Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla SC Lillehammer-Geiranger (266km) vanskelig i følge Jurassictest..?

Startet av Milzit, torsdag 29. mai 2014, klokken 21:22

« forrige - neste »

Milzit

Vi hadde tenkt å ta turen fra Oslo til Trollstigen via Geiranger (lunsj på Union Hotell) i morgen.
Lading/frokost på SC Lillehammer.
Lillehammer-Union Hotell er 263 km. Og der har de også Type 2 22kw lader, tenkte å lade der mens vi spiste lunsj.
Men jeg legger jeg inn turen (Lillehammer-Geiranger) på http://www.jurassictest.ch/GR/ så får jeg minus på batterikapasitet.
Er dette reelt? Antagelig pga stigningen?

Blir det vanskelig kan vi gjøre via Dombås og droppe Geiranger.

vonar

Hei Milzit.

Har ikke brukt jurassictest så mye selv, men testet nå, i og med at jeg skal Oslo - Vågåmo neste uke. Ser at høydeforskjellen tar helt av ca. 30 km nord for Lillehammer, og dette gir da et veldig høyt forbruk.

Tipper det er Øyertunnelen som ikke har blitt skikkelig med i kartdataene, og at beregningen fører deg over fjellet. Prøvde å legge et waypoint utenfor denne tunnelen (som er rett sør for Tretten), og da fikk jeg en mye lenger range gjennom Gudbrandsdalen :-)
Oslo

Kristian O

Eg fekk det samme som du, men hadde ikkje stussa på å legge ut på den turen. Det er ingen netto stigning fra Lillehammer til Geiranger. Union er vel ca 40 meter over havet. Du er riktignok ganske høyt oppe rett før Geiranger, men hadde følt meg ganske trygg på den turen der likevel.
Du får ikkje så veldig bra odds for å komme deg tilbake via Trollstigen heller ser det ut som. Du får satse på en lang lunsj :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ed1son

Burde ikke være noe problem den turen der, kjør på ;-)

Jeg kjørte Ålesund - Valldal - over Trollstigen - Åndalsnes - Ålesund med 6 stk og full oppakning i bilen i dag med ett forbruk på 169w/km. Turen er 262km , å hadde igjen ca 120km på batteriet....å da var bilen ladet rundt 90% (353 typical på meteret)  når vi startet turen.

22-23 grader å strålende vær der inne i dag ;-)
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

Milzit


Sitat fra: Kristian O på torsdag 29. mai 2014, klokken 22:18
Eg fekk det samme som du, men hadde ikkje stussa på å legge ut på den turen. Det er ingen netto stigning fra Lillehammer til Geiranger. Union er vel ca 40 meter over havet. Du er riktignok ganske høyt oppe rett før Geiranger, men hadde følt meg ganske trygg på den turen der likevel.
Du får ikkje så veldig bra odds for å komme deg tilbake via Trollstigen heller ser det ut som. Du får satse på en lang lunsj :)
Det er 70 km fra Geiranger til Trollstigen. En time lading i Geranger gir ca 80 km med dobbeltlader, og vi blir nok lenger enn det. Det er opp ørneveien men regner med å ha noe igjen når vi kommer dit.

Ovrrnatting i Trollstigen og 16A lading der, stopp på SC Dombås og til Røros etter det.

Milzit


Sitat fra: ed1son på torsdag 29. mai 2014, klokken 22:48
Burde ikke være noe problem den turen der, kjør på ;-)

Jeg kjørte Ålesund - Valldal - over Trollstigen - Åndalsnes - Ålesund med 6 stk og full oppakning i bilen i dag med ett forbruk på 169w/km. Turen er 262km , å hadde igjen ca 120km på batteriet....å da var bilen ladet rundt 90% (353 typical på meteret)  når vi startet turen.

22-23 grader å strålende vær der inne i dag ;-)

Ok, takk:-)

Milzit


Milzit

Det gikk fint, started i Oslo, SC Lillehammer, hadde 130 km igjen ved ankomst Union Hotell. En time på Type 2 22 kw der og vi hadde over 100 km igjen over Trollstigen til Åndalsnes. SC Dombås i morgen og så til Røros

Birger

Sitat fra: ed1son på torsdag 29. mai 2014, klokken 22:48
Jeg kjørte Ålesund - Valldal - over Trollstigen - Åndalsnes - Ålesund med 6 stk og full oppakning i bilen i dag med ett forbruk på 169w/km.
Hvordan i alle dager klarer du å få et så lavt forbruk? Og det med en fjellovergang? Og smekk full bil?

Imponert!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

ed1son

2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

janmb

Kan vel se ut som jurassic har en del å gå på når det gjelder riktig regning på regen.

Min erfaring hittil er at kupert terreng med netto 0 stigning koster veldig lite ekstra sammenlignet med en helt flat tur. Virkningsgraden er såpass god både under pådrag og under regen at mesteparten av kostnaden med bygging av høydemeter tas jo igjen på nedturen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: janmb på mandag 02. juni 2014, klokken 13:44
Kan vel se ut som jurassic har en del å gå på når det gjelder riktig regning på regen.

Min erfaring hittil er at kupert terreng med netto 0 stigning koster veldig lite ekstra sammenlignet med en helt flat tur. Virkningsgraden er såpass god både under pådrag og under regen at mesteparten av kostnaden med bygging av høydemeter tas jo igjen på nedturen.

Det er i grunn min erfaring også, men det avhenger litt av hvor pent man kjører. Var oppe en tur på hytta i går, en strekning på ca 15km derav mye stigning ca halvparten av veien. Da jeg skulle ned igjen la jeg merke til at totalforbruket siden lading (plugget ut da jeg dro) stod på 5,0 kWh. Da jeg kom hjem var totalforbruket på 5,2 eller deromkring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA