Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

nobil / ladestasjoner.no

Startet av RaBalder, mandag 26. mai 2014, klokken 20:41

« forrige - neste »

RaBalder

Har i det siste blitt en "surfer" på ladestasjoner.no og de data som ligger i nobil-basen.

Og det jeg er interessert i er som regel de lade-stasjoner/-plasser som jeg som forbruker kan benytte.

Så kommer jeg over følgende stasjoner som er tagget:

  • For beboere (ladekontakter i borettslag)
  • For ansatte (ladekontakter/stasjoner i forbindelse med en arbeidsplass)

Disse har jeg ingen interesse av å se i det hele tatt på kartet når jeg hverken er beboer eller ansatt. Og beboere og ansatte vet vel om lademuligheter på sitt bosted/arbeidsted uansett.

Er det noe poeng å vise disse på et kart over mulige ladesteder?

Er det noe jeg ikke tenkter på?

Ekstrem-tilfellet er jo at alle registrerer sin private kontakt/ladestasjon og tagger den som "bare-min". Det ville bli bare rot.

,

Sirka

Det burde i hvert fall vært lett synlig at disse ikke er tilgjengelige for hvem som helst! I Bergen sentrum f.eks. ser det ut som det er tett mellom ladeplassene - men i realiteten er det nesten ingen av dem som er tilgjengelige. Mange er til og med inne i låste garasjeanlegg! Kan selvfølgelig være greit å vite hvor en kan spørre pent om å få lade en halvtime hvis det kniper - men som sagt bør det markeres mye tydeligere på kartet om plassen er for "alle" eller ikke.
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

jkirkebo

Sitat fra: Sirka på mandag 26. mai 2014, klokken 21:26
Det burde i hvert fall vært lett synlig at disse ikke er tilgjengelige for hvem som helst! I Bergen sentrum f.eks. ser det ut som det er tett mellom ladeplassene - men i realiteten er det nesten ingen av dem som er tilgjengelige. Mange er til og med inne i låste garasjeanlegg! Kan selvfølgelig være greit å vite hvor en kan spørre pent om å få lade en halvtime hvis det kniper - men som sagt bør det markeres mye tydeligere på kartet om plassen er for "alle" eller ikke.

Tja, det står da tydelig forklart på alle sammen om de er for besøkende eller offentlige. Men det kunne godt vært en mulighet for å filtrere på kun de offentlige og ikke de som er for besøkende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JanBrede

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. mai 2014, klokken 23:26
Sitat fra: Sirka på mandag 26. mai 2014, klokken 21:26
Det burde i hvert fall vært lett synlig at disse ikke er tilgjengelige for hvem som helst! I Bergen sentrum f.eks. ser det ut som det er tett mellom ladeplassene - men i realiteten er det nesten ingen av dem som er tilgjengelige. Mange er til og med inne i låste garasjeanlegg! Kan selvfølgelig være greit å vite hvor en kan spørre pent om å få lade en halvtime hvis det kniper - men som sagt bør det markeres mye tydeligere på kartet om plassen er for "alle" eller ikke.

Tja, det står da tydelig forklart på alle sammen om de er for besøkende eller offentlige. Men det kunne godt vært en mulighet for å filtrere på kun de offentlige og ikke de som er for besøkende.

LadeNå! appen til IOS kan filtrere på dette, det du trenger når du trenger det?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Sverre_E

Jeg har registrert et ladepunkt for beboere (ladekontakter i borettslag).
Dette fordi jeg synes det er viktig å vise at borettslaget ikke motarbeider beboere som ønsker å bytte fra fossil- til elbil.
Det kan også gi smitteeffekt til andre borettslag i området, hvor beboere kan vise til noen som har tilrettelagt for elbil. Noen borettslags-styrer kan fremdeles være lite konstruktive, og ha fordommer mot elbiler.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Hans Håvard Kvisle

Ladestasjoner.no har også filter hvor du ber om "Vis kun offentlige" som inkluderer helt offentlige og for besøkende (f.eks. kontorbygg og kjøpesentre). Bare velg innstillinger på verktøylinja. Da kan du også velge kun (semi)hurtigladere og kun gratis (verken p-avgift eller ladebetaling). Står forsåvidt mer her:
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/50-ladestasjoner-for-dummies
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:11
Ladestasjoner.no har også filter hvor du ber om "Vis kun offentlige" som inkluderer helt offentlige og for besøkende (f.eks. kontorbygg og kjøpesentre).

Problemet her er vel at man ikke kan velge å vise kunde offentlige og ikke de som kun er for besøkende. De er nemlig ofte ikke interessante. Det bør nok derfor legges til flere filter-muligheter på dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA