Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger på andre bilmerker

Startet av Lokführer, onsdag 21. mai 2014, klokken 13:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på søndag 25. mai 2014, klokken 11:23
Sitat fra: sigurdi på søndag 25. mai 2014, klokken 11:12
Så lenge bilene også kan lades med de etablerte standardene, Type2, CCD, Chademo, ser jeg ikke helt poenget.

Du glemte Type1 (J1772) som alle "Japan-bilene" har.
(Huff, sigurdi! Du MÅ være lei meg! Da jeg hele tiden "retter" på deg. Selv om jeg har feil.)
:-[

Hva slags plugg som er på bil-siden er ikke relevant, de kan fortsatt lades fra type 2 stolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: OddB på søndag 25. mai 2014, klokken 11:24
Jeg misliker  generelt proprietære løsninger ( som f.eks.  Apple's mobiladere) Til forskjell fra Apple valgte Tesla en "standard" ladekontakt, men med ekstra funksjonalitet.

Apples plugg er totalt overlegen konkurrentenes sine mekanisk og brukermessig sett. Laderne er helt standard med USB-uttak og kan brukes til å lade alt mulig rart. Med iPhone følger det med en ladekabel med USB i ene enden og lightning-kontakt i andre enden. Denne kan brukes til lade fra alle USB-uttak, f.eks i bilen.

Mao. ser jeg ingen ulemper med Apples løsning, kun fordeler av en overlegen kontakt som sitter godt fast og kan settes inn begge veier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hhartes

Vi har kommet et godt stykke på vei den dagen andre enn Teslaer kan svinge inn på Dombås, enten de har en annen kabel/uttak eller ei. Så lenge det meste sv kobberet er delt og det er tilnærmet like enkelt for alle å finne rask lading er mitt ønske innfridd. I valg av forhåndsbetaling, gratis, billig eller dyr energi for kundene, avtale mellom utbygger og konkurrent ligger fortsatt store rom for strategisk spill for den enkelte produsent.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

OddB

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. mai 2014, klokken 12:17

Apples plugg er totalt overlegen konkurrentenes sine mekanisk og brukermessig sett. Laderne er helt standard med USB-uttak og kan brukes til å lade alt mulig rart. Med iPhone følger det med en ladekabel med USB i ene enden og lightning-kontakt i andre enden. Denne kan brukes til lade fra alle USB-uttak, f.eks i bilen.

Mao. ser jeg ingen ulemper med Apples løsning, kun fordeler av en overlegen kontakt som sitter godt fast og kan settes inn begge veier.
Hvis vi drar sammenligningen med Teslas kontakt burde det være mulig å plugge en standard micro-USB rett en iPhone... og DET vet jeg ikke går :D
Med OVERGANGER går jo det meste ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: hhartes på søndag 25. mai 2014, klokken 12:53
Vi har kommet et godt stykke på vei den dagen andre enn Teslaer kan svinge inn på Dombås, enten de har en annen kabel/uttak eller ei. Så lenge det meste sv kobberet er delt og det er tilnærmet like enkelt for alle å finne rask lading er mitt ønske innfridd. I valg av forhåndsbetaling, gratis, billig eller dyr energi for kundene, avtale mellom utbygger og konkurrent ligger fortsatt store rom for strategisk spill for den enkelte produsent.

Dombås er ikke klar ennå men skal være på vei. På Lillehammer står det alt to åpne CHAdeMO-ladere men foreløpig ingen CCS eller Type 2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hhartes

Da er vi jo på god vei allerede :) Ny informasjon for meg dette.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

sigurdi

@hhartes Tesla har rest kapasitet på trafo og tilbudt tilgang til Trafo fra dag1, men er ikke så mange noen har brukt muligheten.
Ikke bare i Norge.

Er bare å lese byggesøknadene, eks den i drammen.

At tilbudet er der betyr jo ikke at noen benytter seg av det, at Tesla skal bruke penger på CCS eller Type2 uttak hadde vært sløsing med resurser. 
Horten
Model X90D (18.03.17)

fredag

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. mai 2014, klokken 12:17
Sitat fra: OddB på søndag 25. mai 2014, klokken 11:24
Jeg misliker  generelt proprietære løsninger ( som f.eks.  Apple's mobiladere) Til forskjell fra Apple valgte Tesla en "standard" ladekontakt, men med ekstra funksjonalitet.

Apples plugg er totalt overlegen konkurrentenes sine mekanisk og brukermessig sett. Laderne er helt standard med USB-uttak og kan brukes til å lade alt mulig rart. Med iPhone følger det med en ladekabel med USB i ene enden og lightning-kontakt i andre enden. Denne kan brukes til lade fra alle USB-uttak, f.eks i bilen.

Mao. ser jeg ingen ulemper med Apples løsning, kun fordeler av en overlegen kontakt som sitter godt fast og kan settes inn begge veier.

USB har vel bare strøm på to av lederne, noe som begrenser hvor store mengder strøm som er mulig å overføre.

Lightning har en IC i hver ende av kabelen slik at flere av lederne i kabelen kan brukes til å overføre strøm, slik at kabelen kan overføre flere watt enn standard USB. Strøm kan dessuten overføres begge veier.

Teknisk sett er lightning en veldig kul løsning.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: fredag på søndag 25. mai 2014, klokken 18:16
Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. mai 2014, klokken 12:17
Sitat fra: OddB på søndag 25. mai 2014, klokken 11:24
Jeg misliker  generelt proprietære løsninger ( som f.eks.  Apple's mobiladere) Til forskjell fra Apple valgte Tesla en "standard" ladekontakt, men med ekstra funksjonalitet.

Apples plugg er totalt overlegen konkurrentenes sine mekanisk og brukermessig sett. Laderne er helt standard med USB-uttak og kan brukes til å lade alt mulig rart. Med iPhone følger det med en ladekabel med USB i ene enden og lightning-kontakt i andre enden. Denne kan brukes til lade fra alle USB-uttak, f.eks i bilen.

Mao. ser jeg ingen ulemper med Apples løsning, kun fordeler av en overlegen kontakt som sitter godt fast og kan settes inn begge veier.

USB har vel bare strøm på to av lederne, noe som begrenser hvor store mengder strøm som er mulig å overføre.

Lightning har en IC i hver ende av kabelen slik at flere av lederne i kabelen kan brukes til å overføre strøm, slik at kabelen kan overføre flere watt enn standard USB. Strøm kan dessuten overføres begge veier.

Teknisk sett er lightning en veldig kul løsning.

Fantastisk at en tråd om Supercharger ender opp som en diskusjon om USB og Lightning. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Sitat fra: Griffel på søndag 25. mai 2014, klokken 19:45
Sitat fra: fredag på søndag 25. mai 2014, klokken 18:16
Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. mai 2014, klokken 12:17
Sitat fra: OddB på søndag 25. mai 2014, klokken 11:24
Jeg misliker  generelt proprietære løsninger ( som f.eks.  Apple's mobiladere) Til forskjell fra Apple valgte Tesla en "standard" ladekontakt, men med ekstra funksjonalitet.

Apples plugg er totalt overlegen konkurrentenes sine mekanisk og brukermessig sett. Laderne er helt standard med USB-uttak og kan brukes til å lade alt mulig rart. Med iPhone følger det med en ladekabel med USB i ene enden og lightning-kontakt i andre enden. Denne kan brukes til lade fra alle USB-uttak, f.eks i bilen.

Mao. ser jeg ingen ulemper med Apples løsning, kun fordeler av en overlegen kontakt som sitter godt fast og kan settes inn begge veier.

USB har vel bare strøm på to av lederne, noe som begrenser hvor store mengder strøm som er mulig å overføre.

Lightning har en IC i hver ende av kabelen slik at flere av lederne i kabelen kan brukes til å overføre strøm, slik at kabelen kan overføre flere watt enn standard USB. Strøm kan dessuten overføres begge veier.

Teknisk sett er lightning en veldig kul løsning.

Fantastisk at en tråd om Supercharger ender opp som en diskusjon om USB og Lightning. 

Hva med å bruke USB til å lade TMS?  :)
Og om Lightning kan kjøre strøm begge veier, så kan iPhone, iPad eller iPod brukes til nødstrøm... Som en reservekanne for en fossilbil!  8)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

hhartes

Jeg er glad for å lese at Mr. Musk deler mine tanker og vil standardisere SC.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Amoss

Her er det noen som spekulerer litt vedrørende en evnt. Tesla/BMW avtale for tilgang på superladernettverket.

SitatWhat Would a Tesla-BMW Deal Look Like?

NEW YORK (TheStreet) -- Fair disclosure right up front: The thesis presented in this article is speculation. I don't know anything, I could be completely wrong, but my conclusion is based on the logic of the argument presented.

With that out of the way, the purpose of this article is to advance the thesis that I believe the meeting BMW had with Tesla on June 11 -- as reported by none other than Elon Musk on June 12 -- will actually lead to a deal, and probably relatively soon.

First, let's deal with the core of any deal: Motivation. Why would BMW want to enter into a supercharging deal with Tesla and vice versa?
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 18. juli 2014, klokken 10:27
Her er det noen som spekulerer litt vedrørende en evnt. Tesla/BMW avtale for tilgang på superladernettverket.

.... og her spekulerer de på det motsatte... :p
Model S 85D

JohanH

Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:44
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:05
Når det kommer til tilgang på superladere for biler fra andre produsenter er beskjeden enkel: Selg bilene med tilgang inkludert. Sånn finansieres utbygging effektivt og raskt. Om teknologien heter CCS eller SC er vel ikke så viktig så lenge patentene er frie. Ettersom jeg har forstått vil Tesla ha med flere, også på utvikling av teknologien. Det vil styrke elbilenes posisjon i bilmarkedet, mot eksosbilene. Når elbilene har et solid fotfeste og basert på felles ladeteknologi kan de konkurrere reelt mot hverandre. I dag er det for fragmentert marked med tanke på modellutvalg (og ladeteknologi) til at det er noen konkurranse. Det blir litt sånn som fotballkommentatorer som tror de vet hvem som vinner neste sesong før den har startet.

Edit: problemet for mange av produsentene er at de konkurrerer med seg selv med elbil mot eksosbil (ihvertfall ser det sånn ut i regnskapet på kort sikt). På lengre sikt er det ren darwinisme. Det er de som har omstillingsevne som vinner.


Her tror jeg du misforstår litt.

Teslas SC er fremdeles like proprietære, selv om protokollen er publisert (jeg vet ikke om det var blant patentene).

For at det skal være en åpen standard må IEC, IEEE eller lignende overta kontrollen. Tesla har ikke gitt fra seg kontrollen over SC, slik Mennekes gjorde med type 2.

Den dagen SC blir en del av IEC 62196 så er situasjonen en annen.

Tesla har sluppet patentene på superchargerprotokoll og løsning.

Ifølge denne artikkel: http://articles.sae.org/11923/ svaret JB Straubel så her på spørsmål kring protokollen:

Automotive Engineering Magazine: "What about the communication protocol of the Combo Connector? It's considered essential for V2G."

JB Straubel: "That's fine. We're definitely commonizing with all of that. The only thing that's up for debate in all of these standards is the physical geometries of the pins and sockets. Everything else is pretty easy to adapt to. The communication standards are pretty universal. We're 100% compliant with all the J1772 communication levels, signaling, voltage, everything."


Når det gjelder å bli en del av IEC 62196-standarden så kan man si at Tesla på en måte er det med EU-bilene, siden de har type 2 inlet og er kompatible med Type 2 AC-lading. Så har Tesla, som vi jo vet, forlenget/fordypet pluggene og på ganske lur måte valgt å bruke den samme fysiske pluggen til DC-lading istedet for to digre separate DC-plugger rett over (som på "frankenplug" eller CCS). Det har jo vist seg med solid real-life erfaring at denne type plug fungerer utmerket og er den type DC-løsning som leverer den høyeste effekten. Dermed ser jeg ingen spesielle grunn, hverken juridisk eller teknisk, hvorfor IEC 62196 ikke bare kunne definere Teslas superchargerløsning som enda en variant/innføre det i standarden sin? Pluggen er jo åpenbart fysisk overlegen CCS-pluggen designmessig?

Tror det må være mye stolthet ute og går her bland ekspertgruppen og de andre fabrikantene som enten lagt seg i CCS alternative Chademo leiren.

I et videre perspektiv er det vel heller ikke helt sån at en komitte/myndighet eller lignende egentlig så lett kan "ta kontrollen" over en teknisk løsning. En parallell som er veldig åpenbar her er lading av mobiler og tema Apple lightning connector v.s. micro-USB. For den som brukt produkter med begge er det åpenbart at lightning connectorn rett og slett er bedre: den kan snus begge veier og virket uansett, den fester magnetisk og "klikker" på plass. Konsumentene kjøper Apple produkter og stoler på Apple hva gjelder design. Nå har jo dog EU vedtatt at fra 2017 så må alle mobiler kunne lades med micro-USB. (http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2014/03/european-parliament-rules-apple-must-use-the-micro-usb-standard-port-for-european-idevices-by-2017.html). Det skal bli ganske spennende å se hva dette får for konsekvenser i virkeligheten. Jeg tror vi kommer å se Apple enten tolke det som om at den delen du plugger i veggen må ha USB-ut (hvilket den har) og fortsette som før, alternativt gi med en ligthning-USB adapter i boksen og dermed si at telefonen er kompatibel med det, eller noe annen løsning. Jeg tror dog det er svært usansynlig at vi får iPhoner i fremtiden med micro-USB. Mitt poeng med dette er at de beste tekniske løsningene til slutt vinner frem, uavhengig av hva som blir vedtatt politisk.

sturle

Sitat fra: JohanH på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:51
En parallell som er veldig åpenbar her er lading av mobiler og tema Apple lightning connector v.s. micro-USB.
Den er eigentleg ikkje veldig god, sidan Lightning-kontakten er patentert opp og ned og i mente.  Det er ein veldig proprietær standard som ingen andre enn Apple kan bruke fritt, i motsetnad til ladepluggen og -kontakten til Tesla.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA