Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge er det akseptabelt å lade på hurtigladestasjoner?

Startet av Nærbø, mandag 07. oktober 2013, klokken 22:47

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Det må vel være greit å lade til man har nok strøm for å komme dit man skal og det kan jo være langt og lenger enn langt  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Thomas Parsli

Hvis man faktisk skal langt og lenger enn langt synes jeg det er greit å lade til 100%

Men det er også lov å bruke vurderingsevnen hvis det er -10 og du har tre biler bak deg i køen; tenk litt på den som står bakerst og hvor lenge han må vente!

Thomas

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hedda

Vi i Salto Ladestasjoner as har akkurat satt igang en prosess med å teste ut akkurat denne problematikken på Skøyen i Oslo. "hook deg på" køsystemer, deling av strømmen (når en bikker under og bruker minimalt med strøm) o.l.
Løsninger kommer, bare ha litt mer tolmodighet, for dette er et nytt og upløyd produktområde:)
Vi er bare i begynnelsen av en ny laderevolusjon.

Hedda
Prosjektleder for PowerPark
Salto Ladestasjoner as

svingen

Grønn kontakt har inført 30 min per lading,så trenger du lengre enn det må du betale en gang til,tror ikke det er satt opp noe skilt som gjør att man må tilbake i "køen" igjen hvis det er kø men da må man i det minste betale noen kr,flexi laderen som dem har er maskimalt 6 timer.

hvis alle hadde 30 min per gang man betalte ville det hjulpet en god del,men flere og flere virker som har det nå heldighvis.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

MindViruz

Sitat fra: Mippen på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:53
Var to biler som hadde parkert på en hurtiglader i dag når jeg skulle lade. Den ene viste 100prosent når jeg kom. Den andre hadde koblet seg opp med en egen lader. Begge eierne var borte. Maks ladetid der var 15min, men jeg ventet ca 10-15 min og ikke noen kom. Vasket så bilen min og 20minutter senere sto begge bilene der. Var da også flere som var kommet for å lade. Skikkelig frekt. Måtte dra hjem for å lade bilen.

Hvis du allikevel kunne lade bilen hjemme, hvorfor ville du da okkupere en ladeplass?...

Enkelte (jeg sier ikke deg) lader der det er gratis for å "spare penger". Kanskje det var dette du opplevde.

En lading fra 20%-80% koster ikke mange kronene, og jeg synes det er respektløst å misbruke ett (gratis) ladenettverk som er ment å hjelpe elbilbrukere som trenger lading for å å oppnå nødvendig rekkevidde.

Å lade, bare fordi det var ledig, og det er gratis, mener jeg ødelegger en del av formålet med ladenettverket man har tilgjengelig i dag. Jeg lader kun dersom jeg ser at det er nødvendig, og da kan man legge en lapp i ruten hvor det står "jeg trenger 70%, så kan jeg kobles av".

Jeg har også lurt på hva som hadde skjedd om jeg hadde lagt kontakten min ved siden av en som lader på ett kjøpesenter, og hengt på en lapp: "Kan du være så grei å plugge meg i når du er ferdig å lade, jeg trenger 70%". Ville jeg kommet ut og bilen min var plugget i hvis vedkommende dro før meg?

Hadde ladeplasser vert "off limits" for de som ikke trenger de hadde det vert bedre...

Espen Hugaas Andersen

Er det greit for en Tesla med CHAdeMO adapter å lade i to timer?

Jeg tenker at det er i utgangspunktet greit å lade opp til der effekten fra hurtigladeren faller under 3,5 kW. Da kan man like godt finne seg et Schuko stikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

K

Sitat fra: MindViruz på torsdag 27. februar 2014, klokken 12:11

Hvis du allikevel kunne lade bilen hjemme, hvorfor ville du da okkupere en ladeplass?...

...

En lading fra 20%-80% koster ikke mange kronene, og jeg synes det er respektløst å misbruke ett (gratis) ladenettverk som er ment å hjelpe elbilbrukere som trenger lading for å å oppnå nødvendig rekkevidde.

Å lade, bare fordi det var ledig, og det er gratis, mener jeg ødelegger en del av formålet med ladenettverket man har tilgjengelig i dag. Jeg lader kun dersom jeg ser at det er nødvendig, og da kan man legge en lapp i ruten hvor det står "jeg trenger 70%, så kan jeg kobles av".

...

Hadde ladeplasser vert "off limits" for de som ikke trenger de hadde det vert bedre...

Hvordan avgjøre hvem som har behov for å lade og ikke behov for å lade? Det vil bli en rimelig subjektiv vurdering. Dt eneste fornuftige er at det tas betaling for å lade, da er det sannsynligvis en ledig ladestasjon å finne når man trenger den.

MindViruz

Enkelt. Vet du at du kommer fram uten å lade, ja da vet du at du ikke tenger å lade. Vet du at du ikke kommer fram, eller er usikker, da tenger du å lade...

emil

Sånn situasjonen er i dag kommer Leaf'en aldri til å bli noen bil til langturer.

Fornuftig prising og betalingsmåte for hurtiglading er en nødvendighet, men en annen ting er tilgangen til laderen.

En ting jeg har lurt på er om man kunne ha to (eller flere) hurtigladere hvert sted og at man via et medlemskap/app kunne reservere ladetid på en av de mens en annen var for "drop-in" besøk. Og hvis man ikke passet på å frigi reservert ladetid hvis man ikke trengte eller ble forsinket så ble man svartelistet etter x-antall saker. Kobler man opp mot gps i telefon så kan man også få varsel om det ser ut som om man blir forsinket, samt varsling av andre som skal ha lading før/etter.

Kan riktignok bli en utfordring med mye å passe på mens man kjører, men har man dataforbindelse+gps kan det meste gå automatisk hvis man plotter inn ønskede ladesteder på turen.


Hvis noen hurtigladepushere leser dette er det bare å leie meg inn som konsulent :)

leaf-newbe

Sitat fra: sven erik på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:21
det er det trenger man 100 % som foreksempel jeg  kjører fra drammen til sandefjord må da over 90%

du trenger vel ikke 100% fra drammen til sandefjord.
med mindre du skal ytterst i havgapet.
jeg greier meg med 90% fra drammen til larvik.
og har greid meg med 96% fra bilingstad til larvik
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

frekri

Det blir ganske dyr strøm med tanke på batterislitasje...

Nissan recommends owners the following preventive actions to help maximize the lithium-ion battery's useful life and its ability to hold a charge:[42]
Avoid exposing a vehicle to ambient temperatures above 120 °F (49 °C) for over 24 hours.
Avoid storing a vehicle in temperatures below −13 °F (−25 °C) for over 7 days.
Avoid exceeding 70% to 80% state of charge when using frequent (more than once per week) fast or quick charging.
Allow the battery charge to go below 80% before charging.
Avoid leaving the vehicle for over 14 days where the Li-ion battery available charge gauge reaches a zero or near zero (state of charge).

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Battery
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Bluewave

Eh, lenge leve gratis hurtigladere, men om jeg skulle betale for strømmen som er det mest vanlige nå så lader jeg til det stopper. Lettere før når det var gratis, var ikke noe problem å koble av tidligere da. Bør få opp flere ladere på samme sted. Har opplevd å måtte vente flere timer for å få tilgang pga ladekø, men sånn har det altså blitt.
Nissan Leaf 2011 :-)

Mippen

Nå har jeg hurtigladet noen ganger på tur og problemet er at det 1. er ikke nok hurtigladere. Det skulle ha vært flere ladere på et sted slik at flere kan lade på samme tid. 2. Mange steder er det også for langt mellom hurtigladerene slik at man må lade opp til 100 for å klare neste etappe. Hvis det ikke står noe tid så har man full rett til å gjøre det. 3. Folk forlater bilen sin på hurtigladeren og passer ikke tiden slik at køen hoper seg opp.
Fremtiden er elektrisk.

Jako

Er det gratis å lade på hurtiglading hos Birger N. Haug på Økern?
Nissan Leaf Tekna 2014

Leon

Svaret på dette finner du i hurtigladekartet: http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Betaling med SMS eller bruk av Fortums ladekort for efaktura.
Enkeltlading SMS eller ladekort: kr 2,50 pr minutt.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA