Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av hma, tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

Fjaegtne

Sitat fra: hma på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:57
Sitat fra: Cheokeee på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:28
Men skjønner jeg rett viss jeg tror jeg må gå til anskaffelse av type2 kabel for å utnytte disse lademulighetene som er kommet?
Ja, med disse ladepunktene trenger du kun en type2-type2 kabel. Jeg tror Salto-bokser som eRoute bruker ikke har kabel med kontakt.

Det stemmer at vi monterer Saltoladerne med kontakt. Hensikten er at også andre elbiler skal kunne bruke dem og dessuten mener vi at type 2 kabel bør være en obligatorisk del av ladeutstyret i enhver elbil så lenge det satses så klart på utbygging av type 2 ladere. Vi vil også tilby de som har satt opp ladestasjonene å anskaffe en type 2 kabel som kan for eksempel ligge i resepsjonen til utlån for de som ikke har egen kabel med seg.
Signatur Model S P85+, Signaturrød med alt utstyr.

Fjaegtne

Sitat fra: hma på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:02
Her står det litt om prosjektet eRoute 71⁰, som er et samarbeid mellom Bellona, Sønnico, Salto og Tesla.
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9672585.ece

Det skal komme ladepunkt på i underkant av 10 lokasjoner, disse får fra 7,2-22kW ladeeffekt og skal være ferdig innen 19. mai :)
Foreløpig kjenner jeg til følgende lokasjoner:
- Trones ved Namsskogan Hotell, 2 stk á 7,2kW (ikke 100% bekreftet).
- Fauske Hotell as, 2 stk á 7,2kW (bekreftet, men jeg er ikke sikker på om dette er en del av 'e-route 71' prosjektet)
- Rica Narvik, (ikke bekreftet, men her er det muligheter for 2x22kW).

Gir gjerne en liten oppdatering på lokasjonene. Bekrefter de over. Etter Narvik vil det bli installert 2x22kW i Målselv Fjellandsby og 2x22kW i Tromsø. Skjer rett over helgen :-)
Signatur Model S P85+, Signaturrød med alt utstyr.

Car-El

Det ville være utrolig teit å sette opp en Mode3-lader med kabel og Type2-kontakt. Da kan ikke Nissan Leaf, "trillingene", Peugeot Partner og så videre kunne benytte seg av denne Mode3-laderen.

Ladekabel kan vi holde oss selv med.

Sitat fra: Fjaegtne på fredag 16. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: hma på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:57
Sitat fra: Cheokeee på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:28
Men skjønner jeg rett viss jeg tror jeg må gå til anskaffelse av type2 kabel for å utnytte disse lademulighetene som er kommet?
Ja, med disse ladepunktene trenger du kun en type2-type2 kabel. Jeg tror Salto-bokser som eRoute bruker ikke har kabel med kontakt.

Det stemmer at vi monterer Saltoladerne med kontakt. Hensikten er at også andre elbiler skal kunne bruke dem og dessuten mener vi at type 2 kabel bør være en obligatorisk del av ladeutstyret i enhver elbil så lenge det satses så klart på utbygging av type 2 ladere. Vi vil også tilby de som har satt opp ladestasjonene å anskaffe en type 2 kabel som kan for eksempel ligge i resepsjonen til utlån for de som ikke har egen kabel med seg.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cheokeee

S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

Nordtroms

Sitat fra: Fjaegtne på fredag 16. mai 2014, klokken 23:18
Sitat fra: hma på tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:13
Etter positiv dialog mellom Trøndelag Elbilforening og Fauske Hotell AS, blir det åpning av to stk Type2 ladepunt torsdag 15. mai 2014. Boksene er av type Salto.

Hvert punkt yter 7,2kW, dvs. de er sikret med 230V/32A/1-fase.
Tore Sigvartsen melder at hotellet i første omgang ikke vil ta betalt for lading for boende eller gjester på hotellet.

To Sønnico montører fra prosjektet "eRoute 71' Nord" monterte i dag to Saltoladere på Rica Fauske Hotell. Laderne blir satt i drift til uken. Laderne yter som angitt 7,2kW, men kan lett omprogrammeres til 22kW hvis det installeres 400V trafo. Sønnico/Salto kan levere og installere slik trafo, men i denne omgangen var det ikke midler i prosjektet som i stor grad er egenfinansiert av prosjektdeltakerne.

Da foreslår jeg at TOCN gå inn med midler for å få oppgradert snarest! 
Odd B?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

hma

Sitat fra: Fjaegtne på fredag 16. mai 2014, klokken 23:18

To Sønnico montører fra prosjektet "eRoute 71' Nord" monterte i dag to Saltoladere på Rica Fauske Hotell. Laderne blir satt i drift til uken. Laderne yter som angitt 7,2kW, men kan lett omprogrammeres til 22kW hvis det installeres 400V trafo. Sønnico/Salto kan levere og installere slik trafo, men i denne omgangen var det ikke midler i prosjektet som i stor grad er egenfinansiert av prosjektdeltakerne.

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 17. mai 2014, klokken 09:10
Da foreslår jeg at TOCN gå inn med midler for å få oppgradert snarest! 
Odd B?

På både Namsskogan Hotell og Fauske Hotell kan kapasiteten utvides ved å sette i drift 400V trafo.
Som 'Fjaegtne' skriver kan de gjøre det om det finnes midler.

Jeg har nettopp vært i kontakt med Bellona ved Frederic Hauge, som bekrefter at de er på jakt etter funding for å utvide omfanget av prosjektet. Han melder at det bare er å ta kontakt - når som helst!

Her bør TOCN smi mens jernet er varmt!


- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Car-El

Prøver å finne informasjon om denne "eRoute 71 North". Er tydelig ikke flink nok med å bruke dette internettet. Noen som vil dele litt intel? ("NyNorsk" forkortning av etterretning. Kan også bruker som norsk forkortning av intelligens.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Fjaegtne

Sitat fra: Car-El på søndag 18. mai 2014, klokken 23:59
Prøver å finne informasjon om denne "eRoute 71 North". Er tydelig ikke flink nok med å bruke dette internettet. Noen som vil dele litt intel? ("NyNorsk" forkortning av etterretning. Kan også bruker som norsk forkortning av intelligens.)

Hei Car-El. Det stemmer at det er lite info på nettet foreløpig. Vi (Sønnico, Bellona og Salto Ladestasjoner) fokuserer på å få på plass ladekorridoren før vi legger ut mer detaljert info. Men det kommer om ikke lenge :-) Er også avstemt med Frederic Hauge vedr. TOCN og ladefondet. Ønsker TOCN å være med så er det bare å ta kontakt - men det haster om vi skal få til noe før Tesla eiere reiser på sommerferie.
Signatur Model S P85+, Signaturrød med alt utstyr.

larsr

Trafo for å kunne levere minimum 44 kW 400V er ikke småpenger. Vi snakker om priser rundt 30.000 og oppover eks. Mva. Hvis TOCN skal sponse 2 slike, vil det ta hele ladefondet. TOCN har fokus på å levere til plasser som har 400V tilgjengelig, hvis jeg har forstått det riktig. Jeg tror en egen funding er veien å gå. Hvis alle som skal kjøre E6 nordover i tiden framover putter inn eks kr 500 er vi i mål med beløpet. Kanskje kan  Sønnico hente inn tilbud på trafo som senker kostnadene.

Hvor ble det av den 22 kW som skulle settes opp i Mo i Rana?

RaBalder

Sitat fra: larsr på mandag 19. mai 2014, klokken 12:05
Trafo for å kunne levere minimum 44 kW 400V er ikke småpenger.

Er ikke bare penger som kan være en knapp ressurs.
Skal man ha opp 2 doble 22kW punkter (44kW), så skal du ha 64A 400V 3fase.
Før trafoen på 220 V siden snakker vi vel da om drøye 130A 3fase.

Nordtroms

Jeg er stor tilhenger av å sette opp ladepunkter rundt omkring i landet men jeg synes det er veldig vanskelig å velge hvor de er mest ønsket før Tesla har synliggjort hvor de kommer med superladere. Som jeg ser det så er det liten vits i at TOCN påkoster et 22 kW ladepunkt med dyr trafo hvis det noen måneder senere viser seg at det kommer en superlader på samme tettsted. Kanskje litt is i magen er på sin plass? 

Er det slik å forstå at E6 er prioritert til Tromsø av Tesla så er det kanskje bedre å sette inn ressursene videre nord og østover mot kirkenes. Og andre plasser som er litt utenfor allfarvei. Hva med kystriksveien for eksempel.

Litt irriterende at Tesla er så forbasket hemmelighetsfull når det gjelder ladepunkter som kommer.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

laumb

TOCN har valgt å gå inn i prosjektet med 20'000kr.

Andre har og bidratt med samme sum.

Vi har satt som forutsetning at disse går til å sette opp 2 stk 22kW punkter eller bidra med å løfte eksisterende 7kW punkter opp til 22kW.

Forøvrig snuser vi på å få med en tilbyder med 400V i Fauske for to 22kW punkter til.
7kW x2 + 22kW x2, eller totalt 4x 22kW i samme område vil være god bruk av midler på denne strekningen.

Frederic er informert tidligere i dag. :)

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på mandag 19. mai 2014, klokken 21:37
Sitat fra: larsr på mandag 19. mai 2014, klokken 12:05
Trafo for å kunne levere minimum 44 kW 400V er ikke småpenger.

Er ikke bare penger som kan være en knapp ressurs.
Skal man ha opp 2 doble 22kW punkter (44kW), så skal du ha 64A 400V 3fase.
Før trafoen på 220 V siden snakker vi vel da om drøye 130A 3fase.

Nja, det holder fint med en 125A kurs. 125*230*SQ(3)=49,7kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tønsberg

Sitat fra: Nordtroms på mandag 19. mai 2014, klokken 22:30
Jeg er stor tilhenger av å sette opp ladepunkter rundt omkring i landet men jeg synes det er veldig vanskelig å velge hvor de er mest ønsket før Tesla har synliggjort hvor de kommer med superladere. Som jeg ser det så er det liten vits i at TOCN påkoster et 22 kW ladepunkt med dyr trafo hvis det noen måneder senere viser seg at det kommer en superlader på samme tettsted. Kanskje litt is i magen er på sin plass? 

Er det slik å forstå at E6 er prioritert til Tromsø av Tesla så er det kanskje bedre å sette inn ressursene videre nord og østover mot kirkenes. Og andre plasser som er litt utenfor allfarvei. Hva med kystriksveien for eksempel.

Litt irriterende at Tesla er så forbasket hemmelighetsfull når det gjelder ladepunkter som kommer.
Enig med deg. Nå som SC kartet er oppdatert med en oversikt over fremtidige stasjoner, ser det ut til at det vil bli behov for ladestasjoner nordover. Troms og Finnmark ser ut til å ha ett større behov i fremtiden enn resten av landet..
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA