Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny firmware tatt knekken på lading+forvarming?

Startet av kjbu, fredag 31. oktober 2014, klokken 08:19

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: kjbu på mandag 03. november 2014, klokken 08:36
Som trådstarter kan jeg legge til at jeg ønsker ikke å slite ut batteriet med forvarming. Ønsker at strøm tas fra strømnettet, men nå etter firmwareupdate virker det som det meste tas fra batteriet. Flere ladesykluser sliter på batteriet og levetiden går ned.

Med 14A ladestrøm, gir det 3,2kWt. I tillegg til 4% redusert batterikapasitet på 30 min, er det 22kW *0,04 / 0,5 = 1,76kWt. Summen av disse sier at forvarmingen har brukt 5kW (5000W). Det kommer VELDIG mye varme fra en ovn på 5000W, tror ikke det er tilfelle ved forvarming i plussgrader over den halve timen. Derfor tror jeg at KUN batteriet brukes ved forvarming nå etter firmware-update.
Jeg har ikke strømmåler på ladestasjonen så jeg kan ikke se om det trekkes strøm derfra. Noen som har denne muligheten?
Varmen har nok aldri blitt tatt fra strømnettet, den går på batteriet og har nok gjort det hele tiden. Men siden laderen starter opp vil man etter en stund ha like mye strøm som da man startet varmen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

kjbu

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 03. november 2014, klokken 11:35
Sitat fra: kjbu på mandag 03. november 2014, klokken 08:36

Varmen har nok aldri blitt tatt fra strømnettet, den går på batteriet og har nok gjort det hele tiden. Men siden laderen starter opp vil man etter en stund ha like mye strøm som da man startet varmen.

Når et batteri står på lading, vil forbrukte elektroner ta den letteste veien og det er direkte fra lader til forbruk. Ikke via en kjemisk prosess i batteri.
Dvs ved forvarming tas strøm fra lader så lenge den gir strøm. Problemet nå ser ut til at lader ikke gir strøm ved forvarming.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Rio

Det kan da umulig være vanskelig for de som er "påvirket" å sette bilen til forvarming, og så sjekke om laderen strekker strøm (ev. vha. strømmåler)?

Det bør jo gi svaret på noen sekunder.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA