Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Litt tanker å ideer

Startet av jan-ove, lørdag 17. mai 2014, klokken 20:26

« forrige - neste »

jan-ove

Da er min nye Nissan Leaf 2014 Acenta bestilt, å venter levering på Torsdag eller fredag til uken.

Det er mye tanker å ideer som surrer rundt i hodet etter at jeg gir meg ut i noe som er totalt ukjent for meg. Kjenner ikke engang noen som har el bil;-)

Det jeg primært tenker over er lade situasjonen. Er helt sikkert alene om det ;)

Har prøvd å lese meg opp på det som er her inne på forumet, men det er en utfordring for en som ikke kan relatere til fase 1, 2 osv å alt annet som det refereres til.

Mine tanker: er ikke komfortabel med at være nødt til å åpne bagasjerommet plukke ut en svær kladd av lader, plugge den inn i vegg for å plugge den inn i bilen. Vil ha et eller annet fast opplegg der jeg kjører inn i garasjen å kun plugger inn en kabel i bilen.

Har frittstående garasje med opplegg fra 2008. i sikringsskapet står står det følgende på garasje kursen: 2x2.5+j, B16A, 30ma.

dette tolker jeg som at kabel dimensjon er 2x2.5 kabel, på en 16amp kurs. resten skjønner jeg ikke.

Utfra det jeg har per dags dato av installasjon på strømsiden, hva burde jeg gå for i form av vegg boks?

Hva skal til for at oppgradere min garasje kurs til 32amp? Kabler ligger i rør under bakken, å har en eller annen boks på hjørnet av garasjen som det er strøm i.

Kan virke som spørsmål som det er 100 innlegg om, men for meg så er det som at lese en manual på spansk, skjønner litt men ikke det viktige. Takker for innspill.

BE

Dersom du ikke kjører så veldig langt pr dag, lar du bare den medfølgende laderen henge  garasjen. Du klarer deg fint med 10A lading så lenge bilen står parkert der gjennom natten.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jan-ove

Takk for svar.

Har tenkt samme tanke. Men har tenkt det så enkelt at hvis laderen som er med bilen blir en "fast" installasjon i garasjen så er det fort gjort at den ikke blir med når den trengs.

Har en jobb der det fort blir at jeg må kaste meg rundt, og da er det ikke greit å si at jeg "må bare" en tur hjemom for at hente en kabel   

Jan-Børre Olsen

Er i samme sko. Hentet ny Tekna i går og det er veldig rart når man er erklært gearhead. Rart å konstant tenke på kjørelengde, særlig med ny bil og litt kjøredillla.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

BE

Jeg ville absolutt vurdert en regulerbar ladekabel til å ha i bilen. En som kan reguleres fra 6 til 16 Ampere, det finnes et par eksempler her på forumet.

Faste installasjoner blir fort ganske kostbare, og etter en tids bruk vil du se at det sannsynligvis holder med 10 A på nattestid.

Dessuten, med en kabel med mulighet for 16A vil du se at ladingen går forbausende mye raskere. De aller fleste offentlige ladepunkter takler 16A uten problem. (Samt at du hadde 16A kurs i garasjen dersom du trenger raskere lading hjemme)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jan-ove

Har mer eller mindre bestemt meg for at jeg vil ha en fast installasjon i garasjen med boks på veggen.

Synes ikke at en boks på veggen til 5000-........ er avskrekkende, i forhold til uro momentet med at glemme kladden hjemme når den trengs

BE

Med fast installasjon mister du muligheten for 16A når du er på tur, og det er spesielt da det kan være veldig kjekt med 16A lading. Skulle du av og til trenge 16A hjemme har du jo da muligheten til å bruke samme kabelen der.

5000,- hørtes ut som en bra pris for hjemmeinstallasjon, i alle fall om dette også inkluderer legging av ny kurs, da er det jo kanonpris :)

Jeg har begge deler, altså 16A fast installasjon i garasjen samt 16A variabel ladekabel i bilen, og jeg er ikke et sekund i tvil om at det er sistnevnte jeg ville valgt først.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jan-ove

Ser ut til at konklusjonen blir.

Bruk kladden som kommer med til "fast" lading hjemme.

Kjøp ny kladd med 16amp variabel kladd til at ha i bilen.

Kan noen linke til en grei variabel 16amp kladd?

MindViruz

Nå er det slik at man bør oppfordre alle til å ha fast installasjon hjemme til lading av elbil. Det er det beste og tryggeste. Ikke det billigste, men absolutt ikke avskrekkende dyrt med montering. Så ser det jo veldig mye mer profesjonelt ut.

En annen ting man også bør tenke på er at hvis man benytter en uorginal kladd som skaper problermer med bilen eller batteriet gjelder ingen garantier fra Nissan. Det er mange jallakladder ute på markedet har vi sett i det siste. Bruker man derimot en fastmontert nissangodkjent ladestasjon hjemme gjelder alle nissangarantier.

Hvis man allikevel bestemmer seg for å bruke en ladekabel med støpsel hjemme, vil det være tryggest å bruke en 10 eller 6 amper ladekabel på en 16 amper kurs.

jkirkebo

Sitat fra: jan-ove på lørdag 17. mai 2014, klokken 20:26
Hva skal til for at oppgradere min garasje kurs til 32amp? Kabler ligger i rør under bakken, å har en eller annen boks på hjørnet av garasjen som det er strøm i.

Det kommer helt an på dimensjonen på røret. Er det 16mm får du ikke gjort noe som helst uten å grave. Er det derimot 25mm eller ennå bedre 50mm går det an å trekke igjennom tykkere kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: jan-ove på lørdag 17. mai 2014, klokken 21:35
Ser ut til at konklusjonen blir.

Bruk kladden som kommer med til "fast" lading hjemme.

Kjøp ny kladd med 16amp variabel kladd til at ha i bilen.

Kan noen linke til en grei variabel 16amp kladd?
Har denne og er meget fornøyd ;D
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/justerbar-6-10-16a-portabel-ladeledning#product
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

jan-ove

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. mai 2014, klokken 23:03
Sitat fra: jan-ove på lørdag 17. mai 2014, klokken 20:26
Hva skal til for at oppgradere min garasje kurs til 32amp? Kabler ligger i rør under bakken, å har en eller annen boks på hjørnet av garasjen som det er strøm i.

Det kommer helt an på dimensjonen på røret. Er det 16mm får du ikke gjort noe som helst uten å grave. Er det derimot 25mm eller ennå bedre 50mm går det an å trekke igjennom tykkere kabler.

Helt enig her, en av grunnene til at jeg ønsker å ha fast installasjon hjemme.

Synes ikke priser er avskrekkende, men ønsker ikke betale mer en hva jeg må.

Det ultimate i mine øyner burde være en fast 16amp installasjon med en variabel portabel 16amp i bilen.

Siden jeg primært nå er ute etter installasjon i garasjen så lurer jeg da på hvem / hvilke er godkjente av alle disse som er tilgjengelig? 

MindViruz

Du må ringe forhandleren din og spørre. Jeg tror proxxel sin ladestasjon er godkjent. De fleste fastmonterte ladestasjoner du får kjøpt via norske forhandlere er vel godkjent?

Dette med at nissan godkjenner noen produkter og ikke andre er helt på trynet spør du meg. Er de laget etter samme norm og CE merket er det i utgangspunktet like sikkert. Men sånn er det no engang blitt.

I 16 mm k-rør tror jeg du klarer å trekke gjennom 4mm2 PR hvis det ligger veldig fint. En skarp sving og du skal slite veldig. PN klarer du fint i 4mm2, men da kan ikke røret ligge i bakken. PN tåler ikke fukt over tid.


olaover1

Hvorfor kjøpe kabel med den digre kladden når man kan unngå det. Jeg kjøpte denne fra http://www.charge-amps.com/  kun 5350 kr inkl norsk moms. Litt rimeligere enn å kjøpe den her på berget http://elbilshop.no/type1.html
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

MindViruz


Sitat fra: olaover1 på søndag 18. mai 2014, klokken 09:02
Hvorfor kjøpe kabel med den digre kladden når man kan unngå det. Jeg kjøpte denne fra http://www.charge-amps.com/  kun 5350 kr inkl norsk moms. Litt rimeligere enn å kjøpe den her på berget http://elbilshop.no/type1.html

Hvorfor?

- billigere
- kan få med CEE rundstift kontakt.
- norsk reklamasjonsrett

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA