Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade på 14.4a på en 13a sikkring?

Startet av svingen, mandag 26. mai 2014, klokken 13:14

« forrige - neste »

svingen

Hei!
Fikk en liten overraskelse her om dagen,en kar som skulle lodde noe i garasjen ved siden av meg og da gikk sikringen hans,sa det var jo rart skal være 16a (det jeg fikk beskjed når jeg tok over) men viser seg att det er 13a på alle garasjene.
Jeg har ladet med en 16a lader men "heldigvis" har jeg en trilling som maks klarer 14.4a mener jeg,spørsmålet er om det her er farlig? har ladet på det siden før jul og ikke hat problem med att sikringen har godt eller noe i den duren.

vil uansett fra nå av lade på 10a med den laderen som følgte med så får jeg eller lade på 14.4a de dagene vi har dårlig tid og må få fort strøm,det er egetlig kun om vinteren.

Er det slik att sikringen kan bli "redusert" og etterhvert gå? eller er det slik att så lenge den ikke har godt nå er ingen skade skjedd?

det er 2.5mm kabel så kabelen er ikke noe problem :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

KjellG

#1
Bare lad iveg med 14A, i alle fall når du trenger litt fart. Sikringene tåler uansett litt over merkestrøm og så lenge den normalt ikke går er det greit.

elektrolux

Går ut ra at anlegget er et forskriftsmessig montert.

I så fall skal det ikke betinge at brukeren tenker. Altså du kan koble til det du vil. Sikringen skal/vil ryke om den ikke er fornøyd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Takk får svar :-) er godkjent og  lagt opp får 10 år siden, alle har egen måler og i garasjen. Og ting ser bra ut "dirka" opp skapet og var 400v 32a 3 fase så ser ikke ut som det blir problem med strøm til de 13 garasjene eller, hvis ikke alle får elbil.skal sjekke neste gang om det er lunk i sikringen :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA