Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Buddy og levetid på blybatteriene.

Startet av gars, tirsdag 25. november 2008, klokken 11:47

« forrige - neste »

elektrolux

Gode poeng Andreash

Elbil Norge burde etter min mening konsentrert seg om å utvikle en carcontroller med innebyggete ballanserere. Dermed kunne ballanseringen forgodt direkte fra beste til dårligste batteri, i stedet for via alle som måtte stå i serien, og også lagt inn sperrer for slike problemer som Andreash påpeker.

Cityel kjører på 3 eller 4 stk 12V batterier i serie, og kan derfor lettere benytte seg av dagens ballanseringssystemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

#46
Den beste (og dyreste) løsningen er å benytte en 12V lader pr batterisett.
Da har man løst problemet med ubalanse, og det er bare et problem igjen, nemlig overlading pga ladestart i området 50-100% (energimåler)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: andreash på fredag 09. januar 2009, klokken 08:17
Hvis det av en eller annen grunn oppstår en skade i et batteri, slik at batteriet har for lav spenning permanent, ved f.eks kortslutning i en av cellene.. Da vil en slik balanserere tappe hele resten av batteristrengen kontinuerlig og uten stans. Hvis det da er en stund siden du ladet vil det være mindre igjen på batteriene enn du tror..

Derfor vil det være en fordel å montere dem slik at man kan se blinkingen i diodene. De har 2 dioder, som viser om strøm går den ene eller andre veien. Disse vil normalt slutte å blinke noen minutter etter kjøring, hvis de blinker lengre er det tydelig at et batteri er defekt. Men hvis man vil montere dem synlig blir det kanskje lengre ledninger, og sikkert lurt å legge inn sikringer rett ved batteriene for å sikre seg mot kortslutninger hvis ledningene skulle bli skadet.

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Rymegnal

Hei!

Jeg får ta en oppfølger på mitt eget innlegg, se under.

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 26. november 2008, klokken 21:30

Jeg har sendt en mail til Elbil Norge med forespørsel om status på nye batterier som de har testet, sendt for en uke siden, men har ikke hørt noe enda... Når jeg kjøpte bilen regnet de med at når jeg skulle bytte batterier ville de ha ny pakke klar. Jeg er veldig spent på dette, spesielt når en leser om kjørelengden til nye Think.

Det  måtte et noen purringer på mail før jeg fikk svar fra Elbil Norge. Jeg fikk faktisk forskjellige svar, men det er vel lite som tyder på det kommer nye batterier sånn "over natta" Sitat: "vi håper at det vil skje i løpet av 09." og "Vi regner med at Li Ion batterier vil være komersielt tilgjengelig helt i slutten av 2009." og i TU eller VG sa de slutten av 2009 og i hvertfall 2010.

Vi alle vet jo at dette tar tid, og som den pessimisten jeg er, regner jeg med at jeg ikke får ny batteripakke i år. Kanskje neste år. Men i 2011, DA.... ;) Spørs vel om ikke min bil har fått ny eier innen da. Men man vet jo aldri om noen kan trylle litt.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Baltor

Sitat fra: Baltor på fredag 09. januar 2009, klokken 19:42
Derfor vil det være en fordel å montere dem slik at man kan se blinkingen i diodene. De har 2 dioder, som viser om strøm går den ene eller andre veien. Disse vil normalt slutte å blinke noen minutter etter kjøring, hvis de blinker lengre er det tydelig at et batteri er defekt. Men hvis man vil montere dem synlig blir det kanskje lengre ledninger, og sikkert lurt å legge inn sikringer rett ved batteriene for å sikre seg mot kortslutninger hvis ledningene skulle bli skadet.
Til Roadrunner:
Nå har du god tid til å planlegge innstalleringen av balanserere: Kanskje en ide å koble lange ledninger til alle batteriparene, og legge disse ledningene fram til en isolert koblingsboks f.eks. framme foran passasjersetet?(pass på, her blir det fare for 72v støt) Ved batteriepolene kan man koble inn enkle sikringsholdere for 8A flatsikringer.
Så kan alle balansererene kobles til denne boksen med de korte originale ledningene. (7 ledere fra batteriene, 15 ledere fra balansererene) Det blir da lett å se om de blinker, og de kan fjernes på et øyblikk hvis man vil. Dessuten kan denne boksen brukes til å koble inn andre testinstrumenter eller 12v lading av enkeltpar hvis noen har tendes til å henge etter.

I prinsippet kan da også hele pakka lades med 6 enkeltladere (f.eks. c-tek) gjennom denne boksen, hvis den store laderen av en eller annen grunn ikke gjør jobben. Dette kan også brukes slik: Zivan laderen tar det meste, men stoppes med et koblingsur, 6 små c-tek kobles inn etterpå og tar topplading og vedlikehold.
(Poenget mitt er at balansererene ikke trenger å ligge oppå batteriene)
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

RoadRunner

Sitat fra: Baltor på fredag 09. januar 2009, klokken 20:47
Til Roadrunner:
Nå har du god tid til å planlegge innstalleringen av balanserere:
... ide å koble lange ledninger til alle batteriparene ...
Zivan laderen tar det meste, men stoppes med et koblingsur, 6 små c-tek kobles inn etterpå og tar topplading og vedlikehold.

Dette var ett interessant forslag! Her hånderes både balansering, hurtig opplading til 90-95% og problemstillingen (min ihvertfall) med utjevnings-lading.

Burde jo bli relativt fornuftig pris også, siden zivan-laderen fortsatt benyttes i systemet. Hvis man øker kjøre-lengden fra 15-20.000 til 30.000 km så er dette jo meget økonimisk i det lange løp (og har miljø-gevinst også med mindre bly i omløp).
Hvordan blir det med fysisk plass til disse blanserere-boksene - er de store? Det kan jo være et alternativ å bygge ett "rack" over Zivan-laderen også. Man kan jo evt. forlenge status-diodene og flytte de ut av boksene, men det blir vel kanskje litt for mye virrvarr.
Hvilken dim på ledninger er nødvendig ? 1 eller 1.5 kvadrat?

Blir CarComputer påvirket siden man ikke lenger topp-lader via zivan-laderen på alle batterier, men tilfører energi individuelt direkte til hvert batteri-par. Greier den å følge med på tilført energi og opprettholde "normal" oversikt?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Baltor

Balansererene fra Danmark er 70x70x27mm. De utvikler lite varme, så det bør være mulig å sette 5 stk tett sammen i en rekke.
(f.eks. tape de stramt sammen med sort tape, eller feste de på en flate med borrelås/tape som følger med)
Diodene sitter i små hull i boksen, boksen kan ikke åpnes. Diodene viser feil, overbelastning, vanlig strømflytting, retning på strømflyttingen, eller ingen strømflytting, alt etter mønsteret i blinkingen. Skal man først ha dette bør man plassere de slik at man kan se hva de gjør.  (god underholdning ;D)
Men de fortsetter å jobbe også etter at diodene har sluttet å blinke, så lenge det er spenningsforskjell. 

De originale ledningene er tynne (0,75 mm2 vil jeg tippe). Det er altså 3 ledninger på hver balanserer, de kobles på midtforbindelsen og hver ende av 2 batterier (ev batteripar) i serie.
http://www.cityel-import.dk/
se under tilbehør til CityEl, der finner du bilder.
Her er produsentens side:
http://www.powercharge.dk/default.asp?lang=da

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

eljet

Jeg har montert blansererene bak i bagasjerommet oppå hjulbuen
Det var plass til alle 5 i rekke
jeg monterte sikringer og koplings klemmer bak setet for å kunne måle på alle batteriene uten å demontere for mye
I keweten kan man ta av sete ryggen så da blir det lett å måle
Skal se om jeg kan ta noen bilder av instalasjonen å legge ut her
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Ken

Er det mulig å montere fiber optisk ledninger fra de LEDer fram til dashen?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Helt sikkert, men er det da ikke enklere å lodde på en forlengelse av LED'en(e)? Eller er det SMD-komponenter?  Ser for meg at det kan bli litt vanskelig å plassere enden av fibrene riktig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Ken på søndag 11. januar 2009, klokken 20:30
Er det mulig å montere fiber optisk ledninger fra de LEDer fram til dashen?
Jada, Corvette kom med fiberoptikk i 1968 slik at man slapp å gå ut av bilen for å se at alle lysene virket.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Reacc

Hej hej

jag jobbar för en firma som kan förlänga livstiden på blybatterier.vi kan dubbla livslängden.
gå in och se på www.reacc.se
skulle du vilja ha mer specifik information så skicka en mail till jesper.lindskog@reacc.se så får du mer information.

gars

Hei

Endelig har jeg fått 5 battery optimizer fra Cityel i Danmark
De kostet meg 1540,- DKK + 189,- i frakt.

Har vært i kontakt med elbil Norge, men de vil ikke sette de inn før
de har fått testet ut et eget sett.

Hvis det drøyer for lenge, tror jeg kanskje det allikevel
kan lønne seg å få tak i noen andre som kan utføre jobben.
Noen som har et tips ?

Jeg har tro på disse optimizers, da jeg nå er på mitt 3. sett batterier
etter 26.000 km.
Når man lader hjemme og på jobb og kjører totalt 2x23 km og atpåtil
er forsiktig med pedalen, bør batteriene holde lenger enn 9 mnd ( som mitt 2. par varte )
Skulle ikke forundre meg om det er overlading som tar knekken på
batteriene.


rojohan

Sitat fra: gars på tirsdag 25. november 2008, klokken 11:47
Hei folkens.
Hvilken erfaringer har dere med levetiden
på blybatteriene til Kewet/Buddy ?
Selv er jeg i gang med mitt 3. sett og bilen har gått 23000 km.
Kjører daglig 2x23 km og lader i begge ender, og
kjører så lett jeg kan for å unngå max uttak ( rødt lys ).
Det er godt mulig jeg har vært offer for noen dårlige produksjonsserier
men jeg synest dette ikke er helt bra.
Hvor langt har dere andre fått ett sett nye batterier til å vare ?


Hei,

Eg passerer 21000 km på veg heim fra jobben idag, fortsatt på 1. batteripakken :) Køyrer som deg 2*23 km og lader i begge ender. Det første året ga eg stort sett blaffen i grønt/gult/rødt. Dels fordi eg fekk til svar fra Elbilnorge at det ikkje var så nøye når batteriet var oppladet, og dels fordi det er ein del bakker til/fra jobben. Skal eg køyre på grønt i dei bakkene går det i 15-20 km/t....... Og da hadde det blitt mangen smilende biler bak meg :)

Idag er eg forsiktig med gassen, merker at eg snart må bytte batteri. Når det er kaldt som idag (0 grader), må eg lade på ferjen og har da igjenn 20% når eg kommer på jobben (lader opp 2 streker på ferja, slik at batteriet er fulladet igjenn).

Kanskje eg klarer å passere 20 000km og, men det vil tiden vise :)

hens

Når det gjelder ventilregulerte blybatterier må en velge mellom pest eller kolera.
Ved lav ladespenning vil batteriet sulfatere, og ved høy spenning vil batteriet tørke ut.
Laderen i Buddy kan programmeres litt opp og ned, og blir innstilt etter de batterier som benyttes. Derfor kan det hende at et batteriskift  resulterer i feil verdier i laderen, noe som forkorter levetiden.
Jeg har forsøksvis åpnet 12v batteriet på min Think og etterfylt med destillert vann.
Det ga et og et halvt år ekstra levetid, men nå er det slutt.
Jeg prøvde samme metode på noen Chairman batterier som ble skiftet ut i en Buddy, og kapasiteten kom delvis tilbake. Disse ble ikke satt tilbake i bil, så jeg vet ikke hvor lenge de vil holde.
Proppene på disse batteriene har ikke gjenger i lokket, så de er litt kinkige å få ut. 
(Det er da heller ikke meningen) Det ser ut til at de er limt fast med locktite eller lignende.

Når vannet blir borte i elektrolytten, blir syrekonsentrasjonen høyere, noe som resulterer i høyere motspenning i batteriet. Dette vil i sin tur resultere i at batteriet ikke blir fulladet.
Ved etterfylling er det viktig å bare fylle til det blir fuktig på toppen av cellene, ettersom nivået vil stige når batteriet igjen mottar lading.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA