Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterelbilen!

Startet av skeptisk, lørdag 29. november 2008, klokken 17:35

« forrige - neste »

tromsøelbil

Buddy vs Reva på vinterføre
Jeg må si meg helt enig i at revaen fungerer utmerket på vinteren, jeg synes revaen viser mye mindre tendenser til sladding på vinterføre.  Revaen sitter helt enkelt bedre på veien,  i buddyen føler jeg at det skal lite til for at bilen slipper på vinterføre, mens revaen etter mitt skjønn tåler mer før den slipper.
I vinter Tromsø er det heller ikke noen bakdel med en batterivarmer ;)
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

svedman

Jeg har aldri kjørt Reva, men Buddyen er ikke god på vinterføre, synes jeg. Den mister veigrepet veldig lett, sammenliknet med fossilbil. Jeg kjører med piggfrie vinterdekk.
2021: Tesla Model Y LR AWD med FSD.
2008 - 2012: Kewet Buddy Citi-Jet 6, 2008-modell, "YOSHI".

Laban

Jeg kjører også med piggfrie vinterdekk på Buddyen og er fornøyd med det. Har aldri kjørt Reva, men når man lærer Buddyen å kjenne er det en riktig så morsom bil å kjøre på glatt føre, men man må selvsagt konsentrere seg litt mer enn vanlig ;).

Det verste er når det er sporet vei for da blir Buddyen slingrende litt imellom, men det problemet har vel Reva også med smalere sporvidde enn fosilbiler?
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ravn

Ja Revaen har det problemet.
Jeg hadde jo modell med DC motor (alle som selges i norge nå er jo AC), den var noe sløv, særlig om man var litt snødd inne og skulle kjøre seg løs, ikke sjans.
Men ellers så var den veldig grei på vinterføre, men er som du sier man må konsentrere seg litt ekstra og bli trygg på bilen.

Nå kjører jeg Ranger med "helårsdekk", ikke problem med sporvidden iallefall :)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Morteng

Sitat fra: ilmarw på tirsdag 03. februar 2009, klokken 18:17
På bakgrunn av det dere sier her så kan det virke som om Reva'en sitter bedre limt til underlaget enn Buddy. Min erfaring er at det ikke skal mye til før jeg begynner å spinne med Buddyen, men det er kanskje fordi de fleste Buddy'er har helårsdekk. Har du egne vinterdekk på Reva'en?

ilmar

Ja, jeg har vinterdekk på Reva'en. Det er klart det har litt å si at Buddyen har helårsdekk. Likevel er nok Reva'en en god del bedre på vinterføre, og den føles mye tryggere.

Jeg har kjørt Buddy i Tromsø i over to år, og to og en halv vinter. Den har fungert kjempebra, har hatt minimalt med problemer i bakker, men man blir jo tvunget til å kjøre veldig sakte ofte og man føler seg ikke alltid like trygg. Men finner man teknikken med pedalen, så funker den kjempefint!

Men jeg tror vi kan fastslå at Reva er veldig bra på vinterføre! :)
Tromsø - Reva Deluxe 2008 Modell, Blå (Jobber som forhandler)
Har kjørt buddy 2006 modell i 2 1/2 år.

tromsøelbil

Jeg kjører buddy med piggdekk, men synes bilen slipper i overkant for mye. Man blir jo vant til buddyen og hva bilen tåler på vinterkjøring, men for meg virker det som om revaen har et fortrinn med tanke på vinterkjøring.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Elbil fundamentalist

#21
Sitat fra: tromsøelbil på onsdag 04. februar 2009, klokken 09:32
Buddy vs Reva på vinterføre
Jeg må si meg helt enig i at revaen fungerer utmerket på vinteren, jeg synes revaen viser mye mindre tendenser til sladding på vinterføre.  Revaen sitter helt enkelt bedre på veien,  i buddyen føler jeg at det skal lite til for at bilen slipper på vinterføre, mens revaen etter mitt skjønn tåler mer før den slipper.
I vinter Tromsø er det heller ikke noen bakdel med en batterivarmer ;)

Buddy har vel mest batterivekt over forhjulene, Reva har batteriene bak?
Dessuten har jeg inntrykk av at forstillingen til Buddy er lånt fra en bil med lenger akselavstand enn det buddyen har, noe som gjør at forhjulene opererer med feil svingradius. Dette fører til at spissingen er kun riktig rett frem, og blir mer og mer feil jo mer du legger over, korrigere meg her dere som har peiling på biler  ???

Uansett så sammenligner man vel nye og brukte vinterdekk. (ny Reva mot Brukt Buddy), så der ligger vel kanskje den største forskjellen?
Reva'en har også smalere sporvidde som gir høyere vektovering til ytterhjulene, som igjen gir mer marktrykk på ytterhjulene ved sving. Dette er jo positivt for veigrep, inntill bilen velter  :o

Selv kjører jeg en Kewet og må gjøre meg litt ekstra flid med snømåking og strøing om vinteren for å få bilen opp til huset. Tenker jeg kommer til å investere i separate hjulsett, slik at jeg ikke sliter ut de piggfrie vinterdekkene om sommeren. Tips for å bedre fremkommeligheten er å ha en boks med dekkrens i bilen. De dagene hvor det er nysnø i oppkjørselen får jeg betydelig bedre grep med rensede dekk. Man kan tydelig se mørkebrune tjærespor i snøen etter hver rens  8)

Redigert 23 februar:
Som resultat av elendig fremkommelighet ble jeg nødt til å skiftet dekk på bakhjulene. EKSTREM FORVANDLING !! NÅ kan jeg kjøre opp til huset uten å måke og strø som en idiot. Sharif tok 1.000 spenn for bytte til 2 stk. Hankook 135/80*13. Skal ta forhjulene også, men jeg har bare 2 bukker å sette keweten på når hjulene tas av, så jeg må ta to og to dekk. Tror dette konseptet med helårsdekk til buddyen er klar for ny vurdering. Jeg skal hvertfall investere i ett eget sommerhjulsett dekk etter denne erfaringen, slik at vinterdekkene ikke blir ødelagt om sommeren. Hadde egentlig håpet å slippe og drive å legge om på Kewete'en, men jeg mener det er blitt ett must...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ravn

Reva har batteriene midt i bilen (man sitter oppå dem), men motoren ligger bak, så den er bittelitt baktung
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 05. februar 2009, klokken 14:04
Buddy har vel mest batterivekt over forhjulene,
Buddy har samme vektfordeling som Porsche 911, 48% foran og 52% bak. Halvparten av batteriet er montert under setet, midt på bilen. Den andre halvparten foran balanserer ut motoren og elektronikken bak.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 05. februar 2009, klokken 14:04
Tips for å bedre fremkommeligheten er å ha en boks med dekkrens i bilen. De dagene hvor det er nysnø i oppkjørselen får jeg betydelig bedre grep med rensede dekk. Man kan tydelig se mørkebrune tjærespor i snøen etter hver rens  8)

Dette gjelder forøvrig for alle biler. Det er mange som kjører med unødvendig dårlilg veigrep. Når jeg spør folk om de har vasket dekkene sine nylig så ser de spørrende på meg ::)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jfa2nyny

Regarding traction, I have had a very good experience with my Reva. As long as you have the winter tires on, it goes anywhere.

Regarding battery performance in the winter, my experience last winter was disappointing. If the car is left unplugged in the winter (even for 30 mins), the batteries can become seriously crippled. Therefore, one must plug-in every time the car is idle. Unfortunately, this will reduce the lifetime of the batteries significantly, as battery life is given by the number of charge cycles. In the winter, I have to spend a charge cycle even when the batteries are half-full.

The Reva should have a setting whereby the battery does not charge -- only heats up -- when plugged in. This would be so easy to implement!

 

Ossa

Må si meg enig i jfa2nyny sine erfaringer. Prøvde REVAen min på snø føre med sommerdekkene som stod på da jeg kjøpte den, og da oppførte den seg som "Bambi på isen". Kul umulig å styre, så faktisk ganske artig å leke på åpen parkerings plass. Men med de medfølgende piggfrie vinterhjul, ble REVAen noe av det beste jeg har opplevd på vinterføre når det gjelder fremkommelighet. Null problem hverken opp eller ned bakke. Hardpakka snø eller løs snø. Eneste jeg registrerte tydelig var slingring i sporete veibane.

elektrolux

Sitat fra: jfa2nyny på mandag 07. juni 2010, klokken 09:27
Unfortunately, this will reduce the lifetime of the batteries significantly, as battery life is given by the number of charge cycles. In the winter, I have to spend a charge cycle even when the batteries are half-full.

This is not how charge cycles work. You get a lot more charge cycles from partly discharged batteries, than from empty batteries. You need to think more into discharged Ahr than charge cycles.

Most batteries, but espesially lead acid batteries prefer to be only partly discharged before recharging.

Another thing to think about: Howe would your charge cycle counts go if you counted every time you regenerated power back into your batteries? ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hammerfest

Sitat fra: Morteng på mandag 02. februar 2009, klokken 12:33
Jeg har nå kjørt Reva i 2 mnd i Tromsø, byen med bakker overalt. Jeg har jo ikke kjørt den på sommeren ennå, så kan ikke si at den er like bra på vinter som på sommer, men den er hvertfall meget meget bra på vinterføre! Kommer meg helt fint opp de bratteste bakkene og sitter veldig godt på veien. Det er en helt annen trygghet enn f.eks Buddy, som jeg har kjørt 3 vintrer i Tromsø.

Hammerfest

   
   Hei.. jeg har et spørsmål til Morteng i Tromsø om hans Reva..
   Hvordan får du utført service på din Reva ? og hvor ofte ?

   Bor i Hammerfest og har et bud inne på en brukt Reva, men er advart
   for å kjøpe den grunnet mangel på service oppe her, og komplisert
   med å få den nullstilt den ved feil meld selv.

   Hadde det vært mulig å få kommet ned til deg når du ska ha service på
   din Reva slik at to biler blir servet samtidig ?

   Er en brukt Think kanskje lettere og ha sevice på selv ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA