Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av hma, tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Vi som har enkeltlader, vil vi ikke få 7,4 kW på type 2-stasjonene?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hma

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 16. mai 2014, klokken 12:54
Vi som har enkeltlader, vil vi ikke få 7,4 kW på type 2-stasjonene?
Her bør kanskje Kirkebø svare, ta derfor mitt svar med en klype salt inntil noen med praktisk erfaring svarer.
Med enkeltlader og elbilkontakt uten lasking av faser vil man få 16A (3,7kW).
Med enkeltlader og elbilkontakt med lasking av faseledere skal man få 32A (7,4kW).

Hilsen
Håkon
[Edit; med oppdatert strøm/effekt-verdier]
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: hma på fredag 16. mai 2014, klokken 13:16
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 16. mai 2014, klokken 12:54
Vi som har enkeltlader, vil vi ikke få 7,4 kW på type 2-stasjonene?
Her bør kanskje Kirkebø svare, ta derfor mitt svar med en klype salt inntil noen med praktisk erfaring svarer.
Med enkeltlader og type2-kabel uten lasking av faser vil man få 13A (3kW).
Med enkeltlader type2-kabel med lasking av faseledere skal man få 26A (6kW).

Med lasking kan man fint få 32A nå. Uten får man pr. nå 13A (3kW) og snart 16A (3,7kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Betyr dette at vi må ha tunga i rett munn når vi kjøper type-2 kabel til Tesla'en?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 16. mai 2014, klokken 13:57
Betyr dette at vi må ha tunga i rett munn når vi kjøper type-2 kabel til Tesla'en?

Nei, det finnes ikke laskede kabler å få kjøpt, så det er en modifikasjon man evt. må gjøre selv om man er kvalifisert til det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gusse

Så hvor står vi egentlig nå?
Blir litt forvirret her :o
Står her nå i Steinkjer og kikker på de modifiserte type 1 boksene. Hva kan man skvise fra dem med lasket kabel og dobbeltlader, og hvor mye med vanlig ulasket kabel og dobbellader??

Cheokeee

Er litt småforvirret selv, hva kan man forvente å få i ladehastighet med enkeltlader på disse ladepunktene ?
Jeg tenker da på antall km "inn på tanken" pr time .
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

jkirkebo

Sitat fra: Cheokeee på fredag 16. mai 2014, klokken 19:55
Er litt småforvirret selv, hva kan man forvente å få i ladehastighet med enkeltlader på disse ladepunktene ?
Jeg tenker da på antall km "inn på tanken" pr time .

16km/t (typical) med enkeltlader på 7,4kW Type 2. Med dobbeltlader får man det dobbelte.

Merk at så lenge 13A begrensningen består blir det hhv. 13km/t og 26km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Sitat fra: cra på fredag 16. mai 2014, klokken 13:57
Betyr dette at vi må ha tunga i rett munn når vi kjøper type-2 kabel til Tesla'en?


Du skal bestandig ha tunga beint i munnen, ellers så kan du bite i den.  :D


Sitat fra: Gusse på fredag 16. mai 2014, klokken 18:16
Så hvor står vi egentlig nå?
Blir litt forvirret her :o
Står her nå i Steinkjer og kikker på de modifiserte type 1 boksene. Hva kan man skvise fra dem med lasket kabel og dobbeltlader, og hvor mye med vanlig ulasket kabel og dobbellader??

Type1-kontakt (J1772) kan du ikke bruke. Men ved å lage seg en kabel med Type1 - Type2 kontakter (ikke Type2 - Type1 som man får kjøpt) så kan du få 230V 1~ 16A(13A) eller 32A(26A) om du har enkel eller dobbel lader.


Sitat fra: Cheokeee på fredag 16. mai 2014, klokken 19:55
Er litt småforvirret selv, hva kan man forvente å få i ladehastighet med enkeltlader på disse ladepunktene ?
Jeg tenker da på antall km "inn på tanken" pr time .

Etter som jeg har forstått utfra andre tråder i forumet. Med enkel lader blir det ved 230V 1~ bare 13A som skulle gi cirka 13km/t typical range (17km/t raidet range).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cheokeee

Takker for svar. Får bilen snart, og har jkirkebos adaptersett, og vurderer å kjøpe type2 kabel for å være forberedt på det meste. Men er usikker på vitsen med type2 kabel når man får såpass lite ladefart, får jo nesten samme hastighet på schuko som finns overalt.
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

hma

Sitat fra: Cheokeee på fredag 16. mai 2014, klokken 20:11
Takker for svar. Får bilen snart, og har jkirkebos adaptersett, og vurderer å kjøpe type2 kabel for å være forberedt på det meste. Men er usikker på vitsen med type2 kabel når man får såpass lite ladefart, får jo nesten samme hastighet på schuko som finns overalt.
Jeg vil absolutt anbefale kabel med 'den nye elbilkontakten' (type2). De aller fleste offentlige ladepunkt med denne kontakten skal (bør) bygges med 400V/3-fase tilførsel. Da vil du få opp til 11kW effekt (55km/t) med enkeltlader.
Elbilkontakten med en-fase 230V bør forekomme unntaksvis, og du har rett i at den ikke gir spesielt imponerende hastighet, selv med 32A sikring.

Ellers, skal vi gå tilbake til tema? Noen som har kjennskap til lademuligheter hos hoteller, campingplasser, bensinstasjoner, etc som ikke er registrert i Nobil-basen?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: Cheokeee på fredag 16. mai 2014, klokken 20:11
Takker for svar. Får bilen snart, og har jkirkebos adaptersett, og vurderer å kjøpe type2 kabel for å være forberedt på det meste. Men er usikker på vitsen med type2 kabel når man får såpass lite ladefart, får jo nesten samme hastighet på schuko som finns overalt.

Det gjelder jo bare 7,4kW ladepunkter og biler med enkeltlader. På 11kW og 22Kw ladepunkter får man med enkeltlader 40km/t (snart 50km/t).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cheokeee

Det høres bedre ut, en type2 kabel er vel egentlig et "obligatorisk" tilbehør å ha i bilen når man skal på tur...
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

Fjaegtne

Sitat fra: Gusse på torsdag 15. mai 2014, klokken 11:10
Er det noen sammenheng med dette prosjektet og type 2 punkt på NSB Steinkjer?

Nei, det er pt ikke noen sammenheng mellom disse prosjektene.
Signatur Model S P85+, Signaturrød med alt utstyr.

Fjaegtne

Sitat fra: hma på tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:13
Etter positiv dialog mellom Trøndelag Elbilforening og Fauske Hotell AS, blir det åpning av to stk Type2 ladepunt torsdag 15. mai 2014. Boksene er av type Salto.

Hvert punkt yter 7,2kW, dvs. de er sikret med 230V/32A/1-fase.
Tore Sigvartsen melder at hotellet i første omgang ikke vil ta betalt for lading for boende eller gjester på hotellet.

To Sønnico montører fra prosjektet "eRoute 71' Nord" monterte i dag to Saltoladere på Rica Fauske Hotell. Laderne blir satt i drift til uken. Laderne yter som angitt 7,2kW, men kan lett omprogrammeres til 22kW hvis det installeres 400V trafo. Sønnico/Salto kan levere og installere slik trafo, men i denne omgangen var det ikke midler i prosjektet som i stor grad er egenfinansiert av prosjektdeltakerne.
Signatur Model S P85+, Signaturrød med alt utstyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA