Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling for strøm på arbeidsplass

Startet av torgrand, mandag 19. mai 2014, klokken 17:09

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. mai 2014, klokken 12:05
Tar man da 3,- pr. kWh har man et overskudd på over 50.000 kroner i året. Jeg synes ikke det er god personalpolitikk.

Og så har man vel strengt tatt ikke lov til å videreselge strøm med fortjeneste uten konsesjon fra Norges Vassdrags og Energiverk (NVE).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sigurdi

Så alle camping plasser og kai anlegg driver ulovelig?
Horten
Model X90D (18.03.17)

Elmo

#17
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

knnygar

Ein har ikkje lov å selje straum pr. KWh, men ein kan selje tilgong til nettet etter det eg har forstått.
Er nok grunnen til at alle ladestasjonsoperatørar tek betalt for tida ein ladar, eller pr. lading.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

cra

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 20. mai 2014, klokken 20:06
Så alle camping plasser og kai anlegg driver ulovelig?

Av de campingplassene jeg har vært på så selger de strøm "pr døgn", ikke pr kWh, så da går de nok klare. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sigurdi

Så det riktige for boretslag og bedrifter er å ta betalt pr måned/døgn/time osv.
Horten
Model X90D (18.03.17)

cra

Sitat fra: sigurdi på onsdag 21. mai 2014, klokken 12:40
Så det riktige for boretslag og bedrifter er å ta betalt pr måned/døgn/time osv.

Nå må du ikke blande sammen "riktig" med "lovlig". ;)  Og med det mener jeg at å ta betalt pr kWh (evt. med et lite påslag, eller en "tilkoblingsavgift" for å dekke inn kostnad til hardware/installasjon/administrasjon) er den riktige måten, men siden loven tilsynelatende stikker kjepper i hjulene så må det gjøres på andre måter. Da blir det vanskeligere å få det rettferdig hvis ulike biler lader veldig ulike mengder på samme tid.

Den endelige løsningen må bli en endring i regelverket slik at man på ladeplasser (det være seg langs veien eller i garasjeanlegget til borettslaget) kan ta betalt etter faktisk forbruk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sigurdi

@cra
Der er jeg helt enig. :-)
Med times eller døgn pris slår det fort skjevt ut, men arbeids giver kan diferensiere på type bil og ladebehov.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA