Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger på andre bilmerker

Startet av Lokführer, onsdag 21. mai 2014, klokken 13:33

« forrige - neste »

Car-El

EU har standardisert at Mode4 lading "skal" bruke CCS-kontakt. Denne CCS-kontakten er en utvidelse av Type2-kontakten, som er en EU standar for lading ved Mode2 & Mode3.

E-Up, i3 og flere EUropeiske biler har denne CCS/Type2 kontakten. Så Tesla sine SC vil passe i Type2-kontakten på disse elbilene. Spørsmålet er heller om programvaren i Teslas sine SC vil koble ut bilen sin AC-lader og sende likestrømmen inn direkte i batteriene. Dette tviler jeg på da EU standar for Type2-kontakten er bare AC-lading (Mode2 & Mode3). Og bilene har ikke dette avansert systemet. Der er Type2-kontakten til for AC-lading (Mode2 & Mode3) og CCS (som Type2 er en del av) er for DC-lading (Mode4).

Kort sakt: til og med lading av TMS er SEXY!  :-*
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

#16
Sitat fra: Car-El på onsdag 21. mai 2014, klokken 18:40

E-Up, i3 og flere EUropeiske biler har denne CCS/Type2 kontakten. Så Tesla sine SC vil passe i Type2-kontakten på disse elbilene. Spørsmålet er heller om programvaren i Teslas sine SC vil koble ut bilen sin AC-lader og sende likestrømmen inn direkte i batteriene. Dette tviler jeg på da EU standar for Type2-kontakten er bare AC-lading (Mode2 & Mode3). Og bilene har ikke dette avansert systemet. Der er Type2-kontakten til for AC-lading (Mode2 & Mode3) og CCS (som Type2 er en del av) er for DC-lading (Mode4).

Kort sakt: til og med lading av TMS er SEXY!  :-*
Ingen grunn til å tvile, du kan helt trygt gå ut fra at det er umulig å benytte Teslas SC via Type 2 kontakten på noen andre av de eksisterend biler.

Sitat fra: bjoris på onsdag 21. mai 2014, klokken 17:22
Antar den har CCS, men fysisk er det vel mulig å stikke inn Tesla SC kontakten i en hun, CCS?
Nei
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Tesla er nok ikke interessert i å åpne for andre nå, da ødelegger de konkuransefortrinnet pluss at det tross alt er Teslakjøperene som både har forhåndsbetalt utbygging og strøm fra SC nettverket. Den kortsiktige løsningen er andre ladere på samme lokasjon om nødvendig. En endelig løsning er at vanlige bensinstasjoner tilbyr strøm på samme måte som diesel/bensin. At en plugger seg inn og lader hurtig og betaler det som strømmen koster, på samme måte som for bensin, husk vi er helt i startfasen på elbil alderen. Folk var skeptiske når fossilbilene kom også, for en hest kunne jo stoppe å spise gress hvor som helst mens bensinen måtte en frakte med seg
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Amoss

Sitat fra: eclipse på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:01
Tesla er nok ikke interessert i å åpne for andre nå, da ødelegger de konkuransefortrinnet pluss at det tross alt er Teslakjøperene som både har forhåndsbetalt utbygging og strøm fra SC nettverket.

Nja, du har jo forsåvidt rett i dette. Men det er også en verdi i å være den som setter hva standarden skal være. Dette ville ikke være første gang en bedrift har gitt opp å vente på en komite-standard og bare gått ut og satt standarden i praksis - dersom det skulle ende med det.

Dersom andre skal kunne benytte dette nettverket så forutsetter jeg at disse kundene også forhåndsbetaler ett tilsvarende (eller helst enda større) beløp.

Sitat fra: eclipse på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:01
Den kortsiktige løsningen er andre ladere på samme lokasjon om nødvendig. En endelig løsning er at vanlige bensinstasjoner tilbyr strøm på samme måte som diesel/bensin. At en plugger seg inn og lader hurtig og betaler det som strømmen koster, på samme måte som for bensin, husk vi er helt i startfasen på elbil alderen. Folk var skeptiske når fossilbilene kom også, for en hest kunne jo stoppe å spise gress hvor som helst mens bensinen måtte en frakte med seg

Jeg er helt enig med deg i at dette hadde vært den beste løsningen på utbyggingen av ett omfattende ladenettverk, men det har ingen ting med valg av Teslas superlader vs. Chademo/Type 2 eller andre ladestandarder å gjøre...
Model S 85D

Lokführer

Dersom noen andre bilfirmaer pønsker på noe av det samme(superladernettver), så har de hvertfall ikke samme konkurransefortrinnet i Norge. Her har vi Teslaeiere fått 25% (mva) i rabatt, noe Tesla Motors kunne nyte godt av iom at "alle" har superlading.Tilkommer mva på elbiler i fremtiden, så vil et slikt nettverk faktisk bli minst mva påslaget dyrere.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

fredag

Jeg tror supercharger-pluggen til Tesla er noe dypere enn en vanlig type2-plugg, for å sikre større kontaktflate for å kunne overføre større strømmengder enn det standard type2 plugger og kontakter er laget for.

Renault har måttet gjøre noe tilsvarende med Zoe for å få denne til å lade på 43kW selv om type2-standarden egentlig stopper på 22kW for AC-landing.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: fredag på torsdag 22. mai 2014, klokken 15:29
Renault har måttet gjøre noe tilsvarende med Zoe for å få denne til å lade på 43kW selv om type2-standarden egentlig stopper på 22kW for AC-landing.
Nei, 43kW var med fra begynnelsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hhartes

Jeg er helt overbevist om at andre må få tilgang om elbilen skal bli en snarlig suksess også utenfor Norge. Vi behøver å få avskaffet rekkeviddeangsten for alle. Dette får vi best til gjennom standardisering av plugger, betalingsløsninger etc. BMW og andre har vel så mye tro på hydrogen i fremtiden, så om vi ønsker suksess for Tesla, må vi få med de andre også. For noen år siden drev de og gravde ned fiberkabler i nabolaget. Først den ene og så den andre og så den tredje. Hvem er det som til syvende og sist betaler for all denne infrastrukturen og arbeidet? Resultatet blir ikke tre ganger så bra for kundene for å si det sånn. Vil vi ha det sånn for ladeløsninger?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

sigurdi

Tesla har vel egentlig vært åpne fra starten, men de andre ble ikke enige om noen standard og Tesla hadde ikke tid å vente.
De hadde en bil som de måtte ha ut på markedet om de skulle overleve.
Type 2 var vedtatt standard for Europa på det tidspunktet Tesla startet jobben med å lage en ladeløsning og Superlader løsning tilpasset det Europeiske markedet.
Å velge og tilpasse Type2 for både AC og DC, er en teknisk mer komplisert, men en mer kompakt og "penere" løsning.
De andre løsningene som fantes støttet ikke strøm styrkene Tesla ønsket og de måtte da gått utenfor standard her også.

De kunne valgt samme type kontakt som de har for USA markedet, da kunne vi bare ladet Tesla med UMC og Teslas egen hjemmelader, billigere for Tesla, men ikke bra for oss forbrukere her i Europa.

At de overdimensjonerer trafoene til alle SC ene sine og tilbyr andre aktører tilgang er dette en mye bedre løsning en at de skal bruke store summer og ressurser på en eventuell betalings løsning for andre aktører sine biler.
Og svært mye mer en jeg tror noen andre aktører i markedet kommer til å gjøre.
De bør bruke ressursene på GenIII og utbygging av SC nettet sitt til å støtte markedet.

I senere faser kan de heller bruke ressurser og tid på å gi konkurrentene tilgang, om de ønsker.
Men hvem leverandør av noe utstyr, gir konkurrentene tilgang til det største konkurranse fortrinnet sitt?
Kommer SAS til å gi bonus kundene tilgang til å kjøpe Norwegian billetter av bonus poengene sine?
Apple til å gi Google tilgang til IOS apps på Android?
Eller gi Samsung tilgang til IOS på S6?
Eller Sony til å gjøre PS4 kompatibel til å spille X-boks spill?
(Siste hadde vært litt kult, nesten samme hardware)
Horten
Model X90D (18.03.17)

OddB

Ser ikke problemet med forskjellige ladeløsninger.
Til dags dato er det ingen andre biler som kan nyttegjøre seg 120-135 kW.
Teslas nettverk vil bli deres største konkurransefortrinn i framtida så det kommer de nok til å passe godt på.
Hva hindrer de andre bilfabrikantene å gjøre det samme ?
De har valgt "the easy way" og lar myndigheter og kommersielle aktører bygge infrastrukturen deres. Rimelig løsning for dem men dyrt og komplisert for kundene.
Kun 5% av ladingen av Model S foregår på superladere. Dvs at vi i løpet av bilens levetid (18 år) bare lader 3-4000 kWh der. Det blir en kWh-pris på 3-4 kr hvis vi regner at vi betaler ca 12 000 kr for dette når vi kjøper bilen ! Så dette er god butikk for Tesla
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hhartes

Men da tenker dere meget kortsiktig karer. Hva om Ford bygde sitt eget nettverk av proprietære bensinstasjoner og alle andre merker fulgte opp?

Kanskje Tesla rett og slett skal selge sitt nettverk når det er utbygd til et visst nivå? At det ikke er forberedt for alle biler er nok et overkommelig problem.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Batteritralla

Sitat fra: OddB på søndag 25. mai 2014, klokken 01:16
Ser ikke problemet med forskjellige ladeløsninger.
Til dags dato er det ingen andre biler som kan nyttegjøre seg 120-135 kW.
Teslas nettverk vil bli deres største konkurransefortrinn i framtida så det kommer de nok til å passe godt på.
Hva hindrer de andre bilfabrikantene å gjøre det samme ?
De har valgt "the easy way" og lar myndigheter og kommersielle aktører bygge infrastrukturen deres. Rimelig løsning for dem men dyrt og komplisert for kundene.
Kun 5% av ladingen av Model S foregår på superladere. Dvs at vi i løpet av bilens levetid (18 år) bare lader 3-4000 kWh der. Det blir en kWh-pris på 3-4 kr hvis vi regner at vi betaler ca 12 000 kr for dette når vi kjøper bilen ! Så dette er god butikk for Tesla

"Bilens levetid - 18"

Tesla bruker jo dette argumentet bla ifm gratis lading på SC.

Har aldri hørt bilens (Tesla) levetid konkretisert før.

Har du fått dette tallet offisiellt fra Tesla?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sigurdi

#27
@hhartes
Nå er det etablerte standarder å velge, så velger Ford egen standard og ikke CCD, så har de bare seg selv å takke om det heller går smått med salget.
Så lenge bilene også kan lades med de etablerte standardene, Type2, CCD, Chademo, ser jeg ikke helt poenget.
Ford kan kjøpe Trafo kapasitet hos Tesla og sette opp CCD uttak på de fleste SC over natta.
(Kapasiteten, parkeringen osv er der, utbyggingen er da ikke spesielt kostbar)

At Tesla tilbyr dette er faktisk utrolig bra og langt utenfor det noen andre ville gjort.

Faktisk er det vi forbrukere som vil tjene på om hvert merke setter opp sin egen ladeløsning som da må være gratis for å konkurrere.
Da kan vi fylle gratis på eks BMW sin lader, eller betale på CCD uttak osv.
Det vil bli konkurranse blandet bilmerker for å bygge ladestasjoner og utbyggingen vil gå svøært mye kjappere.
Det er ikke så mange bilprodusenter, og mange har er visst samarbeid i dag.
vW, Diamler..

Samtidig så vil nok kommuner osv samle dette på lokasjoner, så da kjører du inn finner merket ditt og lader opp. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Car-El

Sitat fra: sigurdi på søndag 25. mai 2014, klokken 11:12
Så lenge bilene også kan lades med de etablerte standardene, Type2, CCD, Chademo, ser jeg ikke helt poenget.

Du glemte Type1 (J1772) som alle "Japan-bilene" har.
(Huff, sigurdi! Du MÅ være lei meg! Da jeg hele tiden "retter" på deg. Selv om jeg har feil.)
:-[
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Det er vel ingen bilfabrikanter som offisielt oppgir levetid på bilene de selger ??
18 år er snittalderen på biler som vrakes i Norge.
Har ingen indikasjoner på at en Tesla skal ha kortere levetid enn en gjennomsnittsbil...

Det finnes dieselpumper,  ofte med flere typer diesel.  Hvor mange typer bensin finnes (fantes) det ?
Det er 1600 bensinstasjoner i Norge.
Hvor mange offentlige ladepunkter vil det kreves hvis hele bilparken skal skiftes ut ?
Jeg misliker  generelt proprietære løsninger ( som f.eks.  Apple's mobiladere) Til forskjell fra Apple valgte Tesla en "standard" ladekontakt, men med ekstra funksjonalitet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA