Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjør lakk?

Startet av ekko, tirsdag 01. april 2014, klokken 14:09

« forrige - neste »

ekko

Hei

Fikk et tips om at man burde behandle lakken på en ny leaf med noe da det kom veldig lett riper osv i denne lakken samenlignget med andre biler. Var en som snakket av erfaring på egen leaf kontra andre biler han hadde hatt.

Noen andre som har hatt problemer med dette? Evt hvilken behandling snakker man om da?

BE

Det har vært noen diskusjoner rundt dette, men da har det helst vært på den sorte som ikke var metallikk, hvis jeg ikke tar feil. Jeg forestiller meg at lakken på metallikk-Leafene er tilsvarende snittet av alle biler.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Midgard

Virker veldig lik lakken på qashqaien. Noget myk men neppe mye dårligere enn annen miljølakk. Min svarte qashqai ser grei ut etter 7 år. Men en polering med lakkforsegler er jo aldri feil :)
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

2mash

Lakken på min er tynn, så vær veldig forsiktig med å polere vekk riper..
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Lysholm

Vasker man bilen i vaskemaskin eller bruker børster el.l i selvvaskeanlegg så ser nok ikke lakken særlig bra ut.

Jeg kommer mest sannsynlig til å polere bilen og legge voks, men vurderer å legge lakkforsegling. Har kun vasket og vokset bilen siden vi kjøpte den 11/2013. Lakken virker veldig myk og får lett riper. Utfordringen er at lakken ser ut til å være relativt tynn. Ser gjennom sort farven på vår Leaf på innsiden av dørene dersom det er sol. Jeg har ikke målt lakktykkelsen på bilen enda, men kommer til å gjøre det før jeg setter poleringsmaskinen på lakken.

Hvis du lurer på hvordan dette gjøres riktig så kan du lese litt på forumet på www.detailersclub.no
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

reptil

Har sort qashqai og sort Leaf. De virker veldig like i lakken...
Ulempen med sort er at *alt* av striper synes... Den peneste lakken når den er ren, men fortest mindre pen....
Svart Leaf Acenta

Knotten

#6
Smaken er som baken..  :P

Synes en litt frisk farge er ok og har bl.a derfor blå Leaf.

Men det irriterer meg litt hvor fort den blir møkkete bak, veien bak meg er sleike rein, bilen suger all skiten opp i hekken..  >:(
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

fws

Jeg ble anbefalt å velge metallikk lakk når jeg kjøpte min Leaf fordi de sa at standard lakken som kom på bilen ikke hadde så god kvalitet. Jeg vet det var selgeren som sa det, men jeg tror faktisk det stemmer.
Nissan Leaf 2018

MindViruz

Svar metallic får riper om du stryker jakken borti. Helt tragisk.

Men igjen, visstnok lett å polere vekk siden lakken er så myk..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA