Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Årsavgift på Kewet?

Startet av plusle, tirsdag 13. mars 2007, klokken 11:36

« forrige - neste »

plusle

Stemmer dette? Vi fikk ingenting ifjor, men i år har det dumpet ned en innbetalingslapp på 370kr for Kewet Buddy... ???

Lars C. Krogenæs

Dette er det som tidligere het personskade avgiften, og ble krevet inn via forsikringen. For 2-3 år siden ble dette overført til årsavgiften. Teksten er mao feil, men noe vi må leve med. Skal altså betales.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Det mest fantastiske med dette trikset er at avgiften til å begynne med ble krevet inn sammen med forsikringen, og dermed betalt avhengig av hvor stor del av året en brukte bilen.

Nå når argiften betales sammen med årsavgiften, må den betales for hele året basta. Med mindre bilen skrotes før 15 mars selvfølgelig, og skal ha skilter på før 1 juli.

Det oppleves også sterkt uretferdig å måtte betale personskadeavgift på meg selv x ganger, bare fordi jeg har mange kjøretøy registrert på meg. Jeg kan tross alt bare skade meg i en bil av gangen uansett. >:(

Kanskje en ide å ta dette opp for foreningen, da vi som kjører Elbil vanligvis har betalt personskadeavgift i forbindelse med fossilbilen, og opplever dette som urettferdig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. mars 2007, klokken 13:24
Det oppleves også sterkt uretferdig å måtte betale personskadeavgift på meg selv x ganger, bare fordi jeg har mange kjøretøy registrert på meg.

Selv om bilen er registrert på deg kan jo noen andre kjøre den. Heldigvis er ikke systemet så stivbent at en bare har lov til å kjøre en bil som en selv står som eier av.

Da kunne en jo argumentere med at personskadeavgift burde være på sertifikat og ikke på bil, noe de som ikke har bil ville føle urettferdig.

Eller at personskadeavgiften burdet differensieres etter distrikt og kjørelengde.

Avgifter er en politisk sak og rammer aldri rettferdig selv om politikere forsøker å si noe annet, oftest er det bare et påskudd til å trekke inn kjøpekraft i tillegg til skatt.

Alle disse og andre gode argumenter er like relevante for fossilbiler som for elbiler, slik at det eneste en kan oppnå i elbilsammenheng er nok å få endret teksten på giro fra årsavgift til personskadeavgift så vi lar foreningen få arbeide med nyttigere ting.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

plusle

Takk, da ble saken klarere.
Kunne vært greit om det sto tydeligere på innbetalingen, men nå vet jeg iallefall HVA det er jeg betaler. Liker ikke å betale ting jeg ikke vet hva er nemlig.

cra

Et annet spørsmål er jo om forsikringsselskapene husket å redusere tilsvarende på sine giroer.

Det er utrolig fristende å kverulere på regninga, siden det IKKE skal være årsavgift på elbiler, men med staten kommer man aldri noen vei som enkeltperson. Og som Griffel sier er det nok bare en tekstendring man kan oppnå, så jeg er enig i at foreningenå bør få arbeide med viktigere ting.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på onsdag 14. mars 2007, klokken 14:25
Og som Griffel sier er det nok bare en tekstendring man kan oppnå, så jeg er enig i at foreningenå bør få arbeide med viktigere ting.

Kanskje foreningen har kapasitet til å arbeide med dette og andre viktige og prinsippielle saker.

Lar vi slike ting gli, blir det lettere lure innpå oss andre avgifter også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA