Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Med Model S til Kroatia.

Startet av laumb, lørdag 24. mai 2014, klokken 23:21

« forrige - neste »

laumb

Hei,

Sjefen min (Hei sjef! ;) )får sin Model S i slutten av Juni.
Han vurderer om de skal ta den på sommerferie til syd i Kroatia.

Ferden vil gå via ferje til Kiel og superladere så langt det lar seg gjøre.

Jeg har sagt at dersom han gjennomfører den ferden som fersk elbilist er han rimelig modig. Jeg er selvfølgelig mest mulig interessert i at det skal gå bra - da det frister å gjøre noe tilsvarende til neste år (en dog da vil siste SC komme på grensen til Kroatia - så kun et par Type 2 timer blir nødvendig.

Noen som har noen oppfordrende ord, tips eller råd?

Ser for meg å sende han et survival kit; videoene til bb, adapterkit og link til de forskjellige ladekartene samt fasetesteren jeg så vår uheldige forumvenn skaffet seg etter 2 brente UMCer i Danmark.

Hyperstress

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 25. mai 2014, klokken 00:24
Kjører du/dere bilen(e) utenfor den blå delen av Ranger-kartet, (bl.a. Kroatia er utenfor,) så risikerer du/dere å miste garantien på bilen.
Husker ikke helt hvilke begrensninger som gjaldt, men det var det samme dersom jeg skulle ta med bilen en tur ril Russland.

Høres veldig rart ut at en skal miste garantien avhengig av hvilke steder en kjører. (Med mindre enn drar til Atlantis.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015


Car-El

EU=EØS? EØS=EU? Naaa... E ikke sikker, men tror at et medlemskap i EU automatisk gir EØS medlemskap.

Men at det er forskjell mellom EU og EØS, ja. Det ene er på to bokstav....  ;)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Olatho

EØS = EU + litt.
Så medlemmer av EU er medlem av EØS, men medlemmer av EØS er ikke nødvendigvis medlemmer av EU (noe Norge er eksempel på).

bb

Min anbefaling er: Kjør til nærmeste SC så snart han har fått bilen og sjekk om den tar imot lading. Jeg har vært borti noen tilfeller der SC ikke fungerte med bilen og den måtte inn for refit. Det er utrolig surt hvis han har kommet ned til Danmark og finner ut at bilen ikke vil SC-lade.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

pberg

Mulig garantien ikke gjelder, men de kan nok ikke definere seg vekk fra reklamasjonsretten...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

hhartes

Wallbox, rød adapter, type 2 kabel, avtale med RWE, skjøteledninger og evne til å se de gode historiene pga ladetrøbbel under veis. Helst ha avtale om trefaselading på hoteller og stoppesteder på forhånd, hvis man har det litt travelt + få dem til å holde av parkering,  slik at det ikke står fossilbiler i veien. Marinaer og fiskemottak er gode tips til ladesteder sørpå. De har oftest trefas, har interesse for fine biler og er delvis vant med turister. Personlig erfaring.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

fredag

Ingenting er som å ta seg en langtur for å bli godt kjent med bilen.

Og ingenting er som å lete etter stikkontakter i en fremmed by.

Har han noen plan for ladingen mellom superladerne i Østerrike og sør-Kroatia? Har han booket ladeplass på hoteller nedover?

Har han regnet på hvor lang tid det vil ta, slik at han er innforstått med tidsaspektet? Har han god tid på kjøreturene ned og tilbake igjen?

På tross av ganske lav hastighet på veiene sør i Kroatia (=lang rekkevidde), så er det ganske svingete og mye opp og ned i hastighet (=redusert rekkevidde, uforutsigbart strømforbruk).

Merk at noen av RWE ladestasjonene som er oppført i Slovenia og Kroatia visstnok ikke er offentlig tilgjengelig. Lurt å dobbeltsjekke før avreise.

Et alternativ kan være å booke plass på Jadrolinja (hurtigruta langs kysten av Kroatia, fra Rijeka til Dubrovnik) med bilen til dit han skal.

Det arrangeres elbil-rally i Krotia i neste uke: Nikola Tesla EV Rally Croatia 2014. Jeg ser at de etterlater seg noen ladestasjoner som kan være verdt å undersøke nærmere:

http://www.nikolateslaevrally.com.hr/route-rally/
http://www.tzgrovinj.hr/page/news/!/a-certified-electric-vehicle-charging-station
http://travelincroatia.blogspot.no/2014/05/may-27th-to-may-31st-nikola-tesla-ev.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sense

Jeg hadde kjørt til den sørligste SC i det sørlige Tyskland (Munchen, eller hva det er), og tatt tog derfra.

Å stå 25 timer å lade på en 10A kan tvinge fram omfattende endringer i ferieplanen. Hvis man i det hele tatt finner noen steder å lade. Kroatia har neppe ladestasjoner i hvert kvartal, ei heller billig strøm.
Kanskje "Ladekameratene" har en Kroatisk gren...

TS

Tipper at Kroatia får Superlader neste år til ære for Nikola Tesla
Elon har lovet de det under en Q&A

Ps. Sjekk at bilforsikringen gjelder i Kroatia.
Det er ingen selvfølge.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA