Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling for strøm på arbeidsplass

Startet av torgrand, mandag 19. mai 2014, klokken 17:09

« forrige - neste »

torgrand

Hei!
Jeg går og venter på e-Golf og har startet planleggingen.
Min arbeidsgiver har laget en ladeplass for el-biler, men de har laget en betalingsløsning hvor vi må kjøpe kort med forhåndsbetalte kwt.
Prisen er visstnok 3kr per kwh.

Er dette vanlig?
Blir ikke dette ganske dyrt?
Arbeidsgiver drifter også en båthavn, så dette er egentlig bare en videreføring av opplegget for båtene. Men for el-biler faller jo denne prisingen ganske uheldig ut. Hvor mange Kwh vil jeg bruke på å lade en Golf?
Hører gjerne deres kommentarer!

mvh
Torgrim

jkirkebo

Sitat fra: torgrand på mandag 19. mai 2014, klokken 17:09
Hei!
Jeg går og venter på e-Golf og har startet planleggingen.
Min arbeidsgiver har laget en ladeplass for el-biler, men de har laget en betalingsløsning hvor vi må kjøpe kort med forhåndsbetalte kwt.
Prisen er visstnok 3kr per kwh.

Er dette vanlig?
Blir ikke dette ganske dyrt?

Nei, det er ikke vanlig. De fleste tilbyr gratis lading, på linje med gratis kaffe til de som drikker slikt.

3,- pr. kWh er over 4 ganger så dyrt som å lade hjemme. Det vil gi deg en kilometerpris bare litt under en liten dieselbil (rundt 60 øre/km mot ca. 70 øre/km for en Golf 1.6TDI BMT). Så med det opplegget ville jeg begrenset meg til å lade kun når jeg måtte og kun det som er nødvendig for å komme hjem igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: torgrand på mandag 19. mai 2014, klokken 17:09
Prisen er visstnok 3kr per kwh.
Er dette vanlig?
Blir ikke dette ganske dyrt?
Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. mai 2014, klokken 17:37
Nei, det er ikke vanlig. De fleste tilbyr gratis lading, på linje med gratis kaffe til de som drikker slikt.

3,- pr. kWh er over 4 ganger så dyrt som å lade hjemme. Det vil gi deg en kilometerpris bare litt under en liten dieselbil (rundt 60 øre/km mot ca. 70 øre/km for en Golf 1.6TDI BMT). Så med det opplegget ville jeg begrenset meg til å lade kun når jeg måtte og kun det som er nødvendig for å komme hjem igjen.

Tror ikke det er særlig vanlig nei.
Men etter hvert som er blir veldig mange elbiler så tror jeg det vil være en fordel med slike betalingsløsninger så bare det som faktisk behøver lading benytter seg av TILBUDET (for det er jo et tilbud og ingen tvang).

Jeg syns det er synd å se at Teslaene opptar ladeplasser på jobben hos meg så folk som behøver lading for å komme hjem ikke får.
Og - JA, jeg vet at de en sjelden gang kanskje trenger å lade men det er nok unntaket.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på mandag 19. mai 2014, klokken 20:12
Tror ikke det er særlig vanlig nei.
Men etter hvert som er blir veldig mange elbiler så tror jeg det vil være en fordel med slike betalingsløsninger så bare det som faktisk behøver lading benytter seg av TILBUDET (for det er jo et tilbud og ingen tvang).

Det fikser man greit med en pris på 1,- pr. kWh. Nesten 50% dyrere enn å lade hjemme, men langt billigere enn å kjøre dieselbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Syntes 3kr pr kWh var litt stivt.
Men en god ting med betalingsløsning er at de som har bruk for strømmen betaler for det, mens de som egentlig klarer seg uten strømmen lar være.
Det frigjør ladeplassene til de som virkelig behøver det.

Hvis det er slik at man betaler for å lade så synes jeg det beste må være å betale etter forbruk.
Hvis det hadde vært fast sum pr mnd så risikerer man at de som strengt tatt ikke behøver å lade, lader allikeve for å få noe igjen for penga.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ArneS

Sitat fra: torgrand på mandag 19. mai 2014, klokken 17:09
Hei!
Jeg går og venter på e-Golf og har startet planleggingen.
Min arbeidsgiver har laget en ladeplass for el-biler, men de har laget en betalingsløsning hvor vi må kjøpe kort med forhåndsbetalte kwt.
Prisen er visstnok 3kr per kwh.

Er dette vanlig?
Blir ikke dette ganske dyrt?
Arbeidsgiver drifter også en båthavn, så dette er egentlig bare en videreføring av opplegget for båtene. Men for el-biler faller jo denne prisingen ganske uheldig ut. Hvor mange Kwh vil jeg bruke på å lade en Golf?
Hører gjerne deres kommentarer!

mvh
Torgrim

Du kan jo spør arbeidsgiveren din om han tenker å ta betalt for de som sykler til jobb og da.
Strømutgifter for en varm dusj er ofte mer enn det som du bruker på å lade bilen. I tillegg kommer lys/varme til garderobe og vask tørking av håndklær.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

svingen

#6
Sitat fra: ArneS på tirsdag 20. mai 2014, klokken 07:03
Sitat fra: torgrand på mandag 19. mai 2014, klokken 17:09
Hei!
Jeg går og venter på e-Golf og har startet planleggingen.
Min arbeidsgiver har laget en ladeplass for el-biler, men de har laget en betalingsløsning hvor vi må kjøpe kort med forhåndsbetalte kwt.
Prisen er visstnok 3kr per kwh.

Er dette vanlig?
Blir ikke dette ganske dyrt?
Arbeidsgiver drifter også en båthavn, så dette er egentlig bare en videreføring av opplegget for båtene. Men for el-biler faller jo denne prisingen ganske uheldig ut. Hvor mange Kwh vil jeg bruke på å lade en Golf?
Hører gjerne deres kommentarer!

mvh
Torgrim

Du kan jo spør arbeidsgiveren din om han tenker å ta betalt for de som sykler til jobb og da.
Strømutgifter for en varm dusj er ofte mer enn det som du bruker på å lade bilen. I tillegg kommer lys/varme til garderobe og vask tørking av håndklær.


Blir jo litt "off topic" men sykle til jobb er faktisk en hele gevinst (https://www.toi.no/foerstesiden/oekt-sykkelbruk-gir-helsegevinster-article29974-4.html) dvs mindre sykefravær som igjen sjefen tjener på og hvis en person er 1 dag mindre syk i løp av 1 år så har han tjent inn strømmen til dusj/lys/varm etc vil jeg tro.....blir jo litt spesielt og sammenligne det her men.


Jeg vet ikke hvor mange lade punkter det er eller hvor mange som kjører bil,men må si meg enig i hvis det er dårlig med punkter og ta betalt får det er en bra ting,som andre skriver er det slik att mange ofte står på slike plasser pga det er inne og kort vei til inngangen.

men syns prisen mere burde vært 1kr KW da ville dem som trenger det ladet og dem som ikke trenger det droppet det.

Det som er ulempen med en så ekstrem pris (jeg jeg syns det er litt ekstremt) er hvis du kjører veldig lang til jobben så du er "tom" når du kommer ditt så du må lade rimlig mye.

batteriet mener jeg er på 18.7KW men tilgjengelig er vel kanskje 17kW  (det er satt av slik att man ikke skal tømme det helt eller fylle det helt opp pga det er hardt får batteriet) så brukt du 15KW til jobb (kjører da kanskje 10 mil) koster det da fort 45 kr.

Hvis du går inn her http://www.jurassictest.ch/GR/ så får du en veldig god pekepinne på hvor mye strøm som kreves,brukt den flere ganger og den virker kanskje nøyaktig.

lagt med et døme på oslo horten hvor mye strøm som blir ca brukt,merka det med rødt det som blir ca bruken.

Men husk om vinteren går det fort 20% mere enn sommeren,ut fra hvor varmt du vil ha det i bilen :)



peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sigurdi

#7
Arbeidsgiver betaler ikke det samme som privat for strøm, kWh prisen kan være lavere eller høyere (langtids avtale/stirfirbruker mm, men de betaler også etter max forbruk/abonnert effekt/peak effekt.. (den timen i året forbruket er høyest, pga linjekapasiteten/trafoer osv må dimensjoneres etter dette)

Dette er og diskutert for private boliger:

Dette var varnlig for endel år siden og mange husker igjen Amp giver og varmtvannsbereder som kunne stilles til 1,2 og 3 for å kompensere. :-)

Eksempel pris for effektleddet for en bedrift:
Pris effektledd 500kr pr kW, (Brukt i artikkel over), så setter en opp 4stk 11kW ladere, de kommer på toppen av nåværende forbruk, så blir dette: 22000kr i fast avgift pr år. (11x4x500kr) prisene er ganske forskjellig fra leverandør til leverandør)

Effektforbruk er en ganske høy avgift dersom laderene blir lite brukt, og straffer billadere med høy effekt også høyt, dette må være med i regnestykket, siden svært få bedrifter gir bort overskuddet sitt.

Men med styring, kan laderene skrus av dersom det nærmer seg peak og på etterpå. Men er vel mittvinters når forbruket er høyest de fleste har mest behov for strøm samt innvestere i smart styring koster også penger som må tjenest inn igjen.
(Arbeids takerene bir ikke spesielt bli på den kaldeste dagen i året, dersom bilen bare er halv ladet når de skal hjem)

Investerings kostnaden for bygging må og hentes inn.

Prisen kan heller reguleres ned når investerings kostnaden er "nedbetalt"
Pris pr kWh er bedre en f.eks døgn/månedspris, siden det bare blir lading til de som faktisk har behov og ikke "hjemmelader" for å få mest for pengene.

At strømleverandørene innfører Effekttariffer for private skal en ikke se bort fra og da er det genialt med lading på natta, når det meste av andre ting er av.
Smarthus med strømstyring vil også lønne seg mer, så dette gir faktisk miljø gevinst.

Selv så betaler en jo faktisk litt for strømmen.
Ser prisen for strømmen er nede i 25øre nå, ink netleie og avgifter så kommer den på 60øre pluss mva. (Forbruks avgiften og energifondet er 21 øre ink mva)
Mva får bedriften tilbake, men med fast pris hele året, så vil prisen på strømmen komme fort komme opp i nesten 1kr i kost mittvinters pluss effektledd og investerings kostnaden.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

KjellG

Strøm er en ting, men det koster å etablere kontaktpunkter også. Så må det bli opp til arbeidsgiver å budsjettere med ev sosiale goder.

emil

Sitat fra: torgrand på mandag 19. mai 2014, klokken 17:09
Hei!
Jeg går og venter på e-Golf og har startet planleggingen.
Min arbeidsgiver har laget en ladeplass for el-biler, men de har laget en betalingsløsning hvor vi må kjøpe kort med forhåndsbetalte kwt.
Prisen er visstnok 3kr per kwh.

Er dette vanlig?
Blir ikke dette ganske dyrt?
Arbeidsgiver drifter også en båthavn, så dette er egentlig bare en videreføring av opplegget for båtene. Men for el-biler faller jo denne prisingen ganske uheldig ut. Hvor mange Kwh vil jeg bruke på å lade en Golf?
Hører gjerne deres kommentarer!

Er det snakk om Schuko (eller CEE) tilknyttet eksisterende "betalingsløsning" så synes jeg det var litt drøy pris. Hvis det derimot er Mode3 stolper må jo disse betales ned samtidig som strøforbruket skal betales.

En annen ting kan være at arbeidsgiver kanskje frykter at hvis elbilistene får billigere kWh så vil de kanskje videreselge disse til båtene? Eller hvis noen har både elbil og båt...

Forbruket er avhengig av kjørestil og hva slags vei (motorvei i 100 eller lokalveier i 50-60). Regner du et snitt på 1.5kWh pr mil tror jeg ikke du vil få noen store overaskelser.

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 20. mai 2014, klokken 09:37
Eksempel pris for effektleddet for en bedrift:
Pris effektledd 500kr pr kW, (Brukt i artikkel over), så setter en opp 4stk 11kW ladere, de kommer på toppen av nåværende forbruk, så blir dette: 22000kr i fast avgift pr år. (11x4x500kr) prisene er ganske forskjellig fra leverandør til leverandør)

11kW er ekstremt overdimensjonert på en arbeidsplass IMHO. Det er vel knapt noen som pendler så langt at ikke 3,7kW holder lenge på en plass man befinner seg i 8 timer. Alle de små elbilene blir fulladet på den tiden mens en Tesla får fyllt på 128km typical. Det vil si at en Tesla-eier kan bo over 20 mil unna og fint klare seg med 3,7kW.

Egentlig holder vel også 3kW fint (13A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: emil på tirsdag 20. mai 2014, klokken 11:28
Forbruket er avhengig av kjørestil og hva slags vei (motorvei i 100 eller lokalveier i 50-60). Regner du et snitt på 1.5kWh pr mil tror jeg ikke du vil få noen store overaskelser.

Det tror jeg. Leafen vår ligger på 1,8 og Teslaen på rundt 2,2. I tillegg kommer ca. 12% tap i ladeprosessen, så fasit på de er nok nærmere 2,05 og 2,5 kWh/mil fra veggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Det jeg prøvde å få frem er at en bedrift har faktisk andre kostnader tilknyttet strømmen en bare strømprisen.
Men er jo svært mye bedre med pris pr kWh dersom det er 3kW punkter og ikke pris pr dag eller måned.
Men 10 x 3 kW gir 15000 i effekt leddet også om de er i bruk samtidig mittvinters. :-)

En kamerat får 22kW, (400v 32A  rødt stikk) på jobb til 300kr pr måned.
Har 10 mil til jobb, så blir bare lading på jobb for å få mer valutta for pengene for å si det slik.
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

#13
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 20. mai 2014, klokken 12:00
Det jeg prøvde å få frem er at en bedrift har faktisk andre kostnader tilknyttet strømmen en bare strømprisen.
Men er jo svært mye bedre med pris pr kWh dersom det er 3kW punkter og ikke pris pr dag eller måned.
Men 10 x 3 kW gir 15000 i effekt leddet også om de er i bruk samtidig mittvinters. :-)
det slik.

Jepp. Men om disse 3kW er i bruk i snitt 4 timer pr. dag hele året blir det bare 55 øre/kWh. Legg så til at resten av nettleien er mye rimeligere når man er på effekttariffer så ender strømprisen på rundt eller i overkant av en krone pr. kWh i snitt inkl. alt.

Tar man da 3,- pr. kWh har man et overskudd på over 50.000 kroner i året. Jeg synes ikke det er god personalpolitikk.

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 20. mai 2014, klokken 12:00
En kamerat får 22kW, (400v 32A  rødt stikk) på jobb til 300kr pr måned.
Har 10 mil til jobb, så blir bare lading på jobb for å få mer valutta for pengene for å si det slik.

300,- pr. måned for 400V 32A er billig. Selv om han kun lader det han bruker på vei til jobb ender han  på maks 65 øre/kWh. Lader han for begge veier er det ned mot 30 øre/kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#14
50 000 dekker vel inn elektrikker arbeid materiell og oppsett av de 10 punktene pluss litt dersom noe går ryker.

Så lavere pris etterpå?

Men enig 3kr er litt mye men er det for lavt blir det ren sponsing, som også kan være en god frynsegode.

Fast månedspris, så er det de med lang reisevei som tjener mest på det. Men også de som har størst behov. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA