Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bli med på elbilrally opp Trollstigen!

Startet av phaugneland, fredag 13. juni 2014, klokken 09:57

« forrige - neste »

phaugneland

Elbilen plasseres i naturskjønne omgivelser i Møre og Romsdal neste helg. Elbilrallyet blir historisk - det første i sitt slag opp den 78 år gamle Trollstigen - og du kan selvsagt delta.

Lørdag 21. juni arrangeres det vi kan kalle en elektrisk mobilitetsdag», eller rett og slett en elbilfestival, i samarbeid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune, Norsk Elbilforening og et knippe viktige bidragsytere. Elbilkolonnen får start og registrering ved Trollstigen camping, mens Åndalsnes er et naturlig utgangspunkt for dagen.

Les mer om arrangementet på http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3302-bli-med-pa-elbilrally-opp-trollstigen

Blir du med?
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

goggo

Sitat fra: phaugneland på fredag 13. juni 2014, klokken 09:57

Les mer om arrangementet på http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3302-bli-med-pa-elbilrally-opp-trollstigen

Blir du med?
Ja jeg kunne tenke meg å bli med, men jeg synes dette var veldig kort varsel.
Det er kanskje flere også fra Østlandet som kunne tenke seg å ta denne flotte turen gjennom fantastisk norsk natur, men det blir jo en tredagers tur og endel forhåndsplanlegging siden det hverken er hurtigladere eller 16 Ampere ladere (ifølge ladestasjoner.no) på en del av strekningen mellom Østlandet og Åndalsnes, og fra Norddal via Geiranger tilbake til Østlandet.

HUgo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kjellan

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

goggo

#3
OK, I see. Så dette er egentlig et Tesla treff som nå har blitt til et elbil treff :)

Vel, jeg har j...a lyst til å ta turen over fjellet og bli med på dette, men det krever en del logistiske forberedelser for meg og min I-MIEV som har "litt" :) kortere rekkevidde enn Tesla og med ingen hurtiglader etter Lillehammer og ingen ladestasjoner i det hele tatt etter Ringebu.

Mitt foreløpige overslag er at jeg trenger ca 19 timer på å kjøre og lade mellom Oslo og bunnen av Trollstigen, og det er hvis jeg på forhånd har funnet steder å lade slik at jeg slipper å lete etter dette underveis.

Lurer på om det er noen andre som tenker på å ta turen over fjellet for å bli med på dette?

Og er det noen som har tatt denne turen med trilling tidligere, og allerede har tatt ringerunden til bensinstasjoner eller andre på Otta, Dombås og Bjorli for å sjekke muligheten for lading på 16 Ampere hos dem?

EDIT:  ser nå etter morgenkaffen  at det er hurtigladere på Ringebu og Kvam, det gjør det jo mye lettere. Forstår ikke hvordan jeg ikke så de tidligere.
Moralen må være: Aldri skriv et inlegg før man har fått to kopper kaffe om morran :)



HUgo 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

gaja

Tror hurtigladerne på kvam og ringebu er helt nyåpnete. Mange campingplasser har 16A, har bl.a. nylig hatt en prat med Lesjaskogvatn som gjerne ville selge strøm og kaffe til elbilister.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

goggo

Sitat fra: gaja på mandag 16. juni 2014, klokken 00:16
Mange campingplasser har 16A, har bl.a. nylig hatt en prat med Lesjaskogvatn som gjerne ville selge strøm og kaffe til elbilister.

Takk for det @gaja.
Jeg kommer antagelig til å passere  Lesjaskogvatn mitt på natta men jeg har avtalt med YX stasjonen på Bjorli og kan få lade der. De har en Schuko kontakt på sørveggen sa han, og jeg var hjertelig velkommen selv etter at de har stengt klokka 10 på kvelden :)

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

gaja

Har registrert 80 nye ladepunkt i Nobil i Rauma og Norddal i dag. I tillegg har fylkeskommunen ei liste over folk som vil låne bort stikkontakter no i helga. Så om det er nokon som vil bli med men som manglar straum, så er det berre å seie frå.

Hotell Aak har ledige rom igjen, og det kjem opp 15 midlertidige ladepunkt der i tillegg til dei 2 faste ladepunkta dei har installert. Kolonnen tar til på Trollstigen camping. Dei har sett av 12 ladeplassar til oss, og sist eg snakka med dei hadde dei nokre ledige hytter igjen. 
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

goggo

#7
@gaja 

WOW! 80 punkter er bra :)

Men jeg ser nå klokka 23 på mandag kveld fremdeles ingen ladepunkter ( på www.ladestasjoner.no ) mellom Åndalsnes og Dombås, så jeg antar at ingen av de 80 punktene er på den strekningen.
Er noen av de  som vil låne bort stikkontakter på denne strekningen?
 
Såframt ikke sikringen har gått på YX Bjorli når jeg kommer der så skal jeg greie meg fint på veien fra Dombås til Trollstigen, men på veien hjem igjen så hadde det vært fint om jeg kunne toppe opp batteriet litt i nærheten av Marstein eller enda lengre innover dalen før jeg klatrer opp på fjellet.

EDIT: Nå tirsdag morgen så ser jeg at ladestasjoner.no er oppdatert.
Og der fant jeg akkurat det jeg spurte om, nemlig Nordre Flatmark Gård. :)

Fantastisk jobb dere gjør der borte i Fylkeskommunen eller hvor det nå er for å få utbredelse av ladepunkter og for å gjøre turistnæringen oppmerksom på oss elbil turister.

Nå mangler det bare en del offisielle ladestasjoner på strekningen Bjorli - Dombås - Otta, så vi slipper å ringe rundt til bensinstasjoner og andre og tigge om å få lade.

Kanskje noen skulle ta en prat med noen i Dovre Kommune om dette? Jeg kontaktet servicetorget der i går om dette og fikk nærmest til svar at hvis jeg ikke hadde Tesla så var det mitt problem og ikke deres at det ikke finnes noen ladestasjoner der.
Dette er ikke noe problem for meg nå - en liten ringerunde til bensinstasjonene der i kommunen gav meg bare positive svar "stikk bare innom, dette skal vi ordne".  Men likevel; jeg ble overrasket over denne holdningen i kommunen. det koster dem jo praktisk talt ingenting å få opp noen 16 A punkter i det minste...


HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

gaja

Litt mer om lading: Fredag ettermiddag og lørdag morgen setter Grønn Kontakt opp en mobil hurtiglader (ChaDeMo+Combo+AC) på en 400v32A på Øran/Åndalsnes. Denne blir med kolonnen, og blir satt opp igjen i Valldal, nede ved Valldal Grønt. Grand Hotell Bellevue på Åndalsnes, Valldal Camping og Hole hytteutleige i Geiranger har 230V32A 3-fase med blå industrikontakt. Disse ligger inne på kartet på ladestasjoner.no. I tillegg har turistinformasjonen i Valldal en 230V32A på veggen ved hovedinngangen. Den kontakten gjøres tilgjengelig på lørdag, men legges ikke inn i Nobil.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA