Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips for å bli en dyktig el-bil sjåfør

Startet av Student_kodal, torsdag 15. mai 2014, klokken 22:41

« forrige - neste »

Student_kodal

Hei.

Gikk til anskaffelse av min første el-bil idag, en Leaf Tekna 2014.
Skal bruke den til å pendle til Høyskolen i Telemark. Siden dette er
Såpass ukjent for meg, så trenger jeg gjerne noen gode starttips.
Lurer også på hvordan man aktiverer carwings, hvordan går jeg fram?

Gleder meg til fortsettelsen!
Nissan Leaf 2014, Tekna svart

frankols

Kjør "mykt" og se langt fram.
Unngår raske akselerasjoner (selv om det frister, du kjører fra det meste:-))
Unngå bremsing men rull med regen så lenge som mulig.

Leif Leaf

Carwings aktiveres av din forhandler.

Det er gøy med elbil - om rekkevidden tillater det så er det ingen vist å kjøre "økonomisk". Bilen er til for å brukes, men kjør forsiktig.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Kjell Leaf

Sitat fra: frankols på fredag 16. mai 2014, klokken 08:03
Kjør "mykt" og se langt fram.
Unngår raske akselerasjoner (selv om det frister, du kjører fra det meste:-))
Unngå bremsing men rull med regen så lenge som mulig.
Bremser du forsiktig er det regenerering da også, da bremser du med inntil 40 kwt, og det bremser ganske bra. Du kan se hvor mye du kan bremse før skivene tar. 
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Maks regenerering er 30 kW, som tilsvarer ca 40 hk, så det merkes. Men dette forutsetter at ladingen ikke er for høy, samt at batteritemperaturen er korrekt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Du har sikkert sett den, men her ligger det også noen nyttige ting å vite om: http://www.elbil.no/elbilfakta/nyttige-tips
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: frankols på fredag 16. mai 2014, klokken 08:03
Unngå bremsing men rull med regen så lenge som mulig.

Eller hvis man skal ta den enda lenger: Unngå regenerering og heller "coast" (siden regenerering ikke er tapsfritt).

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Student_kodal

Takker for alle tips, folkens! Ny på forumgreier, men en gang må jo bli den første.
Nissan Leaf 2014, Tekna svart

Thomas Parsli

Lykke til med ny bil!

Økonomisk kjøring koker ned til to punkter, som er lett å huske men vanskelig å følge:

* kjør sakte
50-60km/t er bra, over 70km/t begynner luftmotstanden å bli en faktor.

* ikke brems
planlegg kjøringen så du slipper å bremse når du ikke er helt nødt.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: BE på fredag 16. mai 2014, klokken 10:31
Maks regenerering er 30 kW, som tilsvarer ca 40 hk, så det merkes. Men dette forutsetter at ladingen ikke er for høy, samt at batteritemperaturen er korrekt.
Du har selvsagt helt rett i det, jeg rotet litt der.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

hma

Mine beste råd er:
- Bruk kreftene i bilen slik som du ville gjort dersom du syklet.
- Hold blikket langt fram i trafikken
- Opptre som en god ambassadør for elbilister. Vær hensynsfull og hjelpsom.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

MindViruz

Tips 4: Følg reglene for parkering. Selv om du har elbil kan du ikke ta deg til rette overalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA