Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukermanual

Startet av Gus1, onsdag 21. mai 2014, klokken 10:24

« forrige - neste »

Gus1

Kjøpte en e-Up forleden, men på grunn av lang ventetid fra merkeforhandler så tok jeg sjansen på en import. Den jeg fikk var visstnok fra Belgia. Det jeg selvsagt har erfart nå er at Belgisk ikke ligger naturlig for meg, hverken å lese eller forstå.  :P. Derfor lurer jeg på (etter dager med Googling) om noen vet om det finnes norsk eller engelsk manual på nett som noen vet om..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Elmo

Sorry.
Såvidt jeg vet har ikke VAG tatt skrittet til å distribuere soft-copy manualer enda.
Jeg har til og med etterspurt det på deres offesielle europeiske facebook side (altså ikke VAG Norge/Møller) uten hell.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gus1

Hmm.. Tenkte meg egentlig det (en liten luring han der bruktbilselgeren som sa de var tilgjengelig på nett). Vet også at dette er et problem på andre bilmerker. Er nok forhandlernes "knipetak" på importbilkjøpere. Er vel ikke lett å få kjøpt ett eksemplar hos nasjonal importør heller. ::)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

kentsj

#3
Du har ikke gått glipp av noe særlig. Den norske manualen ser ut til å være oversatt av en som ikke har bilfaglig innsikt (eller vokabular), uten etterfølgende gjennomgang av en norsk fagmann som er skrivekyndig. Importøren har ikke engang tatt bryet med å avstemme side- og overskrifthenvisningene (sidetallene som refereres er som oftest feil), og altformye av boken består av forbehold som er myntet på den amerikanske marked.
Jeg har gjennom selgeren (en særdeles velvillig sådann, her i Norge til og med)  etterlyst den engelske eller tyske utgaven i trykt eller pdf utgave, uten å lykkes.
Men fat mot! Hvis den belgiske manualen er på flamsk (nederlandsk istedenfor fransk), og hvis den er en god oversettelse, og hvis du kan litt tysk og engelsk, kan du med litt innsats få vel så mye ut av den som det er mulig å få ut av den norske.

Caspar

Eller du kan rett og slett kjøpe deg en. Selve boken heter 141.5R1.EUP.36 men den leveres ikke løs. Hele den sorte mappen med servicehefte og alt innhold heter 143.557.EUP.36 og koster ca. 550,-
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Gus1

Takk for tips!  :)

Caspar: -Bestilles dette hos forhandler (Møller), eller på nett noe sted?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Caspar

Du må til en forhandler, og den lå ikke på hovedlageret så jeg så da tar det sikkert en ukes tid.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Har selv kjøpt slike bøker, og syntes de er verd pengene. Både med tanke på egen glede og ved videresalg.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


nien

Har en Norsk liggende / Den er tilgjengelig i Oslo sentrum / vil du ha den ?

Gus1

Ikke utenkelig det.. Hva skal du ha for den? Send meg gjerne en PM..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

bno

#11
For ordens skyld så er ikke delenummer på håndboka nevnt over her lenger gyldig. Erfarte jeg da jeg idag bestilt håndboka hos Møller. Import fra Tyskland.

Håndbok VAG nr.: 151 5R1 EUP 36 Kjøpte den da det kan være greit ved videresalg NOM 450,-

For øvrig er det greit å lese håndboka herfra http://www.vw-bordbuch.de/browse?6&lang=de-DE&doc=1515R621R00&link=2-1-2-3&preventShowIndivisualManualMessage=true

Husk bare å definere oversettelse i Crom se vedlegg så går det greit.

bno

#12
Har kjøpt 2018 modell  e-up der bruksanvisning for bilen og composition media ikke er på skandinavisk språk. Kan noen hjelpe meg ved å legge dele nr for de to manualene så kan jeg be selger sende meg et eksemplar. Må da være 2018 modellår. Det står vel på omslagssiden bak til venstre nede. På forhånd takk !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA