo.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Karkris

Helt enig! Strategi for lading mangler fullstendig. Virker nesten som at em ønsker å oppnå MINST mulig, dvs trenere. Bellona fikk til mer i Nordland Troms og Finnmark på en uke enn myndighetene har klart på fem år...
Priser, kort- , abonnement- og betalingssystemer er et evig kaos! Hvem vil vel ha det slik!?

Tror det blir Elon som får dette til å fungere etterhvert!
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

goggo

#7
Jeg var på min første hurtigladetur fra Oslo området til Sørlandet nå nettopp.
For meg ser det ut til at kampen om kundene pr idag er slik at den som har ladere som virker den får også kundene. Jeg håper at Fortum snart får tegnet de rette kontrakter med sine underleverandører og får ansatt de folkene som skal til; slik at de kan få stabil drift på sine hurtigladere.
På min Sørlandstur opplevde jeg 100% nedetid på de Fortum ladere jeg besøkte (totalt 2 besøk på 2 ladere) og 100% oppetid på Grønn Kontakt sine ladere (totalt 5 besøk på 3 ladere).

Av "uavhengige" lade operatører opplevde jeg også 100% oppetid (3 besøk på 2 ladere).

Med Fortum sine priser og Grønn Kontakt sin oppetid, pluss en del uavhengige operatører, så vil alt bli bare velstand :)

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Leon

Har hatt god erfaring med Fortum sine ladere tidligere, men nå sliter de virkelig! Vet ikke hvorfor de plutselig har problemer med nesten halvparten av sine ladere.

Var selv innom Buskerud bilsenter sist uke, en lader Fortum har overtatt, og denne fungerte heller ikke selv om den var markert som ok i hurtigladekartet. Ringte Fortum kundeservice og de fikk startet ladingen for meg. Etter ferdig lading forsøkte jeg på nytt, men samme feil oppsto. Fikk registrert id-brikke, men deretter fungerte ingen knapper for start av lading.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA