Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Debatteknikk i kommentarfeltene

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 18. mai 2014, klokken 08:22

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Aviser og nettsteder er fulle av kronikker og artikler som sprer negativitet og usannheter om elbiler.

Hvordan skal vi møte dette?

Bør vi danne en gruppe som mer systematisk svarer i debattforumene?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Birger

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 18. mai 2014, klokken 08:22
Aviser og nettsteder er fulle av kronikker og artikler som sprer negativitet og usannheter om elbiler.

Hvordan skal vi møte dette?

Bør vi danne en gruppe som mer systematisk svarer i debattforumene?

Carl Anton
Det er en god ide, men da må vi ha en ansamling med argumenter klare.

Det kunne blitt gjort på Wiki'en. Da hadde vi hele tiden hatt oppdaterte argumenter.
http://www.elbil.no/wiki
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Carl Anton Stenling

God ide å bruke wiki-en for argumentliste.

Har lest en del debatter og ser at tidvis så er enkeltpersoner svært aktive. Det blir fort litt krampaktig når en person kjemper mot mange andre. Derfor er det nok viktig at flere kommer inn slik at debatten virker mer nyansert.

Vi kan jo eventuelt bruke en egen tråd på forumet for å be om hjelp.

Noen andre som har meninger om hvordan vi kan delta bedre i debattene?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Hansi

Jeg er helt enig i tanken om å kunne linke til en samleside med vanlige argumenter og gode svar på disse argumentene, jeg syns siden http://elbil.olen.net Olatho her på forumet har laget er et veldig godt utgangspunkt, dette kunne vi bygd videre på.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

sigurdi

I dette interviwet forklarer Myhre fra LOS svært bra hvordan kjøp salg av strøm inn/ut fra Norge fungerer.
Han forklarer også hvorfor elbilene ikke får strøm fra kullkraft fra utlandet, og sertifikater av strøm.

Norge har hatt fiktivt større forbruk i tidligere år, pga kraft produsentene har kjøpt inn billig strøm på natta og i helger som de har brukt til store pumper, som pumper vann opp i magasinene sine, deretter selger de strømmen på dagen til høyere pris.

Går en inn og ser i detalj på strømforbruks tall for noen år tilbake, vil en se at kraftprodusentene bruker store mengder strøm.
Dette blir ikke gjort i samme grad lengre, pga vindkraft produserer hele døgnet og prisene vandrer ikke like mye iløpet av døgnet.

http://youtu.be/PG_DNxt24vA
Horten
Model X90D (18.03.17)

Carl Anton Stenling

#5
Jeg har laget en wikiside for dette: http://www.elbil.no/wiki/Debattere_elbil

Her kan vi samle argumenter og tips.

For argumenter så kan det være fint å henvise til andre kilder som har informasjon og lage et kort sammendrag som er egnet for klipp-lim til bruk i debatter.

Jeg kommer til å legge inn noe om hvorfor elbiler skal ha insentiver.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Sitat fra: sigurdi på mandag 19. mai 2014, klokken 08:38
Norge har hatt fiktivt større forbruk i tidligere år, pga kraft produsentene har kjøpt inn billig strøm på natta og i helger som de har brukt til store pumper, som pumper vann opp i magasinene sine,

Ikke bare går elbiler på kullkraft, til og med norsk vannkraft går på kullkraft! /ironi

Olatho

Sitat fra: Hansi på mandag 19. mai 2014, klokken 06:38
Jeg er helt enig i tanken om å kunne linke til en samleside med vanlige argumenter og gode svar på disse argumentene, jeg syns siden http://elbil.olen.net Olatho her på forumet har laget er et veldig godt utgangspunkt, dette kunne vi bygd videre på.

Takk for tilbakemelding.  Jeg har nå justert utseende litt og forhåpentligvis gir den et litt mindre "barnslig" inntrykk.  I tillegg oppdaterer jeg teksten med ujevne mellomrom ettersom jeg kommer over nye tall, grafer eller argumenter for og imot.

Målet mitt er å ikke framstå som en fanatisk entusiast, som mener elbiler er den hellige gralen (for det mener jeg faktisk ikke), men prøve å svare ryddig og troverdig på de fleste motforestillingene jeg møter i det daglige.

Det er fritt fram å linke til den sida hvis folk vil.

Om noen har flere tall, argumenter eller annet, så er det bare å sende meg en melding her eller en epost elbil@olen.net

Zero-talent

Den siden var flott, masse gode argumenter vi kan bruke :) Det er generelt greit å unngå å vise til elbilforeningen eller lignende kilder, siden man da ofte blir møtt med at "det er jo bare en gjeng tullinger som kjemper for sitt. Dem tror vi ikke på". Uavhengige forskningsresultater o.l. er nok bedre å linke til. Tror ikke det er noen vits å prøve å få "haterne" til å skifte mening, det er nok mer viktig å overbevise de som leser kommentarfeltene og er usikre på dette med elbil vs. fossil.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Pompel

Nå har jeg ved et par anledninger diskutert miljøpåvirkning av elbil med en venn og det tyngste argumentet fra han har vært at elbil er like miljøskadelig pga batteriene som både skal produseres og erstattes. Nå fant jeg, takket være siden til Olatho, informasjon fra Tesla om hvordan de håndterer batterier. Neste gang skal jeg vinne diskusjonen :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Klykken

Hvilke kilder hadde vennen din på at batteriene var like miljøskadelige som livsløpet til en fossilbil, da?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

Sitat fra: Klykken på onsdag 04. juni 2014, klokken 12:46
Hvilke kilder hadde vennen din på at batteriene var like miljøskadelige som livsløpet til en fossilbil, da?

Det er vel vanlig "kutyme" at fossilhuene slipper å dokumentere noe, er det ikke det da?  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pompel

Ingen kilder, men når det gjelder batterier og skadelige materialer så tvilte jeg heller ikke på at de forurenset betydelig. Jeg ble derfor veldig positivt overrasket selv også over informasjonen om batteriene til Tesla. Jeg har stort sett holdt meg til tanken om at man får unna lokal luftforurensning mot en kontrollert håndtering av skadelige materialer "et annet sted".
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Malawi

Kjempefin link.

Spesielt på slutten der det var en link til en løsning Toyota holder på med. Har selv tenkt at det ideelle må være en elbil med en generator innebygget i en kasett som lett kan skyves inn/ut i et rom under bagasjegulvet.

Til vanlig kan kasetten være ute, og man har ekstra bagasjeplass, mens til lengre kjøring har man muligheten til å generere strøm etter behov. Som en bonus vil en slik generator være enklere å foreta service på, siden den er lett å komme til, og man kan levere inn bare generatoren(service/reperasjon) når det skulle være aktuellt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA